Slijtage linker voorband
Slijtage linker voorband
Hi,
Ik heb een vraagje over banden slijtage:
Het linker voorwiel van mijn eend slijt aan de buitenzijde (links dus). In het midden en aan de rechterzijde van de band is nog geen enkele slijtage zien. De overige banden vertonen ook geen slijtage.
Waardoor kan deze slijtage worden veroorzaakt?
Mijn eerste gedachte is uitlijning. Maar als de voorwielen niet goed staan uitgelijnd dan zou dit ook op het rechter voorwiel slijtage moeten opleveren. Is dit zo?
Groeten,
Jack
Ik heb een vraagje over banden slijtage:
Het linker voorwiel van mijn eend slijt aan de buitenzijde (links dus). In het midden en aan de rechterzijde van de band is nog geen enkele slijtage zien. De overige banden vertonen ook geen slijtage.
Waardoor kan deze slijtage worden veroorzaakt?
Mijn eerste gedachte is uitlijning. Maar als de voorwielen niet goed staan uitgelijnd dan zou dit ook op het rechter voorwiel slijtage moeten opleveren. Is dit zo?
Groeten,
Jack
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 260
- Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
- Locatie: eindhoven
Re: Slijtage linker voorband
Ligt hoogstwaarschijnlijk wel aan de uitlijning. Dit kun je nl (gelukkig) per wiel afstellen. Dit schijnt makkelijk zelf te doen te zijn. Heb daarover al meerdere topics voorbij zien komen, ik zou zeggen gebruik de zoekfunctie eens.jdh schreef:Hi,
Ik heb een vraagje over banden slijtage:
Het linker voorwiel van mijn eend slijt aan de buitenzijde (links dus). In het midden en aan de rechterzijde van de band is nog geen enkele slijtage zien. De overige banden vertonen ook geen slijtage.
Waardoor kan deze slijtage worden veroorzaakt?
Mijn eerste gedachte is uitlijning. Maar als de voorwielen niet goed staan uitgelijnd dan zou dit ook op het rechter voorwiel slijtage moeten opleveren. Is dit zo?
Groeten,
Jack
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Ik dacht dat camber niet te stellen was bij 2cv. Is dit niet een probleem met je fuseepen. Overigens wel opletten als je vaak een bocht naar links maakt kan die daar ook harder slijten. Ik had dit altijd met mijn rechterband doordat ik elke dag een scherpe bocht naar rechts had welke ook nog omhoogliep, daarbij kwam rechterwiel regelmatig los en de slijtage aan de band ging daar ook een heel stuk sneller.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 260
- Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
- Locatie: eindhoven
Klopt je hebt helemaal gelijk, als het idd het camber zou zijn, dan is een andere/nieuwe draagarm de enige oplossing. Ik weet niet of met een verkeerd toespoor door het wringen een dergelijke slijtage aan een kant kan veroorzaken.backfire schreef:Ik dacht dat camber niet te stellen was bij 2cv. Is dit niet een probleem met je fuseepen. Overigens wel opletten als je vaak een bocht naar links maakt kan die daar ook harder slijten. Ik had dit altijd met mijn rechterband doordat ik elke dag een scherpe bocht naar rechts had welke ook nog omhoogliep, daarbij kwam rechterwiel regelmatig los en de slijtage aan de band ging daar ook een heel stuk sneller.
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Sorry AK350,maar zo dom zijn autoontwerpers ook niet.Door het model
van de draagarm staat de fuseepen niet recht,net als de voorvork van een
fiets.Daardoor blijft het voorwiel goed op de grond,tenzij er iets niet goed is
zoals je wagenhoogte of de sporing of de bandenspanning.Tenzij jij er zo mee scheurt,maar dan niet de auto de schuld geven
van de draagarm staat de fuseepen niet recht,net als de voorvork van een
fiets.Daardoor blijft het voorwiel goed op de grond,tenzij er iets niet goed is
zoals je wagenhoogte of de sporing of de bandenspanning.Tenzij jij er zo mee scheurt,maar dan niet de auto de schuld geven
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
extreem slijtage kan zijn ontstaan doordat je bijvoorbeeld een stoeprandje te hard raakt, daardoor kan ie iets uit camber komen. Is met mijn eerste eend gebeurt, iets te hard door de bocht en helaas lag daar een stoeprand.
AK350 ts had het over slijtage aan 1 wiel aan linkerzijde, dus dan praten we toch over een afwijkend gedrag.
Toespoor of uitspoor, in princiepe stuur je beide voorwielen in de gelijke richting, dus bij te veel toespoor of uitspoor zou het normale patroon slijtage aan beide banden veroorzaken en tevens een minder goed stuurgedrag en rechtuitgedrag.
wat wel kan zijn is dat de linkerfusseepen niet goed meer is of goed gemonteerd is.
AK350 ts had het over slijtage aan 1 wiel aan linkerzijde, dus dan praten we toch over een afwijkend gedrag.
Toespoor of uitspoor, in princiepe stuur je beide voorwielen in de gelijke richting, dus bij te veel toespoor of uitspoor zou het normale patroon slijtage aan beide banden veroorzaken en tevens een minder goed stuurgedrag en rechtuitgedrag.
wat wel kan zijn is dat de linkerfusseepen niet goed meer is of goed gemonteerd is.
Enorme speling aan een fuseepen kan wel. Maar dan moet t wel heel extreem zijn denk ik. Ik heb vandaag een fusee vervangen met net te veel speling voor de APK, op het wiel was dit behoorlijk voelbaar. Maar van vreemde slijtage geen sprake. Beide kanten aan de voorzijde niet trouwens.
Bandenspanning kan ook rare dingen met een band doen. Te hard slijtage op t midden. Te zacht juist weer slijtage op de buitenkant. En rijgedrag ook natuurlijk.
Bandenspanning kan ook rare dingen met een band doen. Te hard slijtage op t midden. Te zacht juist weer slijtage op de buitenkant. En rijgedrag ook natuurlijk.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987