Slijtage linker voorband

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
jdh
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 24 sep, 2006 11:45
Locatie: Leusden

Slijtage linker voorband

Bericht door jdh » zo 24 sep, 2006 12:05

Hi,

Ik heb een vraagje over banden slijtage:

Het linker voorwiel van mijn eend slijt aan de buitenzijde (links dus). In het midden en aan de rechterzijde van de band is nog geen enkele slijtage zien. De overige banden vertonen ook geen slijtage.

Waardoor kan deze slijtage worden veroorzaakt?

Mijn eerste gedachte is uitlijning. Maar als de voorwielen niet goed staan uitgelijnd dan zou dit ook op het rechter voorwiel slijtage moeten opleveren. Is dit zo?

Groeten,
Jack

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Re: Slijtage linker voorband

Bericht door jeroentje » zo 24 sep, 2006 12:30

jdh schreef:Hi,

Ik heb een vraagje over banden slijtage:

Het linker voorwiel van mijn eend slijt aan de buitenzijde (links dus). In het midden en aan de rechterzijde van de band is nog geen enkele slijtage zien. De overige banden vertonen ook geen slijtage.

Waardoor kan deze slijtage worden veroorzaakt?

Mijn eerste gedachte is uitlijning. Maar als de voorwielen niet goed staan uitgelijnd dan zou dit ook op het rechter voorwiel slijtage moeten opleveren. Is dit zo?

Groeten,
Jack
Ligt hoogstwaarschijnlijk wel aan de uitlijning. Dit kun je nl (gelukkig) per wiel afstellen. Dit schijnt makkelijk zelf te doen te zijn. Heb daarover al meerdere topics voorbij zien komen, ik zou zeggen gebruik de zoekfunctie eens.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 24 sep, 2006 15:34

Ik dacht dat camber niet te stellen was bij 2cv. Is dit niet een probleem met je fuseepen. Overigens wel opletten als je vaak een bocht naar links maakt kan die daar ook harder slijten. Ik had dit altijd met mijn rechterband doordat ik elke dag een scherpe bocht naar rechts had welke ook nog omhoogliep, daarbij kwam rechterwiel regelmatig los en de slijtage aan de band ging daar ook een heel stuk sneller.

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » zo 24 sep, 2006 16:05

backfire schreef:Ik dacht dat camber niet te stellen was bij 2cv. Is dit niet een probleem met je fuseepen. Overigens wel opletten als je vaak een bocht naar links maakt kan die daar ook harder slijten. Ik had dit altijd met mijn rechterband doordat ik elke dag een scherpe bocht naar rechts had welke ook nog omhoogliep, daarbij kwam rechterwiel regelmatig los en de slijtage aan de band ging daar ook een heel stuk sneller.
Klopt je hebt helemaal gelijk, als het idd het camber zou zijn, dan is een andere/nieuwe draagarm de enige oplossing. Ik weet niet of met een verkeerd toespoor door het wringen een dergelijke slijtage aan een kant kan veroorzaken.

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » zo 24 sep, 2006 16:30

De voorbanden van de 2CV vertonen altijd slijtage aan de buitenste zijkanten, in de bocht kanten ze namelijk mee.

achterbanden rollen mee en slijten veel minder.

(Als de slijtage zeer extreem is kan ook de wieldraagarm krom zijn)
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » zo 24 sep, 2006 16:57

Sorry AK350,maar zo dom zijn autoontwerpers ook niet.Door het model
van de draagarm staat de fuseepen niet recht,net als de voorvork van een
fiets.Daardoor blijft het voorwiel goed op de grond,tenzij er iets niet goed is
zoals je wagenhoogte of de sporing of de bandenspanning.Tenzij jij er zo mee scheurt,maar dan niet de auto de schuld geven

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 24 sep, 2006 17:00

extreem slijtage kan zijn ontstaan doordat je bijvoorbeeld een stoeprandje te hard raakt, daardoor kan ie iets uit camber komen. Is met mijn eerste eend gebeurt, iets te hard door de bocht en helaas lag daar een stoeprand.

AK350 ts had het over slijtage aan 1 wiel aan linkerzijde, dus dan praten we toch over een afwijkend gedrag.

Toespoor of uitspoor, in princiepe stuur je beide voorwielen in de gelijke richting, dus bij te veel toespoor of uitspoor zou het normale patroon slijtage aan beide banden veroorzaken en tevens een minder goed stuurgedrag en rechtuitgedrag.

wat wel kan zijn is dat de linkerfusseepen niet goed meer is of goed gemonteerd is.

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » zo 24 sep, 2006 17:24

backfire schreef:AK350 ts had het over slijtage aan 1 wiel aan linkerzijde
Je bedoelt jdh

Wat ik bedoelde is de scheefstand zoals in onderstaande foto te zien is, maar zoals Gerard al zegt heeft Citroen hierover nagedacht.
Afbeelding
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 24 sep, 2006 21:54

ja ik bedoel jdh (ts is toch topic starter?)

yep scheeftstand wist wat je er mee bedoelde, daarom kan dit nooit uitwerking hebben aan maar 1 wiel en 1 zijde van de band.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 24 sep, 2006 23:45

Enorme speling aan een fuseepen kan wel. Maar dan moet t wel heel extreem zijn denk ik. Ik heb vandaag een fusee vervangen met net te veel speling voor de APK, op het wiel was dit behoorlijk voelbaar. Maar van vreemde slijtage geen sprake. Beide kanten aan de voorzijde niet trouwens.

Bandenspanning kan ook rare dingen met een band doen. Te hard slijtage op t midden. Te zacht juist weer slijtage op de buitenkant. En rijgedrag ook natuurlijk.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Plaats reactie