van 18 pk naar 29 pk?

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

van 18 pk naar 29 pk?

Bericht door Flying Duckman » za 14 okt, 2006 19:25

Omdat ik eigenlijk heel erg graag aan klassiekerrally's een keer wil gaan meedoen heb ik een beetje het plan opgevat om misschien een oudere eend te kopen en deze specifiek op te knappen voor dit soort evenementen.
Nu kan ik via een kennis in Frankrijk waarschijnlijk voor weinig een begin 60-er jaren eend aanschaffen. details hoor ik nog, maar de prijs is voor mij erg interessant.
Affijn, voordat ik hiertoe overga wil ik nog wat info opdoen.
Een 18pk motor is voor het rally gebeuren echt veel te weinig, ik wil er wel een 29 pk blok in hebben, kortom een moderne motor met een moderne bak.
Hoe zit het met de ombouw? Het moet dan natuurlijk weer op 12 v, of kan het ook gewoon op 6 v blijven? en hoe zit het met de remmen, ik kan mij voorstellen dat ipv het rode systeem het geheel omgebouwd moet worden naar groen, ivm de schijfremmen die eraan zitten.
Kortom heeft iemand tips?

Ik weet dat er mensen zijn die het misschien zonde vinden, maar op dit moment staat de eend ook al stil in een veld weg te rotten. En ik ben altijd van mening geweest dat je een auto moet gebruiken waarvoor hij bedoeld is, nu is rally nu misschien niet het goede voorbeeld, maar ik ben wel iemand die bereid is de auto te gaan gebruiken en hem bruikbaar te houden!
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » za 14 okt, 2006 19:28

Is het dan niet het handigst als je gewoon het chassis + kenteken van een moderne Eend neemt en daar die ouwe koets op schroeft ?
Afblijven.

THE SPITFIRE
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 22:25
Locatie: s heerenbroek

Bericht door THE SPITFIRE » za 14 okt, 2006 19:33

ja idd je schaft een cassis met kenteken aan. en bouwt daar de 60er koets op.
zet er een visa blok in.
met snellere nokkenas en lichter vliegwiel.
of moet het soms origineel blijven??
:lol:
NO LIFE LIKE LOW LIFE
het leven is als een neus haal eruit wat erin zit.
burn your rubber not your soul...
www.thespitfire.zijnalbums.nl

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » za 14 okt, 2006 20:03

Het moet wel origineel blijven. Ik zoek ook bewust een oudere eend daarvoor uit. Het enige wat ik er wil aan updaten is in principe het mechanische gedeelte, verder wil ik hem wel origineel laten.
het gaat me dus niet om de koets, of het kenteken, maar om het geheel.
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » za 14 okt, 2006 20:20

Dus orgineel met het oude chassis dat berekend is voor gewoon gebruik met een 18PK motor waar jij een 29PK (ruim 60% meer vermogen) motor op wilt zetten en mee wilt 'raggen'?
Afblijven.

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » za 14 okt, 2006 20:25

blok en bak moeten gewoon om te bouwen zijn.
idd moet je dan ook je remsysteem herzien, ivm de schijven (die LHM hebben in de leidingen).
Of je zou een trommelbak moeten gebruiken.
Immers zijn de schijven pas vanaf 1982 gebruikt.
Deze eenden doen ook alles op 12volt

Verder hoef je dan denk ik alleen de accu en de dynamo te veranderen, als je naar 12v gaat.
bedrading moet geen probleem opleveren heb ik het idee.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » za 14 okt, 2006 23:04

Lelijke Eend schreef:Dus orgineel met het oude chassis dat berekend is voor gewoon gebruik met een 18PK motor waar jij een 29PK (ruim 60% meer vermogen) motor op wilt zetten en mee wilt 'raggen'?
mag jij even aangeven waar het "moderne" chassis steviger is gemaakt dan het "oude"?
Ami 8 break

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » za 14 okt, 2006 23:06

Ik meende dat de Eenden met 18 PK blokken nog op een ander chassis stonden ...
Afblijven.

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » za 14 okt, 2006 23:25

De vervangingschassis zijn in ieder geval allemaal hetzelfde. Wat niet wil zeggen dat je dan de goede te pakken hebt. Op het vervangingschassis voor onze mehari zitten bv niet de draadgaten voor de accubak. Ook de bevestigingspunten voor de veerpotten kloppen niet.

Het is wel het standaard rdw gekeurd chassis van de graaf.

Gebruikersavatar
Maikel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
Locatie: Ergens in Brabant

Bericht door Maikel » zo 15 okt, 2006 01:09

Ombouw lijkt me niet zo'n probleem, je zult wel om moeten naar 12V, dus let even op alle lampjes die je in de auto hebt ( ook je dashboard verlichting etc ).

Verder vraag ik me af of je wel door de ralley keuring heen gaat komen. Zo weet ik dat b.v. de tulpen ralley vrij strikt is qua leeftijd en originaliteit van je auto.
Het fijne weet ik er niet van, maar wellicht wel even handig dat uit te zoeken voor je een hele auto gaat ombouwen.

Verders zou ik zeggen lekker doen, iedere eend gered is er weer een !

En mocht je nog iemand zoeken voor je 18pk motor en bak + alle toebehoren .. ik ben zeker geintresseerd !
some got it, some eend

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » zo 15 okt, 2006 10:01

Maikel schreef:Ombouw lijkt me niet zo'n probleem, je zult wel om moeten naar 12V, dus let even op alle lampjes die je in de auto hebt ( ook je dashboard verlichting etc ).

Verder vraag ik me af of je wel door de ralley keuring heen gaat komen. Zo weet ik dat b.v. de tulpen ralley vrij strikt is qua leeftijd en originaliteit van je auto.
Het fijne weet ik er niet van, maar wellicht wel even handig dat uit te zoeken voor je een hele auto gaat ombouwen.

Verders zou ik zeggen lekker doen, iedere eend gered is er weer een !

En mocht je nog iemand zoeken voor je 18pk motor en bak + alle toebehoren .. ik ben zeker geintresseerd !
Ik moet eerst even kijken of het wat is, foto's krijg ik vandaag of morgen, dan weet ik wat er aan gedaan moet worden, dan kan ik eens kijken en navraag doen wat kan en mag en dan eens uit gaan rekenen wat dat gaat kosten, ook niet onbelangrijk.
En dan komt de beslissing wel. Je bent altijd veel te snel geneigd te zeggen, da's niet duur, dat doe ik wel, maar dan komt de rest nog :-)
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

SamClukkers
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 609
Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 23:32
Locatie: België
Contacteer:

Bericht door SamClukkers » zo 15 okt, 2006 12:26

Ombouwen naar 500cc of het gebruik van een Ami 6 motor zou perfect zijn, past perfect in de tijd. Uiteraard niet echt een topracer dan, maar met een 29pk-ombouw geraak je ook niet echt ver, dus ... Of een compressor in combinatie met een 500cc-kit, jummie.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 15 okt, 2006 12:52

yep orginaliteit is belangrijk, maar wel orginaliteit in de geest van rally rijden van dat tijdperk. Dus als er eenden mee reden die omgebouwd waren naar 12V dan is het orgineel rally specs van dat tijdperk en mag het nu ook. Dus belangrijk is uit te zoeken wat er in die tijd allemaal gedaan werd met de 2cv om rally mee te rijden.

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » zo 15 okt, 2006 13:12

Ik heb absoluut het plan om in de toekomst hier aan mee te doen.
Originaliteit is erg belangrijk dat klopt. Ik heb ook zitten denken om inderdaad een vroeg 602 cc blokje erin te zetten, met enkeltraps carburateur, dan kom je ook al een heel eind. Maar goed, alles staat en valt een beetje met de staat van de auto, als het chassis al vervangen moet worden, dan blijft er eigenlijk te weinig geld over om de rest van de auto echt goed aan te pakken. Dus eerst maar eens even afwachten, dan de kosten berekenen en zien hoe ver we komen.
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » zo 15 okt, 2006 13:41

Leuk project
Als je de foto's hebt kun je ze dan hier plaatsen? kunnen we lekker meekijken/denken
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

Plaats reactie