Verzinken van de koets!
- Rens
- Veelvuldig poster
- Berichten: 624
- Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
- Locatie: Omgeving Meppel
- Contacteer:
Verzinken van de koets!
Ik heb al veel vernomen op dit forum van het verzinken van het chassis. Maar nu ben ik aan het uitzoeken of het ook mogelijk is om een koets te laten verzinken.
Bij duckservice bieden ze ook verzinkte koetsen aan, alleen de prijs van 4000 euro vind ik , laten we zeggen, nogal stevig:
Nu heb ik geinformeerd bij www.nedcoat.nl maar ik was ook nieuwsgierig naar ervaringen met deze manier van behoud van je koets. Eigenlijk lijkt mij het mooist om gelijk alles te verzinken, inclusief deuren e.d.,maar ik moet nog even ontdekken wat er allemaal mogelijk is!
Oftwel: zijn er meer met mensen met zulke koetsen, en wat is de mening hierover>?
Grtz,
Rens
Bij duckservice bieden ze ook verzinkte koetsen aan, alleen de prijs van 4000 euro vind ik , laten we zeggen, nogal stevig:
Nu heb ik geinformeerd bij www.nedcoat.nl maar ik was ook nieuwsgierig naar ervaringen met deze manier van behoud van je koets. Eigenlijk lijkt mij het mooist om gelijk alles te verzinken, inclusief deuren e.d.,maar ik moet nog even ontdekken wat er allemaal mogelijk is!
Oftwel: zijn er meer met mensen met zulke koetsen, en wat is de mening hierover>?
Grtz,
Rens
2cv6 club '80, klik voor meer info over de eend!
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1593
- Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
- Locatie: s heerenbroek
- Contacteer:
jongens... dit is toch geen eend meer, dit is een TANK
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1593
- Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
- Locatie: s heerenbroek
- Contacteer:
moet je voor de gein is tegen aan slaan..
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
je kunt op twee manieren gelvaniseren:
-electrolitisch of een zinkbad.
Het probleem bij het zinkbad is dat de koets kan kromtrekken.
Over zink en schroefgaten e.d. zou ik mij geen zorgen maken hier kan je gewoon een tapijzer doorheen draaien.
Electrolitisch verzinken:
Hierbij wordt de koets eerst gedompelt en verdunt zoutzuur, daarna een loogbad om te neutraliseren.
Vervolgens wordt de koets in het electroliet gedompelt waar hij electrolitisch wordt verzinkt.
Nadeel is dat bij alle puntlasverbindingen, waar dus twee lagen plaat op elkaar zitten electroliet achterblijft en geen zinklaag komt.
Door het achtergeblezen zuur / electroliet zal je koets op deze verbindingen harder gaan roesten.
-electrolitisch of een zinkbad.
Het probleem bij het zinkbad is dat de koets kan kromtrekken.
Over zink en schroefgaten e.d. zou ik mij geen zorgen maken hier kan je gewoon een tapijzer doorheen draaien.
Electrolitisch verzinken:
Hierbij wordt de koets eerst gedompelt en verdunt zoutzuur, daarna een loogbad om te neutraliseren.
Vervolgens wordt de koets in het electroliet gedompelt waar hij electrolitisch wordt verzinkt.
Nadeel is dat bij alle puntlasverbindingen, waar dus twee lagen plaat op elkaar zitten electroliet achterblijft en geen zinklaag komt.
Door het achtergeblezen zuur / electroliet zal je koets op deze verbindingen harder gaan roesten.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1060
- Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
- Locatie: Hasselt
- Contacteer:
Gaten ben ik idd niet zo bang voor, die kan je opnieuw tappen (ten koste van je zinkenbescherming daar, maar goed, daar roest het hopelijk niet zo erg),AK350 schreef: Over zink en schroefgaten e.d. zou ik mij geen zorgen maken hier kan je gewoon een tapijzer doorheen draaien.
maar de stukjes 'draadstang' waar je aan de zijkant je spatborden aan op hangt, die zagen er bij de galv-eend die ik zag niet zo mooi uit...
1977 Mehari
-
- De Forumbelg
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
- Locatie: Mechelen-België
Dan zijn er maar weinig voordelen he: óf het ding staat krom (want met het blik waarvan een 2pk gemaakt is gebeurt dat zeker), óf ze gaat sneller roesten (want op een geit zitten wel wat puntlassen).AK350 schreef:je kunt op twee manieren gelvaniseren:
-electrolitisch of een zinkbad.
Het probleem bij het zinkbad is dat de koets kan kromtrekken.
Over zink en schroefgaten e.d. zou ik mij geen zorgen maken hier kan je gewoon een tapijzer doorheen draaien.
Electrolitisch verzinken:
Hierbij wordt de koets eerst gedompelt en verdunt zoutzuur, daarna een loogbad om te neutraliseren.
Vervolgens wordt de koets in het electroliet gedompelt waar hij electrolitisch wordt verzinkt.
Nadeel is dat bij alle puntlasverbindingen, waar dus twee lagen plaat op elkaar zitten electroliet achterblijft en geen zinklaag komt.
Door het achtergeblezen zuur / electroliet zal je koets op deze verbindingen harder gaan roesten.
Er zijn volgens mij betere oplossingen. In de fabriek van Citroën gebruiken ze tegenwoordig ook geen zink en die dingen roesten jaren lang ook niet.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963
-
- Gebruiker
- Berichten: 75
- Lid geworden op: do 1 jun, 2006 20:38
-
- Heavy user
- Berichten: 2861
- Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
- Locatie: Eindhoven de geksteeeh
Hoj. Mijn eend is verzinkt, het enigste wat krom is, zijn de driehoekspanelen onder je voorruit bij de voetenbak, die is met een puntje lassen en een stokje weer uitgedeukt, en het stuk plaat onder de achterbank. Duckservice heeft/had meerdere koetsen klaarstaan die al verzinkt waren, de mooisten kostten rond de 4000, de mijne 3500. Heeft nu ondertussen zonder te zijn gelakt 4 maanden roestvrij buiten gestaan, de schroefdraden roestten ook niet meer ondanks dat ze opnieuw getapt zijn, want dit werkt volgens hetzelfde principe als oceaanstomers die een blok zink hebben liggen in het vooronder. Maak ze geen zorgen, het beestje blijft teer hoor, ook met een zinklaagje, maar wel een beetje veiliger.
Ow, trouwens de draden aan de buitenkant waar de spatborden op zitten, die kun je gewoon eruit tikken voor je gaat verzinken, en er na het verzinken roestvrijstalen exemplaren op vastlassen.
Het enigste nadeel zijn inderdaad de zinkstalagtieten die je overal hebt zitten, je moet dan twee dagen lang met een schuurmopje die dingen zorgvluldig eraf schuren. Hierbij beschadig je de zinklaag verder niet, omdat die nogal dik is. Pas als je vonken krijgt zit je op het kale metaal, en dat heb ik welgeteld 4 keer gehad. Dan direct stoppen, verder kan het geen kwaad. Verdere oneffenheden mag de spuiter mooi wegwerken, dat is zijn taak.
Ik laat haar nog wel zien op een meeting of rit ofzo, dan zie je vrij weinig verschil ben ik bang
Ow, trouwens de draden aan de buitenkant waar de spatborden op zitten, die kun je gewoon eruit tikken voor je gaat verzinken, en er na het verzinken roestvrijstalen exemplaren op vastlassen.
Het enigste nadeel zijn inderdaad de zinkstalagtieten die je overal hebt zitten, je moet dan twee dagen lang met een schuurmopje die dingen zorgvluldig eraf schuren. Hierbij beschadig je de zinklaag verder niet, omdat die nogal dik is. Pas als je vonken krijgt zit je op het kale metaal, en dat heb ik welgeteld 4 keer gehad. Dan direct stoppen, verder kan het geen kwaad. Verdere oneffenheden mag de spuiter mooi wegwerken, dat is zijn taak.
Ik laat haar nog wel zien op een meeting of rit ofzo, dan zie je vrij weinig verschil ben ik bang
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break
- Prinses van Bilturg
- Gebruiker
- Berichten: 94
- Lid geworden op: zo 9 jul, 2006 20:02
- Locatie: Tilburg
- Contacteer:
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 982
- Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
- Locatie: Marknesse (n.o.p)
natuurlijk helpt een preventieve behandeling als verzinken tegen de roest duivel.
Afgezien van de reactie van het dunne plaatwerk op het verzinkproces gaan allerlei andere delen verhoogde slijtage vertonen. Zeker als je meer dan normaal kilometers gaat draaien met je eend.
Ook financieel vind ik de prijs te hoog. De casper en hobbes eend heeft een verzinkt Wheels chassis waar ik zeer tevreden over ben. Ook heb ik wel eens een verzinkte koets afgewogen maar vindt het voorlopig te duur. De eend krijgt bij slecht weer en als er zout op straat verschijnt gewoon ophokplicht.
Voor 4000 euries kun je heel wat aflassen...
Voor het zwaardere winterwerk heb ik nu een andere fransman met een dieselmotor voor de deur staan.
Afgezien van de reactie van het dunne plaatwerk op het verzinkproces gaan allerlei andere delen verhoogde slijtage vertonen. Zeker als je meer dan normaal kilometers gaat draaien met je eend.
Ook financieel vind ik de prijs te hoog. De casper en hobbes eend heeft een verzinkt Wheels chassis waar ik zeer tevreden over ben. Ook heb ik wel eens een verzinkte koets afgewogen maar vindt het voorlopig te duur. De eend krijgt bij slecht weer en als er zout op straat verschijnt gewoon ophokplicht.
Voor 4000 euries kun je heel wat aflassen...
Voor het zwaardere winterwerk heb ik nu een andere fransman met een dieselmotor voor de deur staan.
met eendige groeten,