Hangende carburateur en wegvallende oliedruk
Hangende carburateur en wegvallende oliedruk
Gisteren ben ik thuisgekomen van een korte trip met mijn 2cv6 uit 1985 door west Frankrijk en heb ik een bezoek gebracht aan de EuroCitro in le Mans. Op het laatste stukje bleef mijn gaspedaal elke keer hangen en gierde de motor. Een paar keer op het gaspedaal trappen, loste dit tijdelijk op. De motor had wat olie gelekt en de oliedruk viel (via een sensorflens) even weg. De olietemperatuurmeter stond op 110 graden, maar liep niet verder op.
Het rare nu was dat waneer de auto reed de oliedruk bleef staan, maar wanneer ik stil ging staan en de auto stationair liep, , de oliedruk op de oliedrukmeter, helemaal wegviel. Toen ik dit eindelijk door had, bleek er ca 1 liter olie weggwelopen te zijn.
De vraag is nu wat een rijdende motor met de oliedruk te maken, anders dan een stationair draaiende motor. Wie weet de oorzaak of heeft suggesties om naar te kijken / repareren??
Het rare nu was dat waneer de auto reed de oliedruk bleef staan, maar wanneer ik stil ging staan en de auto stationair liep, , de oliedruk op de oliedrukmeter, helemaal wegviel. Toen ik dit eindelijk door had, bleek er ca 1 liter olie weggwelopen te zijn.
De vraag is nu wat een rijdende motor met de oliedruk te maken, anders dan een stationair draaiende motor. Wie weet de oorzaak of heeft suggesties om naar te kijken / repareren??
Re: Hangende carburateur en wegvallende oliedruk
Is toch normaal, stationair is de oliedruk altijd lager. Ook bij een warme motor is de druk lager dan bij een koude.Henny schreef:Gisteren ben ik thuisgekomen van een korte trip met mijn 2cv6 uit 1985 door west Frankrijk en heb ik een bezoek gebracht aan de EuroCitro in le Mans. Op het laatste stukje bleef mijn gaspedaal elke keer hangen en gierde de motor. Een paar keer op het gaspedaal trappen, loste dit tijdelijk op. De motor had wat olie gelekt en de oliedruk viel (via een sensorflens) even weg. De olietemperatuurmeter stond op 110 graden, maar liep niet verder op.
Blijven hngen van het gaspedaal is vermoedelijk een defect veertje.
- Tom Duckpower
- Moderator
- Contacteer:
bij mij blijft mij gas af en toe hangen omdat de kabel aan het breken is.
onder bij het gaspedaal (waar de kabel door de koets richting carb gaat), zijn er een paar kabeltjes los..
hierdoor blijft ie klemmen
ga morgen even een nieuwe bestellen voor de zekerheid
onder bij het gaspedaal (waar de kabel door de koets richting carb gaat), zijn er een paar kabeltjes los..

1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
Bedankt voor je tips. Ik zal de veertjes nakijken en de asjes smeren.
Komt dit door de carburateur, de koppeling, de oliedrukflens/oliedruktemperatuurmeter, of door iets anders.
Maar hoe kan het nu dat het niet alleen een draaiende motor, maar ook het rijden van de auto de oliedruk bepaalt. Ik bedoel dat wanneer de auto stil staat en je gas geeft de oliedruk wegvalt, maar wanneer je gaat rijden er wel oliedruk is.Is toch normaal, stationair is de oliedruk altijd lager. Ook bij een warme motor is de druk lager dan bij een koude.
Komt dit door de carburateur, de koppeling, de oliedrukflens/oliedruktemperatuurmeter, of door iets anders.
zodra je gas geeft moet de oliedruk oplopen, mag niet uitmaken of je rijdt of stilstaat.Henny schreef:Bedankt voor je tips. Ik zal de veertjes nakijken en de asjes smeren.Maar hoe kan het nu dat het niet alleen een draaiende motor, maar ook het rijden van de auto de oliedruk bepaalt. Ik bedoel dat wanneer de auto stil staat en je gas geeft de oliedruk wegvalt, maar wanneer je gaat rijden er wel oliedruk is.Is toch normaal, stationair is de oliedruk altijd lager. Ook bij een warme motor is de druk lager dan bij een koude.
-
- Veelvuldig poster
ZEKER DOEN! En gelijk even een nieuwe veer....Tom Duckpower schreef:bij mij blijft mij gas af en toe hangen omdat de kabel aan het breken is.
En waarom is dit niet even één dagje eerder op het forum verschenen. Dat had me gisterochtend e201,40 aan de anwb gescheeld.

Geen eend, geen onderschrift
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

-
- Veelvuldig poster
Achterremkabel van een fiets wil ook, kun je bij de HEMA kopen!Tom Duckpower schreef:bij mij blijft mij gas af en toe hangen omdat de kabel aan het breken is.

- Jeroen-citroen
- Moderator
-
- Veelvuldig poster
rub it in...Jeroen-citroen schreef:@ Onseendje2
Valt me weer tegen van je dat je dat als doorgewinterde eendrijder niet zelf oplost zonder de reserveonderdelen in je kofferbak te pakken
![]()
Maar ik weet wat ik ga vragen in de oneindige quizzzzzzzzzzz![]()

't was helaas zondag ochtend en dan slaapt de macquiver in mij nog...

en we hadden haast, dus de weg van de minste weerstand (en helaas ook de hoogste kosten...)
Geen eend, geen onderschrift

Onbelast vs belast kan ook schelen. Stationair heeft hij zelfs met het gas erop weinig te doen. Bedenk bovendien dat je bij volle snelheid een toertje of 5500 draait, dat zal je stationair niet snel bereiken...
Maar helemaal wegvallen? Zou het misschien met de boordspanning te maken hebben? Het metertje op het dash doet er ook even over om op gang te komen, wanneer je toeren gaat maken...
Maar helemaal wegvallen? Zou het misschien met de boordspanning te maken hebben? Het metertje op het dash doet er ook even over om op gang te komen, wanneer je toeren gaat maken...