LE's restauratie

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Jorg
Beginner
Beginner
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 25 jan, 2006 17:26
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Jorg » wo 6 sep, 2006 18:33

Punky schreef:Weet je echt niet meer de naam of het adres. Elke Hint is welkom. Ik kom namelijk uit Veghel en dit lijkt me een leuk adresje.
Ik zal eens kijken of ik hier achter kan komen bij wie dit is gedaan. Kan even duren.
Maikel schreef:@jorg
Blijft toch pijn doen, zo'n leuke eend slopen voor een Burton

Anyway toch succes met bouwen !
( Wat heb je trouwens met de koets van de eend gedaan ? )
De koets is verkocht aan iemand uit Groningen (dacht ik), die deze weer heeft gebruikt voor de opbouw van zijn eend.
TB schreef:Dat is echt niet te duur gedaan dan! Nice. Hoe is de vooras eraf gekomen of had je echt alles eruit gehaald?
Ik had de hele vooras uit elkaar gehaald en is er vooralsnog goed uitgekomen. Ik heb bij Godfried in Ophemert de naaldlager voor het stuurrondsel al enkele weken in bestelling staan. Schijnt moeilijk aan te komen zijn, dus ik kan je niet met zekerheid zeggen of alles weer net zo soepeltjes gaat verlopen. Planning is dat de lager eind september dan eindelijk binnen komt en dan kan ik beginnen met opbouwen. Evaluatie volgt ....

Jorg
Beginner
Beginner
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 25 jan, 2006 17:26
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Jorg » wo 6 sep, 2006 22:33

Punky schreef:Weet je echt niet meer de naam of het adres. Elke Hint is welkom. Ik kom namelijk uit Veghel en dit lijkt me een leuk adresje. :roll:
Helaas heb ik nog niet kunnen achterhalen waar mijn onderdelen zijn gestraald en gescoupeerd. Ik weet wel een adres in de buurt van Veghel waar je tegen een redelijke prijs (35 euri per uur) vanalles kunt laten lassen. Zelfs aluminium lassen is mogelijk voor die prijs. Stuur me een PM als je dit wilt laten doen. De beste man is dyslectisch en ik heb mezelf opgeworpen om hem te helpen een breder publiek te bereiken (via 2CV.nl)

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » do 7 sep, 2006 09:46

Maikel schreef:@jorg
Blijft toch pijn doen, zo'n leuke eend slopen voor een Burton
Daar gaat ie weer................. Maak er dan een PATRON van, veel mooier!! :!: :!: :D :D :!: :!:

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » do 7 sep, 2006 10:06

leo top schreef:
Maikel schreef:@jorg
Blijft toch pijn doen, zo'n leuke eend slopen voor een Burton
Daar gaat ie weer................. Maak er dan een PATRON van, veel mooier!! :!: :!: :D :D :!: :!:
Daar gaat ie weer... :roll:
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » za 9 sep, 2006 22:08

Lelijke Eend schreef:De maat van de bouten voor de achtergordels op de vloer is M11 fijn (universele gordelbouten).
Vergeet dit bericht, het blijkt namelijk dat de schroefdraad een Engelse maat is (de bouten pasten er ook niet helemaal lekker in maar ik dacht dat dat door vuil in de schroefdraad kwam).

Vandaag heb ik de complete achteras uit elkaar getrokken. Alle lagers heb ik gelijk in de prullenbak geflikkerd. Geen gedonder en er mooi nieuwen op zetten. Echter bij het demonteren van de draagarmlagers zijn de pasvlakken waar de lagers tegen aan komen licht beschadigd. Dat vind ik niet grappig (understatement). Ook heb ik een leiding + wartel niet uit een remcylindertje gekregen. Waarschijnlijk zit dat zo vastgeroest dat die tot het eind der tijden met elkaar verenigd zullen zijn. Nieuwe remcylindertjes er op dus. Zal ook wel niet gratis en/of grappig zijn. Wegens het ontbreken van een dop 44 heb ik de moerten waarmee de remtrommels/wielnaven vast zitten losgeslagen met een hamer en een beitel. Die moeren zijn daardoor beschadigd en kan ik er (naar mijn mening) niet meer opnieuw opzetten. Ook niet grappig.

Wat wel grappig is, is dat je met een gewoon wiel met daarin een blokje om een wieldop vast te zetten en een bout M10x70 die achterremtrommels vrij gemakkelijk van de lagers krijgt. Die bout van 70mm is precies lang genoeg ! En het is ook grappig dat ik er achter kwam dat de rubbertjes uit de schroefdraadgaten van de remleidinge eenvoudig te verwijderen zijn met een schroevendraaier van 4,5mm breed (schacht+ platte gedelte). Schroevendraaier er in steken en je kan de rubbers er zo uit schroeven.

Gister kreeg ik per post o.a. 4 nieuwe transversebouten. Echter, in tegenstelling tot wat afgesproken was waren het niet 4 langen maar 2 korten en 2 langen. Reden: voor 2 langen moet ik 3 weken wachten. Dan dacht de man van Duckservice dat het handiger zou zijn om gewoon de lange bouten uit m'n vooras te plukken en daar korten in te zetten zodat ik netjes 4 lange bouten voor m'n achteras heb. Logische gedachte, maar m'n achteras is nog (lang) niet toe aan montage. Wanneer dat wel het geval is dan bel ik hem of de bouten er zijn, dan stuurt hij me ze op.
Afblijven.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » zo 10 sep, 2006 19:50

Afblijven.

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » di 12 sep, 2006 22:49

Grondig te werk! Hoe lang heeft dat nou geduurt?
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » vr 15 sep, 2006 14:06

As uit elkaar halen ? Uurtje of 3-4-5 gok ik. Ik houd het niet bij. En misschien lijkt die tijd vrij lang, maar ik heb nog nooit eerder een achterasuit elkaar geplukt.
Afblijven.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » vr 15 sep, 2006 14:34

Deze week doordeweeks ook maar wat geklust. Niet veel hoor. Afgelopen dinsdag heb ik ronde plaatjes uit hout gezaagd om de grote gaten in de achteras en draagarm af te dichten en draadeind (M6) gehaald. Woensdag heb ik die houten plaatjes d.m.v. dat draadeind gemonteerd en M9 boutjes besteld ! Eindelijk eenbedrijf gevonden die dat levert en dat bedrijf zit nog in Joure ook ! Ideaal !

Weet iemand overigens de lengte van de schroefdraad van de bout waarmee de ventilator vast zit ? Het is M9, dat heb ik al wel begrepen.
Afblijven.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 15 sep, 2006 17:54

het is m6, steek 9 dan. ;)

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » za 16 sep, 2006 22:47

Ik heb even gekeken welke maat pijpsleutel ik voor de ventilatorbout heb. Die pijpsleutel (de enige die ik heb) is maat 14/15. En ik kan me niet voorstellen dat een boutje M6 een kop heeft met een sleutelwijdte van 14 of 15 mm.
Afblijven.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » za 16 sep, 2006 23:00

Vandaag geprobeerd de aanslagrubbers van de vooras (nog op het oude chassis) los te krijgen. 1 bout draaide door, andere zat gewoon compleet vast. Kruipolie op spuiten is zinloos want dat dondert gelijk weer naar beneden en warmstoken lijkt me niet handig i.v.m. het rubber. Wel heb ik de pennen aan het chassis waarmee de schokdempers vast ziten los gehaald. Eerst de schokdempers zelf er af, dan een bahco op de zeskant en dan een krik onder de bahco. Eend ging bijna met z'n wieltjes van de grond, maar uiteindelijk kwamen de pennen los. De bahco overleefde dit avontuur. Vervolgens de pennen + wat ringen mooi schoon gemaakt en in de owatrol gezet. Morgen weer verder. Planning is om dan de pennen en de ringen in de anti-steenslag te zetten + nog wat andere kleine klusjes te doen.
Afblijven.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 17 sep, 2006 15:00

Die aanslagrubbers zijn te demonteren, maar met iets meer moeite.

Ik heb ze ingespoten met kruipolie. Er trekt altijd wel iets van in en een paar keer spuiten doet wonderen. En als de bout meedraait, dan kun je tussen het chassis en de voet van het rubber een platte schroevendraaier steken, waardoor er meer druk op de bout komt. Vaak kun je dan de moer wel loskrijgen.

Suc6.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » zo 17 sep, 2006 17:48

rubber kun je er ook uit trekken, kun je mooi bij de zeskant die aan die kant zit.

om het zaakje weet te monteren, is het een kwestie van het ijzeren gedeelte te monteren (de zeskant aan de kant vna het rubber er op de goede manier in vast houden
dan de 4 zijden die het rubber vastklemmen openbuigen, rubber erin en de randen weer omslaan ;)
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » zo 17 sep, 2006 20:32

Ik ga gewon achter een reeds-gedemonteerd rubber aan. Aan de ene kant is de schroefdraad al aan gort, aan de andere kant komt er geen beweging in. De kans is groot dat als ik doorzet ik daar ook alles aan gort draai.

Vandaag heb ik de pennen in de anti-steenslag gezet, de moeren van 1 veerpot heb ik d.m.v. een beitel naar een andere wereld geholpen (1 keer eerder een veerpot gedemonteerd en dat spul zit zo enorm vast geroest dat ik niet eens de moeite wil nemen om d.m.v. een bahco de moeren los te draaien) maar die veerpot zit nog steeds zo vast als een huis (help!). Verder heb ik nog even gekeken hoe krom m'n velgen zijn. Ze zijn niet recht, maar ik heb geen flauw idee wat nog wel acceptabel is en wat niet. Ook heb ik de koets van m'n Eend weer op het chassis gezet (staat er los op) en de achterkant op bakstenen gezet en de voorkant op assteunenen. De voorkant stond eerst op z'n wieltjes en en de achterkant op assteunen.

Ohja, de foto's.
Afblijven.

Plaats reactie