Hoe herken je een defecte bobijn?
Hoe herken je een defecte bobijn?
Hey,
Ik heb onlangs een 123 laten steken en sindsdien vertoont ze wat schokkerig rijgedrag. Voordien draaide ze ook niet 100% vlot, maar het schokken was veel minder uitgesproken.
Ze start geweldig, maar 5 minuten later begint het. Eerst enkel bij het optrekken, nadien ook bij constante snelheid.
Ik heb reeds zelf een paar zaken kunnen uitsluiten
-bougiekabels, zijn soepel, raken geen metalen delen en zijn nu geisoleerd met tuinslang
-vuiltje in carbu; heb reeds meermaals mijn hand op de inlaat gezet en in vacuum laten trekken
-benzinetoevoer is ok, benzinefilter is vervangen
Blijft nog over de afstelling van de carbu en/of de bobijn.
Nu mijn vraag: hoe herken je een defecte bobijn?
Of Iemand anders nog een idee wat het probleem zou kunnen zijn?
Ik heb onlangs een 123 laten steken en sindsdien vertoont ze wat schokkerig rijgedrag. Voordien draaide ze ook niet 100% vlot, maar het schokken was veel minder uitgesproken.
Ze start geweldig, maar 5 minuten later begint het. Eerst enkel bij het optrekken, nadien ook bij constante snelheid.
Ik heb reeds zelf een paar zaken kunnen uitsluiten
-bougiekabels, zijn soepel, raken geen metalen delen en zijn nu geisoleerd met tuinslang
-vuiltje in carbu; heb reeds meermaals mijn hand op de inlaat gezet en in vacuum laten trekken
-benzinetoevoer is ok, benzinefilter is vervangen
Blijft nog over de afstelling van de carbu en/of de bobijn.
Nu mijn vraag: hoe herken je een defecte bobijn?
Of Iemand anders nog een idee wat het probleem zou kunnen zijn?
Mn hobby
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
vervangen, als ie het dan beter doet is de bobijn kapot...
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
Blijft nog over de afstelling van de carbu en/of de bobijn.
Nu mijn vraag: hoe herken je een defecte bobijn?
Of Iemand anders nog een idee wat het probleem zou kunnen zijn?
_________________
Mn hobby
123 er uit en de puntjes terug zetten.
als de bobi er vies en vet uit ziet dan is ie overleden..
Nu mijn vraag: hoe herken je een defecte bobijn?
Of Iemand anders nog een idee wat het probleem zou kunnen zijn?
_________________
Mn hobby
123 er uit en de puntjes terug zetten.
als de bobi er vies en vet uit ziet dan is ie overleden..
Ik haat Roest..!..
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 749
- Lid geworden op: zo 23 mei, 2004 17:48
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
klopt, alleen is het lastige; een bobine is niet stuk of heel. als je m nieuw koopt, is ie goed (hoop je) daarna wordt het langzaam aan minder. maar wanneer is ie stuk? daarom klopt het wel wat jeroen cats schreef: vervangen en kijken wat dat doet.PVDS schreef:Ik heb mij laten wijs maken dat als je er mee schud en je hoort vloeistof "klotsen" ie overleden is.
ik heb bobines gehad die heel erg klotste, maar het toch nog deden (waar leg je je grens stuk of niet stuk?) voor een tijdje. wie weet kun je met een onderdelen leverancier afspreken dat je het even mag proberen en anders weer inruilt? maar het is altijd fijn een nieuwe bobine of anders een reserve bobine te hebben (zou ik wel de nieuwe monteren en de oude voor nood houden)
douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
De bobine is gevuld met olie, deze olie dient voor de koeling.PVDS schreef:Ik heb mij laten wijs maken dat als je er mee schud en je hoort vloeistof "klotsen" ie overleden is.
Als je bobine lekt / vettig wordt loopt de olie er uit en wordt de koeling minder.
Ik heb dit probleem ook gehad, na een lange rit kon ik de motor niet meer starten, na een tijdje gewacht te hebben was de bobine af gekoeld en wou hij weer starten.
Dus maar een nieuwe bobine gekocht voordat hij helemaal de geest zou geven.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987
Het af en toe werkelijk raar met die beestjes. Plotseling ontstaan er problemen met de warme start.dyane_maniac schreef: (zou ik wel de nieuwe monteren en de oude voor nood houden) douwe
Ik had hetzelfde en heb precies gedaan wat Douwe hierboven schrijft. Alleen was de "oude" bobine pas 1 jaartje "oud".
Gaat een jaartje goed en dan begon het vorig jaar zomer ineens weer. Dus ik monteer de oude bobine, die ik al die tijd in de auto had bewaard, en ziedaar ondanks temperaturen van tegen de 30graden geen centje pijn.
Een heel jaar ermee gereden, toen was de pret voorbij. Nu zit er dus weer een nieuwe op en heb ik er twee bobines van 1 jaartje"oud", die het misschien ineens weer doen als ik ze er op zet....