Restauratie van de backfire eend

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 20 dec, 2006 18:24

Oh en de schoen is er weer, gisteren wezen testen op de oude achterklep om te bepalen hoe het makkelijkste alles te schuren straks.

Afbeelding

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » do 21 dec, 2006 12:52

Ondertussen ook maar eens begonnen aan de vetkeerring van de assen.

zelf maak van vilt. Helaas heb ik alleen deze reepjes liggen, dus 2 cirkels gemaakt, aan elkaar gelijmd, lijmvlak onder een hoek van ongeveer 60 graden zodat je meer lijmoppervlak hebt.

Afbeelding

en vervolgens de hele handel onderling aan elkaar gelijmd en weer tussen de beide schalen gezet.

Afbeelding

Tom Duckpower
Moderator
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » do 21 dec, 2006 18:12

mooi stukje huisvlijt!

goed bezig!
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » do 21 dec, 2006 18:42

Is eigenlijk ontstaan uit pure noodzaak, ik heb nergens op het interpret orginele vilten afdichtingen kunnen vinden. Alleen maar de rubbere versie. Waarschijnlijk omdat ze te goedkoop zijn, want ik neem aan dat in de decennia dat de eend gemaakt is, altijd de vilten afdichting gebruikt is door Citroen.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 22 dec, 2006 22:37

Zo en vandaag leuk klusje, de bank kaal getrokken.

van dit:
Afbeelding

tot dit
Afbeelding

en meteen even wezen zand(grit)stralen met el cheapo combi en het werkt nog ook, alleen veel rotzooi, daar gaan we mooi iets op verzinnen.

Afbeelding

Afbeelding

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » za 23 dec, 2006 20:30

Kiep je bank voor de lol eens om :lol: :lol: :lol:
maarreh, leuk klusje zei je?
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 24 dec, 2006 13:39

ja de bank kaal trekken was een leuk klusje, ik heb het ook niet over het weer opbouwen, want dat gaat lang duren vrees ik.

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 24 dec, 2006 18:50

Is ook best snel gedaan, alleen heb je daarna geen handen meer over. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 24 dec, 2006 19:08

Nou ik zie meer tegen het maken van nieuwe bekleding op. Het moet tenslotte in stijl met de kleur worden. Dus een grijze stof met midenstuk van baby-blauw.

Maar ol hoor dat je ervaring hebt Dolf met het bespannen. ;)

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 24 dec, 2006 19:33

Ik heb het al meerdere malen bij mijn eigen eend gedaan ja. Met name de achterbank is al enkele malen van frame veranderd. En de voorbank heeft ook al zijn tweede frame en staat nu op zolder overbodig te wezen ivm BX stoelen.

De bekleding die leverbaar is in de handel (o.a. bij www.2cvclub.com hebben ze een groot assortiment en je bent bekend bij de leverancier. :wink:) heeft een goede pasvorm en is in meerdere kleuren verkrijgbaar. :wink:

Ik adviseer ook om bij de voorbank nieuwe rubbers te gebruiken. Dit is zeker merkbaar!!!
PuNk RoCK LosEr

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 24 dec, 2006 19:59

Nieuwe rubbers komen er zeker in, ook het jute ga ik vervangen. De diverse leveranciers hebben alleen standaard kleuren en ik wil 2 kleuren, dus zal het toch zelf moeten maken.

Overigens viel mij op dat de rugleuning geen jute tussenstuk heeft maar een soort stalen veren. In het grote cassis boek nog niet gezien.

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » zo 24 dec, 2006 20:29

Ja die stalen veren zijn ideaal! Ik heb ze ook, en vind het jammer jammer jammer dat ik ze niet voor de voorstoelen heb want om de een of andere reden zitten ze lekkerder! m.a.w ik wil ze wel ruilen ;)

Ik zou oppassen met nieuw jute, dit is namelijk aanmerkelijk minder sterk dan het origineel, en eh, het is bij mij net uitgescheurd ;)

Lostrekken vind ik niets aan, want al dat rubber zit zo lekker op je frame vastgelijmd dus dat krijg je er nooit fatsoenlijk af. Ik heb het zelf maar met thinner losgemaakt, want ik kreeg het er ook niet afgestraald ;)
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 24 dec, 2006 23:32

backfire schreef:Overigens viel mij op dat de rugleuning geen jute tussenstuk heeft maar een soort stalen veren. In het grote cassis boek nog niet gezien.
Op Blz 133 van het grote boek staan ze. Ik zou de jute exemplaren kiezen. Deze zaten bij mij goed en het lijkt me iets minder slijtage veroorzaken aan je bekleding. Die veren schuren er op een gegeven moment doorheen lijkt me.
PuNk RoCK LosEr

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 24 dec, 2006 23:57

@thomaaas, losmaken ging makkelijk, gebruikte ouderwets scheermesje, deze ook gebruikt om het vilt e.d. te snijden. Je scheert het er bijna af. De rest met roterende staalborstel gedaan. Overigens, bankje zit nu in de primer.

@Punky, slijtage valt heel erg mee, bankje is tenslotte ook alweer 20 jaar oud en nog steeds is het schuimrubber goed, probleem is meer vocht en warmte, waardoor het schuimrubber afbrokkelt.

Jute blijft Jute, maar ga ik bij stoffenzaak halen, wordt dus gewoon van dat hele dikke sterke jute.

Op pag 133 staan niet de veren versie, alleen de jute/stoffen versie. Wel jammer dat ze gewoon niet aan te komen zijn, want het zit erg comfortable.

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 25 dec, 2006 00:23

Als je ze zelf maakt dan zou ik de leuning en zitvlak uit 1 stuk maken, dan zakken ze niet zover door. :wink:
PuNk RoCK LosEr

Plaats reactie