Gedoe met starten en stationair lopen

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Gebruikersavatar
Maikel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
Locatie: Ergens in Brabant

Gedoe met starten en stationair lopen

Bericht door Maikel » zo 15 okt, 2006 18:22

Vandaag mijn otootje grote beurt gegeven dus :
Voorzien van nieuwe olie ( 15w50 )
nieuw oliefilter
nieuw luchtfilter
Kleppen gestelt ( en kleppendeksel pakking vervangen )
Nieuwe bougies ( Equem )

Hiervoor heb ik een paar weken geleden een 123 ontstekeing ingebouwd.

Ik heb deze eend nog niet zolang en er was achterstallig onderhoud volgende de oude eigenaar dus vandaar meteen alles nu maar aangepakt.

Maar nu nog loopt ze te bokken als een oud wijf, start slecht en als ze dan uiteindelijk loopt ( na lang doorstarten zonder choke en een klein beetje gas ) dan loopt ze voor geen meter stationair.

Iemand een idee wat het kan zijn, of wat de beste volgende stap is om ervoor te zorgen dat het motortje weer als een naaimachientje gaat draaien ?
Ik zelf loop te denken aan de carburateur, al heb ik hier totaal geen ervaring mee dus ook hier graag tips over wat ik het beste kan aanpakken.
some got it, some eend

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 15 okt, 2006 20:20

Als de motor loopt, doen allebei de cilinders het?
Kan je voelen aan het spruitstuk als de motor net loopt.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » zo 15 okt, 2006 21:32

Kleppen opnieuw stellen [voor het starten] op de manier die citroen voorschrijft: als de klep aan één kant opent, die daar schuin tegenover stellen, alle kleppen 2 keer stellen, motor starten, opnieuw stellen. Dat hielp bij mij wat starten betreft, wat stationair lopen betreft: schroefje aan de voorkant van de carburateur is voor het stationair mengsel. Iemand gaat in de eend zitten en houdt m n beetje op toeren, je draait aan die schroef, laat m weer stationair lopen en gewoon ff wat spelen tot t goed zit.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 16 okt, 2006 08:59

als je die juist wil afstellen moet je het volgende doen, lat de moter warm worden op bedrijfs temp, dus ff rondje van 10 min met winterkapje.

laat de moter nu stationair draaien doe de kap open en draai aan de co schroef met lange schroevendraaier, draai hem in jou geval eerst eens uit. zoek met deze schroef het hoogste toerental op wat je kan vinden. stel daarna de schroef op de gasklpe terug naar het juiste toerental. herhaal dit 2 keer en dan zal je zien dat ie mooi stationair loopt.

Trekt de eend wel lekker op?
zijn de bougie kabels niet verdroogd?

THE SPITFIRE
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 22:25
Locatie: s heerenbroek

Bericht door THE SPITFIRE » ma 16 okt, 2006 16:58

en hoe is je accu ??
dat was bij mij het geval van slecht starten.
nieuwe accu en starten lopen. nx aan de hand.
:roll:
NO LIFE LIKE LOW LIFE
het leven is als een neus haal eruit wat erin zit.
burn your rubber not your soul...
www.thespitfire.zijnalbums.nl

Gebruikersavatar
Maikel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
Locatie: Ergens in Brabant

Bericht door Maikel » ma 16 okt, 2006 17:07

@Spitfire
Accu zal ik idd eens achter de lader knallen, die heeft al een paar keer goed op zijn flikker gehad, maar op zich krijgt hij de motor prima rond.

@thomaas
Waarom zou ik mjin kleppen nog een keer moeten stellen ? ik heb ze zondag net gesteld, dus ik zie hier het nut even niet zo van in.

@Andre
Ik ga er even vanuit dat hij op 2 cylinders loopt, anders zou ik het toch wel moeten horen ? maar je tip ga ik zeker even uitvoeren.

Bij normaal gas en rijden doetie het overigens prima.

Moet ik trouwens ervoor zorgen dat ik nieuwe pakkingen heb liggen als ik mijn carburateur ga schoonmaken ?
some got it, some eend

THE SPITFIRE
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 22:25
Locatie: s heerenbroek

Bericht door THE SPITFIRE » ma 16 okt, 2006 17:24

origineel heb je een 35 amp accu erin zitten
ik heb nu 70 amp. de startmotor vliegt rond.
en 2 x rond en ze loopt en brengt me overal heen.
NO LIFE LIKE LOW LIFE
het leven is als een neus haal eruit wat erin zit.
burn your rubber not your soul...
www.thespitfire.zijnalbums.nl

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » ma 16 okt, 2006 17:55

THE SPITFIRE schreef:origineel heb je een 35 amp accu erin zitten
ik heb nu 70 amp. de startmotor vliegt rond.
en 2 x rond en ze loopt en brengt me overal heen.
Heb je nog wel de orginele dynamo of heb je een sterkere geplaatst ??
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Re: Gedoe met starten en stationair lopen

Bericht door Handjes » ma 16 okt, 2006 19:27

Ik snap eigenlijk niet zo goed wat accu en kleppen met je startproblemen en stationair te maken hebben. Ik denk eerder dat de 123-ontsteking niet goed geïnstalleerd is.
La vie est belle.

THE SPITFIRE
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 22:25
Locatie: s heerenbroek

Bericht door THE SPITFIRE » ma 16 okt, 2006 20:47

ja de zelfde dynamo gehouden wel een nieuwe. van de bcc.
70 euries. maar t gaat wel goed :lol:
NO LIFE LIKE LOW LIFE
het leven is als een neus haal eruit wat erin zit.
burn your rubber not your soul...
www.thespitfire.zijnalbums.nl

Gebruikersavatar
Maikel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
Locatie: Ergens in Brabant

Bericht door Maikel » di 17 okt, 2006 11:21

@handjes
Wat kan je verkeerd doen aan een 123 ontsteking ? te vroeg of te laat zetten
Maar ik heb de handleiding EN de beschrijving van 2cv.nl gevolgd. Kortom met de tijd pen etc etc
Alles dubbel gechecked.

Electrisch zit alles 100% goed 3 keer gecontroleerd.
Dus in mijn beleving zit alles volgens beschrijving.

Verder lijken mij de kleppen wel van belang bij het starten.
En de accu wellicht wat minder hoewel hoe krachtiger de accu, deste beter en sneller de startmotor de motor rond krijgt waardoor hij wel beter start.
( bij mijn AZAM maakt het dag en nacht verschil met starten of ik een net volle accu heb of een half lege )
some got it, some eend

Rutgerrrr
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 115
Lid geworden op: ma 3 jan, 2005 16:11
Locatie: Rotterdam

Bericht door Rutgerrrr » di 17 okt, 2006 11:29

Pas soortgelijk iets gehad: aan de praat loopt het autootje prima, maar starten was lastig en stationair (ook na een lang stuk rijden) was bagger.

Inderdaad CO-schroef stuk uitgedraait, en nu looptie stationair als een zonnetje.
hum hum

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » di 17 okt, 2006 15:16

Maikel schreef:@handjes
Wat kan je verkeerd doen aan een 123 ontsteking ? te vroeg of te laat zetten
Maar ik heb de handleiding EN de beschrijving van 2cv.nl gevolgd. Kortom met de tijd pen etc etc
Alles dubbel gechecked.
Lees het aantal items over de 123-ontsteking hier op het forum er maar over na. Stellen gaat niet altijd 100% goed.

Deed ie het vóór de 123-ontsteking wel goed dan?
La vie est belle.

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » wo 18 okt, 2006 19:12

De kleppen opnieuw afstellen.

1 bij starten is dat belangrijk omdat de motor het dan het moeilijkst heeft. Kleppen komen vrij precies en kleppen stellen horen bij regulier onderhoudt aan je eend, net als de bougies.

2 Maikel: kleppen opníéúw afstellen: Ik weet niet volgens welke methode je het gedaan hebt, maar ik zou gewoon de methode gebruiken die citroën aanraadt. Ik weet niet of je dit ook gedaan hebt. Dit doe je 2 [achter elkaar] om fouten uit te sluiten, dan laat je de motor warm draaien [spatborden er gewoon af laten, ga ff lekker koffie drinken terwijl de motor loopt] en dan controleer je als de motor weer is afgekoeld of de instelling nog goed is. Als het niet helpt kun je het nog een keer doen; kleppen stellen kan echt nóóit kwaad, alleen maar goed. Hij doet iets niet goed, misschien ligt het hieraan. Het kan echter ook een ontstekingsprobleem zijn natuurlijk; dan idd accu controleren, probeer eens een bobine van een eendminnende vriend/vriendin daar kan het ook aan liggen.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Gebruikersavatar
Maikel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
Locatie: Ergens in Brabant

Bericht door Maikel » do 19 okt, 2006 12:29

@handjes
Nope voor de 123 liep hij ook voor geen meter.

Vandaar ook alle dingen al gedaan zoals beschreven.
Het stellen van de kleppen heb ik gedaan zoals beschreven op de beschrijving van 2cv.nl
Goed gekeken of de klep helemaal dicht stond en dan stellen. Alle kleppen stonden eigenlijk prima, op 1 tje na daar stond iets teveel speling op.

Wat ik nu ga doen is kijken naar ander bougies, die equem vind de 123 niet zo lekker heb ik in een topic hier gelezen.

Verder krijgt de carburateur een goeie schoonmaak beurt en ga ik eens kijken wat er te stellen valt. ( de CO2 knop b.v. )

Mocht dit allemaal niets opleveren de bobine vervangen, 123 nog een keer stellen en wellicht de kleppen ook nog een keer. Maar dat ga ik dan wel op het eendenei doen lopen mensen met veel meer verstand van dan ik :-)
some got it, some eend

Plaats reactie