Ruitenwisser Motor met rooksignalen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maikel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
Locatie: Ergens in Brabant

Ruitenwisser Motor met rooksignalen

Bericht door Maikel » di 19 sep, 2006 14:35

Vandaag wilde ik met mijn nieuwe aanwinst naar het werk, en nee ik liet me niet afschrikken door de regen !
Alleen na 600 meter begonnen de ruitenwissers verdachtlangzaam te ruitenwissen. Maar snel de ruitenwissers uitgezet.
Maar helaas .. zo'n 30 seconden later kwam er ineens rook uit de motor :(

Hij doet het nogwel, hetzij langzaam, mijn vraag nu wat kan dit zijn gewoon botte pech en ruitenwissermotor naar zijn grootje. Of wellicht de ruitenwissers oid verkeerd gemonteerd waardoor de motor te zwaar belast werd en vandaar erg warm werd ?

Vanavond probeer ik eens te kijken wat er precies mis is, maar wellicht heeft er iemand nog een goeie tip waar ik juist op moet letten.

En ik heb even gekeken naar vervanging dan zie ik een hoop verschillende prijzen ( 25 euro tot 140 euro ) waar kan dat grote prijsverschil in zitten ( gaat in beide gevallen om nieuwe motoren )
some got it, some eend

deusjefoo
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 166
Lid geworden op: zo 24 apr, 2005 23:51
Locatie: Dronrijp

Bericht door deusjefoo » wo 20 sep, 2006 09:37

Misschien wat vet in het motortje smeren? Lijkt mij erop dat hij niet soepel kan lopen.
Officiele eigenaar van een deusjefoo

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 20 sep, 2006 16:47

Demonteer het hele ruitenwisserstel en maak de verbinding van de motor
en het mekaniek los en kijk wat er dan gebeurd.Het kan zijn dat er een
ruienwisserasje vast zit.

Gebruikersavatar
Maikel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
Locatie: Ergens in Brabant

Bericht door Maikel » wo 20 sep, 2006 21:19

thanks gerard goeie tip, ik ga proberen er zaterdag aan toe te komen, tis niet meer zolang licht nu s' avonds dus dat is geen optie meer.

Gelukkig word het morgen mooi weer dus durf ik het wel aan zonder ruitenwisserfunctionaliteit naar het werk te rijden :)
some got it, some eend

Freek
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 21 mei, 2004 00:09

Bericht door Freek » vr 22 sep, 2006 21:37

Toch was dat vet dan wel het smeren ook een goede tip. dat spul wordt keihard, en nieuw vet maakt enorm verschil.

Een motortje zou je voor 25 euro toch moeten kunnen scoren lijkt me! Let als je een niet-origineel passend type inbouwt even op de bedrading. De wijze waarmee de automatische afslag geregeld verschilt, en ik heb wel eens gehoord dat dat niet in alle gevallen makkelijk aan te passen is.

Gebruikersavatar
Maikel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
Locatie: Ergens in Brabant

Bericht door Maikel » za 23 sep, 2006 16:35

ok ok .. ik was te eigenwijs .. maar ik vroeg me af wat er nu te smeren valt aan een electromotor met vet.
Inmiddels na demontage van de ruitenwisser installatie ( wat nog best een hoop demontage met zich meebrengt zeg ) snap ik nu over welk vet er gesproken werd.

Vet was niet echt overdreven hard, maar ik vervang het toch maar voor de zekerheid .. alleen wat voor vet moet daar in en waar haal je dat ?

Verder heeft dit motortje wel zijn beste tijd gehad de koolborstels zijn al een aardig eindje versleten, dus wellicht toch even kijken of ik ergens een andere kan scoren.

thanks voor the tips heren, ik heb weer een hoop geleerd.
some got it, some eend

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » za 23 sep, 2006 16:50

Er bestaan voor 12V 2 soorten motortjes.Het motortje met het aluminium deksel heeft naast de motor een metalen deksel met 2 draadjes
om hem in de ruststand te brengen.daaronder zit de aandrijving van de
motor en het tandwiel naar de overbrenging met erop 2 koperen stips
Dat tandwiel draait in het vet (gewoon smeervet)

Gebruikersavatar
Maikel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
Locatie: Ergens in Brabant

Bericht door Maikel » za 23 sep, 2006 17:17

Gerard die jij beschrijft heb ik inderdaad nu naast me op het bureau liggen, net zonder het ruitenwismechaniek laten draaien en dat gaat probleemloos ( heb inmiddels wel het vet er grotendeels eruit gehaald met een doek.

Ik wil ook het mechanisme ook schoonmaken en opnieuw smeren, want hier zit een hoop vuil op wat de smering niet bevorderd.
En als dat het probleem allemaal niet mocht zijn, nahja dan zal ik spullen moeten gaan vervangen .. eerst maar eens kijken wat een goeie smeer en schoonmaakbeurt doet.

Wel balen alleen dat ik NET te laat ben om vet te gaan halen ..
some got it, some eend

Gebruikersavatar
Maikel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
Locatie: Ergens in Brabant

Bericht door Maikel » ma 25 sep, 2006 21:10

Zo EINDELIJK bij de gamma smeervet gevonden ( vulling voor in een vetspuit ) Dus even een dikke kwak in het tandwielhuis gegooid, rustig weer dashboard inelkaar gezet en nu kijken of hij het ook langdurig doen ( na 3 minuten testdrive had ik het wel gezien )

Kortom als tip voor iemand die toch al het dashboard eraf heeft liggen ( voor welke reden dan ook ) draai even het dekseltje van de ruitenwissermotormechaniek en vervang het vet even, kan je een hoop ellende besparen.
some got it, some eend

Robbert.
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 18:37
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Robbert. » ma 25 sep, 2006 22:28

Er zijn dus 2 versies voor de 12v motoren?
Kennelijk heb ik dan die andere versie, namelijk een motor met een zelfde soort behuizing als die van de 6v motoren uit oudere 2cv's. Er zitten 2 aansluitingen op dus 2 draden.

Hoe kun je deze motor smeren? Of is dit niet nodig...
En welke van beide is beter/sneller?
Dan weet ik of ik in de toekomst misschien een van het nieuwer model kan kiezen als de mijne doorbrandt als ie weer 's te heet wordt.
2CV6 Spécial 1981 - Rouge de Castille - GS-30-PK
Foto's

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 26 sep, 2006 06:48

Jij heb dus nu het oude model,deze komt meer voor en heeft jaren goed
voldaan,Ik denk dat de nieuwe eerder een bezuiniging was,want verschil
was niet te merken en de oude is makkejijker iets aan te doen.

Plaats reactie