Hangende carburateur en wegvallende oliedruk

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henny
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 92
Lid geworden op: vr 9 mei, 2003 20:47
Locatie: Sluis-Aardenburg

Hangende carburateur en wegvallende oliedruk

Bericht door Henny » zo 20 aug, 2006 16:49

Gisteren ben ik thuisgekomen van een korte trip met mijn 2cv6 uit 1985 door west Frankrijk en heb ik een bezoek gebracht aan de EuroCitro in le Mans. Op het laatste stukje bleef mijn gaspedaal elke keer hangen en gierde de motor. Een paar keer op het gaspedaal trappen, loste dit tijdelijk op. De motor had wat olie gelekt en de oliedruk viel (via een sensorflens) even weg. De olietemperatuurmeter stond op 110 graden, maar liep niet verder op.
Het rare nu was dat waneer de auto reed de oliedruk bleef staan, maar wanneer ik stil ging staan en de auto stationair liep, , de oliedruk op de oliedrukmeter, helemaal wegviel. Toen ik dit eindelijk door had, bleek er ca 1 liter olie weggwelopen te zijn.
De vraag is nu wat een rijdende motor met de oliedruk te maken, anders dan een stationair draaiende motor. Wie weet de oorzaak of heeft suggesties om naar te kijken / repareren??

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Re: Hangende carburateur en wegvallende oliedruk

Bericht door leo top » zo 20 aug, 2006 19:55

Henny schreef:Gisteren ben ik thuisgekomen van een korte trip met mijn 2cv6 uit 1985 door west Frankrijk en heb ik een bezoek gebracht aan de EuroCitro in le Mans. Op het laatste stukje bleef mijn gaspedaal elke keer hangen en gierde de motor. Een paar keer op het gaspedaal trappen, loste dit tijdelijk op. De motor had wat olie gelekt en de oliedruk viel (via een sensorflens) even weg. De olietemperatuurmeter stond op 110 graden, maar liep niet verder op.
Het rare nu was dat waneer de auto reed de oliedruk bleef staan, maar wanneer ik stil ging staan en de auto stationair liep, , de oliedruk op de oliedrukmeter, helemaal wegviel. Toen ik dit eindelijk door had, bleek er ca 1 liter olie weggwelopen te zijn.
De vraag is nu wat een rijdende motor met de oliedruk te maken, anders dan een stationair draaiende motor. Wie weet de oorzaak of heeft suggesties om naar te kijken / repareren??
Is toch normaal, stationair is de oliedruk altijd lager. Ook bij een warme motor is de druk lager dan bij een koude.
Blijven hngen van het gaspedaal is vermoedelijk een defect veertje.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 20 aug, 2006 20:01

Je kunt ook eens alle draaiende delen van een carb (met name de asjes). inspuiten met kruipolie. Dat wil het blijven hangen ook wel eens voorkomen. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » zo 20 aug, 2006 20:13

bij mij blijft mij gas af en toe hangen omdat de kabel aan het breken is.
onder bij het gaspedaal (waar de kabel door de koets richting carb gaat), zijn er een paar kabeltjes los..
hierdoor blijft ie klemmen

ga morgen even een nieuwe bestellen voor de zekerheid ;)
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 20 aug, 2006 21:23

Zou ik wel adviseren ja. Want bij mij is ie vorig jaar een keer afgebroken (sinterklaasrit) en dan sta je mooi te kijken.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Henny
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 92
Lid geworden op: vr 9 mei, 2003 20:47
Locatie: Sluis-Aardenburg

Bericht door Henny » zo 20 aug, 2006 22:58

Bedankt voor je tips. Ik zal de veertjes nakijken en de asjes smeren.
Is toch normaal, stationair is de oliedruk altijd lager. Ook bij een warme motor is de druk lager dan bij een koude.
Maar hoe kan het nu dat het niet alleen een draaiende motor, maar ook het rijden van de auto de oliedruk bepaalt. Ik bedoel dat wanneer de auto stil staat en je gas geeft de oliedruk wegvalt, maar wanneer je gaat rijden er wel oliedruk is.
Komt dit door de carburateur, de koppeling, de oliedrukflens/oliedruktemperatuurmeter, of door iets anders.

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » ma 21 aug, 2006 08:39

Henny schreef:Bedankt voor je tips. Ik zal de veertjes nakijken en de asjes smeren.
Is toch normaal, stationair is de oliedruk altijd lager. Ook bij een warme motor is de druk lager dan bij een koude.
Maar hoe kan het nu dat het niet alleen een draaiende motor, maar ook het rijden van de auto de oliedruk bepaalt. Ik bedoel dat wanneer de auto stil staat en je gas geeft de oliedruk wegvalt, maar wanneer je gaat rijden er wel oliedruk is.
Komt dit door de carburateur, de koppeling, de oliedrukflens/oliedruktemperatuurmeter, of door iets anders.
zodra je gas geeft moet de oliedruk oplopen, mag niet uitmaken of je rijdt of stilstaat.

OnsEendje2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
Locatie: Zandvoort

Bericht door OnsEendje2 » ma 21 aug, 2006 08:57

Tom Duckpower schreef:bij mij blijft mij gas af en toe hangen omdat de kabel aan het breken is.
onder bij het gaspedaal (waar de kabel door de koets richting carb gaat), zijn er een paar kabeltjes los..
hierdoor blijft ie klemmen
ga morgen even een nieuwe bestellen voor de zekerheid ;)
ZEKER DOEN! En gelijk even een nieuwe veer....
En waarom is dit niet even één dagje eerder op het forum verschenen. Dat had me gisterochtend e201,40 aan de anwb gescheeld. :cry: :cry: :cry:
Geen eend, geen onderschrift :(
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 21 aug, 2006 08:59

hoezo??

niet lid??

OnsEendje2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
Locatie: Zandvoort

Bericht door OnsEendje2 » ma 21 aug, 2006 09:08

nee :(
was ook een van die dingen op het lijstje ...
Geen eend, geen onderschrift :(
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » ma 21 aug, 2006 09:22

Tom Duckpower schreef:bij mij blijft mij gas af en toe hangen omdat de kabel aan het breken is.
onder bij het gaspedaal (waar de kabel door de koets richting carb gaat), zijn er een paar kabeltjes los..
hierdoor blijft ie klemmen

ga morgen even een nieuwe bestellen voor de zekerheid ;)
Achterremkabel van een fiets wil ook, kun je bij de HEMA kopen! :idea:

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » ma 21 aug, 2006 09:24

@ Onseendje2
:? Valt me weer tegen van je dat je dat als doorgewinterde eendrijder niet zelf oplost zonder de reserveonderdelen in je kofferbak te pakken :wink:

Maar ik weet wat ik ga vragen in de oneindige quizzzzzzzzzzz :idea: :D
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

OnsEendje2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
Locatie: Zandvoort

Bericht door OnsEendje2 » ma 21 aug, 2006 10:31

Jeroen-citroen schreef:@ Onseendje2
:? Valt me weer tegen van je dat je dat als doorgewinterde eendrijder niet zelf oplost zonder de reserveonderdelen in je kofferbak te pakken :wink:
Maar ik weet wat ik ga vragen in de oneindige quizzzzzzzzzzz :idea: :D
rub it in... :(
't was helaas zondag ochtend en dan slaapt de macquiver in mij nog... ;)
en we hadden haast, dus de weg van de minste weerstand (en helaas ook de hoogste kosten...)
Geen eend, geen onderschrift :(
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

Freek
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 21 mei, 2004 00:09

Bericht door Freek » di 22 aug, 2006 01:17

Onbelast vs belast kan ook schelen. Stationair heeft hij zelfs met het gas erop weinig te doen. Bedenk bovendien dat je bij volle snelheid een toertje of 5500 draait, dat zal je stationair niet snel bereiken...

Maar helemaal wegvallen? Zou het misschien met de boordspanning te maken hebben? Het metertje op het dash doet er ook even over om op gang te komen, wanneer je toeren gaat maken...

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » wo 23 aug, 2006 01:15

Stationair=niet 5500 toeren, en of ze nou belast is of niet, naarmate je meer toeren draait moet de oliedruk [lichtjes] oplopen. Maar het missen van een liter olie zou daar naar mijn weten helemaal niets mee van doen moeten hebben toch :roll:
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Plaats reactie