oud en nieuw

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

oud en nieuw

Bericht door Ramon » ma 13 nov, 2006 12:17

kan je een blok met dik vliegwiel en oud type koppeling aan je moderne bak hangen als je alleen je druklager vervangt?

kan je een modern blok aan je oude bak hangen als je ook alleen het druklager vervangt?

dit omdat ik een aantal oude blokken heb liggen die ik uit wil proberen

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 13 nov, 2006 12:29

Het oude druklager scharniert om de koppelingsas en de nieuwe heeft een geleider waardoor hij recht naar voor enachter schuift,Daardoor kan je ze niet wisselen

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 13 nov, 2006 14:14

maar kan je dan wel gewoon een oud blok monteren??

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 13 nov, 2006 14:54

Als je dus het vliegwiel en de koppeling overzet.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 13 nov, 2006 14:57

ik kan dus niet gewoon het oude blok er in pleuren om dat de vertanding van de prise as anders is ofzo??

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 13 nov, 2006 15:10

Ik neem aan dat het hier gaat over een diafragma koppeling en een drukgroep met
veren.Daar is het koppelingshuis heel verschillend van.Bij de diafragma zit de kabel
onder en bij de veren drukgroep zit hij boven
zijkant.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 13 nov, 2006 15:13

nee gewoon dik en dun vliegweil 3 vingereig en 21?? vingerig

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 13 nov, 2006 15:26

Er zijn mensen die een dun vliegwiel plaatsen om hem wat pittiger te maken
maar hierdoor gaat hij wat slechter stationair lopen.Maar dat oude druklager past toch niet in de nieuwe houder.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 13 nov, 2006 15:30

ja oke, maar om de vraag wat duidelijker te maken

ik heb een moderne bak
een moderne blok met dun vliegwiel en moderne koppeling dus die 12 of 21 vingerige wat is het geen idee

dan heb ik nog een blok in de schuur met dik vliegwiel en 3 vigerige koppeling, die wil ik gewoon op mijn bak plaatsen kan dat dan

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 13 nov, 2006 15:35

In februari 1982 is de koppeling gewijzigd en die hoort bij de bak want het
bedieningsmechanisme is hiermee ook veranderd.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 13 nov, 2006 15:40

dus het kan niet!!! of ik moet vliegwiel en koppeling overzetten!!

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 13 nov, 2006 15:49

Vliegwiel moet je zelf weten maar de plaat en drukgroep wel.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » ma 13 nov, 2006 15:51

Ramon2cv schreef:ja oke, maar om de vraag wat duidelijker te maken

ik heb een moderne bak
een moderne blok met dun vliegwiel en moderne koppeling dus die 12 of 21 vingerige wat is het geen idee

dan heb ik nog een blok in de schuur met dik vliegwiel en 3 vigerige koppeling, die wil ik gewoon op mijn bak plaatsen kan dat dan
volgens mij niet. volgens mij heeft een nieuw type bak (dat dus officieel bij een dun vliegwiel en diafragma koppeling hoort) korte vertanding op de prise as. een oud type bak heeft lange vertanding. wat ik ervan weet kun je op de typen met lange vertanding, zowel een blok met dik vliegwiel als dun vliegwiel plaatsen. andersom niet omdat dan meen ik de koppelingsplaat van de vertanding afrolt. verder is het volgens mij zo dat op een dik vliegwiel altijd een 3vinger koppeling moet en op een dun altijd diafragma moet.

maar dit heb ik van horen zeggen en niet zelf uitgeprobeerd.

douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 13 nov, 2006 16:02

met die koppeling klopt idd!!

maar op de bak geen idee

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » ma 13 nov, 2006 17:35

tjee, blijft moeilijk.

Op een vliegwiel past maar 1 van de 2 typen koppeling.

Dus dik vliegwiel past enkel 3 vinger op, dun vliegwiel enkel diafragma.

Als je bak 2cm verwtanding heeft MOET daar een 3 vingerige koppeling met dik vliegwiel op, anders draagt de koppelingsplaat onvoldoende op de vertanding.

Als je 4 cm vertanding heeft kun je kiezen welk type koppeling je gebruikt.

In tegenstelling tot wat hierboven staat gaat de motor niet stationair slechter lopen als je een dunner vliegwiel gebruikt, afremmen op de motor gaat wat minder goed bij een dun vliegwiel, optrekken gaat wat beter.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Plaats reactie