Gegevens wieluitlijning

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Gegevens wieluitlijning

Bericht door Gerard2cv » ma 25 sep, 2006 13:30

Hierbij wat gegevens over voorwieluitlijnig.
Camber=schuinstand van wiel=niet te stellen,moet zijn 1gr +45min-25mi
Caster = naloop=net als een voorvork van een fiets,Wordt bepaald door
wagenhoogte=9gr30min.
Uitspoor=1-3mm Te stellen door de mof van de spoorstang te verdraaien
Let hierbij er wel op dat voorgaande afstellingen goed zijn en kijk
naar de stand van het stuur,welke kant gesteld moet worden en
zorg altijd dat de spoorkogel in de middenstand bijft staan.

OnsEendje2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
Locatie: Zandvoort

Bericht door OnsEendje2 » ma 25 sep, 2006 13:40

Bedankt Gerard,

interessante info. Hoelang zou je hier ongeveer mee bezig moeten zijn?
(OnsEendje moet uitgelijnd worden... )

Groet,
Joost
Geen eend, geen onderschrift :(
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 25 sep, 2006 15:04

Tijd is hier heel moeilijk te bepalen,want wat moet je corrigeren of niet.
Je contoleer eerst de hoogte voor:195mm achter 280mm met een rolmaat
van de grond tot de plaat tussen de traversebouten.Dan de banden op spanning.Dan kan je zelf ook de afstand tussen de voorwielen meten,daar
een krijtstreepje op de band en dan de auto een halve omwenteling naar
voor en achter meten.Dan moet de maat voor 1-3mm groter zijn
Normaal heb je hier uitlijnapparatuur voor nodig.Dan komt die camber
en caster er ook uit rollen,maar dan heb je een kromme draagarm,dus als
je van een afstand voor naar je auto kijk moeten allebei de wielen aan de
bovenkant iets naar buiten staan

L Wiltink
Beginner
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 1 nov, 2006 12:13
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Bericht door L Wiltink » wo 1 nov, 2006 12:59

Kunt U mij eens uitleggen hoe het werkt met het steepje op de band voor het uitlijnen.
Wordt het verschil gemeten op de band of op de velg?

M.vr.gr.

L Wiltink
http://home.planet.nl/~wiltink.gerwen
2004: Bouw Cygnus Kitcar
2005: Restauratie Landrover Serie III 1974
2006: Restauratie Mini 1000 1983

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 1 nov, 2006 13:21

Je meet uiteraard op de velg,maar het schrijft makkelijker op de band
want het is de bedoeling dat je op dezelfde plaats van het wiel meet om
oneffenheden in het wiel uit te sluiten.

flashnr1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: di 27 jun, 2006 23:02
Locatie: alkmaar
Contacteer:

Bericht door flashnr1 » wo 1 nov, 2006 18:24

das interesant ik heb net afgelopen zaterdag m,n stuurkogel hoesjes vervangen en de kogels nieuw ingevet en afgestelt bedankt voor de uitleg

Plaats reactie