hoe krijg ik een vaststaande motor los

patex
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 8 dec, 2006 20:27
Locatie: staden

hoe krijg ik een vaststaande motor los

Bericht door patex » zo 10 dec, 2006 19:55

Ik heb hier al enkele jaren een motertje liggen uit een sloopeend en toen ik hem nodig had bleek ie vast te staan. Jammer. :evil:
zijn er trukjes om dit blokje los te krijgen zonder hem open te doen?
Dit was een perfect lopend blokje met 80000 km.

greets patex

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 10 dec, 2006 20:22

gewoon cilinders d'r af dan kom je bij de belangrijkste delen wel bij

SamClukkers
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 609
Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 23:32
Locatie: België
Contacteer:

Re: hoe krijg ik een vaststaande motor los

Bericht door SamClukkers » zo 10 dec, 2006 21:16

In het vervolg om de zoveel tijd eens met de zwengel draaien, dan loopt de motor niet vast als je hem stil laat liggen. Beter voorkomen dan genezen.

CitroenAZU
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: do 13 mar, 2003 16:13
Locatie: Citroville
Contacteer:

Bericht door CitroenAZU » zo 10 dec, 2006 21:44

Je kunt het blokje weer gangbaar maken door de bougies eruit te halen. Dan in de gaten wat olie laten lopen en het geheel enkelen dagen laten intrekken.
Dikke kans dat je em weer loskrijgt als je em daarna rond probeert te slingeren...
Citrogroeten,
Martijn

Het besteleendregister:
www.citroenazu.nl

Gebruikersavatar
Peter v G
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 412
Lid geworden op: za 18 jun, 2005 13:05
Locatie: Veghel

Bericht door Peter v G » zo 10 dec, 2006 23:24

Ik heb zo ook eens een blokje gekregen. Deze had 8 (of was het 18 ) jaar stil gestaan, in het plastiek verpakt.

Ook dit blokje zat vast, veel kruipolie ingespoten en uiteindelijk uitelkaar genomen.
Op sommige metalen delen zat een lichte roestvorming, ook stonk de olie naar bedorven water. De zuigerveren waren aangevreten door roest.

Alles schoonmaken, nieuwe zuigerveren erin en dan is het weer een piekfijn blokje.

:P

Als je het blokje gangbaar krijgt zal het best wel willen lopen, maar voor hoelang??

Yellow Deendger
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 83
Lid geworden op: vr 26 nov, 2004 00:53
Locatie: oldenzaal

Bericht door Yellow Deendger » ma 11 dec, 2006 00:13

gooi er cola in, gaat 'ie ook los.
Steel niet, de overheid duldt geen concurrentie!

www.barbierenschede.nl

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » ma 11 dec, 2006 21:42

als het blokje vast zit heeft dat een reden.
En die redne zul je moeten oplossen anders gaat het blokje het niet lang redden. Dus open dat ding en KIJKEN wat er aan de hand is.
Zoiezo moet je geen blok starten wat lang heeft stilgestaan, er valt troep uit het uitlaat spruitstuk de cylinders in bij het starten en dan krijg je zoiets:

http://www.cats-citroen.net/citroen_mus ... 73_091.jpg
http://www.cats-citroen.net/citroen_mus ... 73_092.jpg

en dan heb je kapotte zuigerveren.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

patex
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 8 dec, 2006 20:27
Locatie: staden

Bericht door patex » vr 5 jan, 2007 20:16

mijn blokje is nu intussen los, na het injecteren van kruipolie in de bougiegaten, maar heeft geen compressie :evil:
K U T B L O K J E

GA HEM TOCH MOETEN OPENDOEN :!:

ik wist het .
:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » vr 5 jan, 2007 21:09

Als ik jou was zou ik toch eens uitkijken naar een andere hobby of een goedlopend blokje :roll:
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » vr 5 jan, 2007 21:13

een vrije avond per week, dan heb je m zo weer in orde.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

gerbenv6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 163
Lid geworden op: za 14 jan, 2006 23:44
Locatie: Emmeloord

Bericht door gerbenv6 » vr 5 jan, 2007 21:23

Toch helemaal uit elkaar halen dus. De zuigerveren zullen wel kapot zijn.
Wat is er nou mooier dan een lelijke eend?
2cv6 spécial 1986

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » vr 5 jan, 2007 21:26

k hoop t voor je, vastlopend blokje kan ook meer om t lijf hebben.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 5 jan, 2007 21:29

Inderdaad, in het uitlaatspruitspuk kan zich roest bevinden dat bij starten in de cilinders terecht kan komen. En het gevolg: vastloper. Dus minstens dat spruitstuk schoonmaken en het liefst de boel controleren.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » za 6 jan, 2007 00:15

ik heb het al eerder gezegd, een onbekend blok ALTIJD de koppen eraf.
Pakking set van 20 euro erbij, meteen nieuwe brilrubbers, alles schoonmaken, met olie in elkaar zetten en dan weet je wat je hebt.
Of je moet echt tijd teveel hebben en graag 2 keer per week je blok wisselen...
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Duckbuilder
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: di 2 jan, 2007 17:00
Locatie: Enschede

Bericht door Duckbuilder » di 23 jan, 2007 19:20

een onbekend blok ALTIJD de koppen eraf
Mee eens, Is ff werk, maar daarna is de kans groot dat je voorlopig geen problemen meer hebt. Als je de koppen eraf hebt kun je net zo goed even verder gaan en het blok uit elkaar nemen. Kost niets meer (alleen vloeibare pakking, want de pakkingset had je al). Je weet niet wat je aan oude olie soms aantreft. Olie? Grijze sludge van wel 2 tot 3 cm. dik onderin het carter. Ook veel roest dat via het spruitstuk bij de koppen komt. Ik ben al volledig ingeroeste klepzetels tegengekomen (dus slechte compressie later).

Alles goed schoonmaken, alle oliegangen en olieleiding doorblazen, zuigers, kop en kleppen ontkolen, nieuwe klepseals (zitten in de pakkingset), nokvolgers vlakken met heel fijn schuurpapier en daarna polijsten, kleppen op de klepzetels inslijpen met polijstpasta, nokkenas en krukas schoonmaken en controleren (nokken van nokkenas willen nog wel eens verslijten) en daarna met de nodige pakkingen en ringen alles weer in elkaar zetten. Olving geeft dat precies aan en een beginner als ik is het perfect gelukt. Je weet dan tenmindte dat je weer een goed blok hebt.

Tot nu toe 13.000 km. gereden zonder problemen, met een mooi rustig en snel blok (wel wat opgevoerd, lag toch uit elkaar).

Leuk werk en geeft veel vertrouwen in je eerst onbekende blok.
Be ducked

Plaats reactie