Hoe herken je een defecte bobijn?

Plaats reactie
PVDS
Beginner
Beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 27 feb, 2006 23:37
Locatie: Bornem Belgie

Hoe herken je een defecte bobijn?

Bericht door PVDS » ma 13 nov, 2006 17:17

Hey,

Ik heb onlangs een 123 laten steken en sindsdien vertoont ze wat schokkerig rijgedrag. Voordien draaide ze ook niet 100% vlot, maar het schokken was veel minder uitgesproken.
Ze start geweldig, maar 5 minuten later begint het. Eerst enkel bij het optrekken, nadien ook bij constante snelheid.
Ik heb reeds zelf een paar zaken kunnen uitsluiten
-bougiekabels, zijn soepel, raken geen metalen delen en zijn nu geisoleerd met tuinslang
-vuiltje in carbu; heb reeds meermaals mijn hand op de inlaat gezet en in vacuum laten trekken
-benzinetoevoer is ok, benzinefilter is vervangen
Blijft nog over de afstelling van de carbu en/of de bobijn.
Nu mijn vraag: hoe herken je een defecte bobijn?
Of Iemand anders nog een idee wat het probleem zou kunnen zijn?
Mn hobby

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » ma 13 nov, 2006 17:31

vervangen, als ie het dan beter doet is de bobijn kapot...
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

cnoucky
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: di 11 apr, 2006 13:33
Locatie: nop
Contacteer:

Bericht door cnoucky » ma 13 nov, 2006 21:06

Blijft nog over de afstelling van de carbu en/of de bobijn.
Nu mijn vraag: hoe herken je een defecte bobijn?
Of Iemand anders nog een idee wat het probleem zou kunnen zijn?
_________________
Mn hobby



123 er uit en de puntjes terug zetten.
als de bobi er vies en vet uit ziet dan is ie overleden..
Ik haat Roest..!..

PVDS
Beginner
Beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 27 feb, 2006 23:37
Locatie: Bornem Belgie

Bericht door PVDS » wo 15 nov, 2006 11:56

Ik heb mij laten wijs maken dat als je er mee schud en je hoort vloeistof "klotsen" ie overleden is.
Ter verduidelijking; het gaat hier over de bobijn, niet de condensator van de puntjes
Mn hobby

Frank Deusjevoo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 749
Lid geworden op: zo 23 mei, 2004 17:48

Bericht door Frank Deusjevoo » wo 15 nov, 2006 14:45

Zoiets heb ik ook vernomen ja.. dus dat zal wel kloppen :d

Frank
Restauratie; draad weer aan het oppakken...

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 15 nov, 2006 16:34

PVDS schreef:Ik heb mij laten wijs maken dat als je er mee schud en je hoort vloeistof "klotsen" ie overleden is.
klopt, alleen is het lastige; een bobine is niet stuk of heel. als je m nieuw koopt, is ie goed (hoop je) daarna wordt het langzaam aan minder. maar wanneer is ie stuk? daarom klopt het wel wat jeroen cats schreef: vervangen en kijken wat dat doet.

ik heb bobines gehad die heel erg klotste, maar het toch nog deden (waar leg je je grens stuk of niet stuk?) voor een tijdje. wie weet kun je met een onderdelen leverancier afspreken dat je het even mag proberen en anders weer inruilt? maar het is altijd fijn een nieuwe bobine of anders een reserve bobine te hebben (zou ik wel de nieuwe monteren en de oude voor nood houden)

douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

PVDS
Beginner
Beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 27 feb, 2006 23:37
Locatie: Bornem Belgie

Bericht door PVDS » wo 15 nov, 2006 16:50

Wel, ik heb alvast een nieuwe besteld voor de zekerheid, tesamen met een set bougiekabels en spanningsregelaar.
En ik hoop dat ie daarmaa terug vlot rijdt, anders zou ik het niet meer weten.
Of 't zou de carbu moeten zijn.
Mn hobby

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » wo 15 nov, 2006 17:32

PVDS schreef:Ik heb mij laten wijs maken dat als je er mee schud en je hoort vloeistof "klotsen" ie overleden is.
De bobine is gevuld met olie, deze olie dient voor de koeling.
Als je bobine lekt / vettig wordt loopt de olie er uit en wordt de koeling minder.
Ik heb dit probleem ook gehad, na een lange rit kon ik de motor niet meer starten, na een tijdje gewacht te hebben was de bobine af gekoeld en wou hij weer starten.
Dus maar een nieuwe bobine gekocht voordat hij helemaal de geest zou geven.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

PVDS
Beginner
Beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 27 feb, 2006 23:37
Locatie: Bornem Belgie

Bericht door PVDS » za 18 nov, 2006 20:54

Het was inderdaad de bobijn.
Bij de nieuwe hoor je geen vloeistof klotsen als je ermee schud.
Mn hobby

Heiko
Beginner
Beginner
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 23:49
Locatie: Nieuwegein

Bericht door Heiko » za 18 nov, 2006 21:26

dyane_maniac schreef: (zou ik wel de nieuwe monteren en de oude voor nood houden) douwe
Het af en toe werkelijk raar met die beestjes. Plotseling ontstaan er problemen met de warme start.
Ik had hetzelfde en heb precies gedaan wat Douwe hierboven schrijft. Alleen was de "oude" bobine pas 1 jaartje "oud".
Gaat een jaartje goed en dan begon het vorig jaar zomer ineens weer. Dus ik monteer de oude bobine, die ik al die tijd in de auto had bewaard, en ziedaar ondanks temperaturen van tegen de 30graden geen centje pijn.
Een heel jaar ermee gereden, toen was de pret voorbij. Nu zit er dus weer een nieuwe op en heb ik er twee bobines van 1 jaartje"oud", die het misschien ineens weer doen als ik ze er op zet.... :roll: :P

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » za 18 nov, 2006 21:38

Laat je toevallig soms je Burton op het contact staan, zonder dat je blok loopt. En heb je geen 123 of zoiets dergelijks. Want daar kunnen Bobines ook niet tegen.
Levensduur van 1 jaar lijkt me wel erg kort namelijk. :shock:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Plaats reactie