Hoe hard gaat je eend ?
Athena's snelheidmeterwijzer blijft rond de 100 vast zitten, ook tikken op het glas (of is het plastic?) helpt niet. Dus volgens de snelheidsmeter heb ik er 105kmpu mee gereden. Maar naar mijn menig reedt ze wel wat harder gezien het andere trage verkeer.
Het verbruik viel me erg tegen, bij de eerste volle tank (euro 98 ) zo'n 1:10 en vervolgens stond ik dus met een lege tank voor de deur, dank aan de wegenwacht!
M'n tweede tank heb ik halverwege bijgevuld en zit nu rond de 1:12, maar het was dan ook een koude winderige periode.
Ik wil er komende zomer wel mee naar Noorwegen, dat heb ik al eens met m'n bx gedaan die dat niet zo fijn vond. En met het eendje moet dat toch wel lukken! Alleen jammer dat ik m'n orange vlaggetje nu niet tussen het raam kan klemmen.
Het verbruik viel me erg tegen, bij de eerste volle tank (euro 98 ) zo'n 1:10 en vervolgens stond ik dus met een lege tank voor de deur, dank aan de wegenwacht!
M'n tweede tank heb ik halverwege bijgevuld en zit nu rond de 1:12, maar het was dan ook een koude winderige periode.
Ik wil er komende zomer wel mee naar Noorwegen, dat heb ik al eens met m'n bx gedaan die dat niet zo fijn vond. En met het eendje moet dat toch wel lukken! Alleen jammer dat ik m'n orange vlaggetje nu niet tussen het raam kan klemmen.
Gr. Revi
Momenteel geen A-type
Voorheen Dyane 6 1969
Momenteel geen A-type
Voorheen Dyane 6 1969
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
- Hanzzl69
- Spelleider Forum Trofee
- Berichten: 1712
- Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
- Locatie: Ergens in't midden
- Contacteer:
Bergaf met wind mee vond ik het bij 125 wel welletjes.
110 op de snelweg rij ik alleen bij het inhalen of als ik erg veel haast heb.
Normaal rij ik 100 op de snelweg (en ik zie geen reden om die te mijden trouwens) en als ik daar wil relaxen wordt het 90, wat de eend duidelijk erg prettig vindt!
Volgens mij is het verboden te bumperkleven achter een vrachtwagen, ook als je in je eend rijdt.
Hanzzl
110 op de snelweg rij ik alleen bij het inhalen of als ik erg veel haast heb.
Normaal rij ik 100 op de snelweg (en ik zie geen reden om die te mijden trouwens) en als ik daar wil relaxen wordt het 90, wat de eend duidelijk erg prettig vindt!
Volgens mij is het verboden te bumperkleven achter een vrachtwagen, ook als je in je eend rijdt.
Hanzzl
Als je motor rijdt en je komt te dicht bij zo'n lomp ding dan merk je het gelijk alles gaat dan op en neer... dus dan hou je vanzelf afstand,
Het vervelende van achter een vrachtauto rijden is dat je 0 uitzicht hebt.. en ik kijk graag rond..dus vind dat geen prettige rijstijl..en voor die paar liter benzine....ach..
Het vervelende van achter een vrachtauto rijden is dat je 0 uitzicht hebt.. en ik kijk graag rond..dus vind dat geen prettige rijstijl..en voor die paar liter benzine....ach..
Wat brengt morgen.???
Bumper kleven heeft alleen zin als je binnen een meter van een vrachtwagen komt. Aangezien je dan niet echt veel lol meer hebt in het rijden in je eend, moet je het ook niet doen.
Je moet binnen die meter afstand komen, omdat je dan binnen het gebied van turbulente luchtstoming komt, waardoor je Cw waarde drastisch daalt. Dus iets verder ervanaf heeft geen enkele zin. Dan kan je beter twee seconden afstand houden.
Je moet binnen die meter afstand komen, omdat je dan binnen het gebied van turbulente luchtstoming komt, waardoor je Cw waarde drastisch daalt. Dus iets verder ervanaf heeft geen enkele zin. Dan kan je beter twee seconden afstand houden.
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Waarom kan dan mijn gaspedaal wat omhoog als ik op een meter of 10/20/30 (ik kan niet schatten, maar tis niet 1 meter) achter een vrachtwagen rijd zonder snelheid te verliezen?Robert schreef:Bumper kleven heeft alleen zin als je binnen een meter van een vrachtwagen komt. Aangezien je dan niet echt veel lol meer hebt in het rijden in je eend, moet je het ook niet doen.
Je moet binnen die meter afstand komen, omdat je dan binnen het gebied van turbulente luchtstoming komt, waardoor je Cw waarde drastisch daalt. Dus iets verder ervanaf heeft geen enkele zin. Dan kan je beter twee seconden afstand houden.
Edit: ik heb ff de quote van Robbert er boven gezet
Laatst gewijzigd door Lelijke Eend op zo 11 jan, 2004 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Afblijven.
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
Omdat achter een vrachtwagen een soort vacum bestaat met lagere luchtdruk. Als je ernaartoe rijdt dan wordt je gezogen naar een bepaalde plaats die een evenwicht vormt tussen turbulentie door de luchtstroming langs de vrachtwagen en het theoretische vacumLelijke Eend schreef:Waarom kan dan mijn gaspedaal wat omhoog als ik op een meter of 10/20/30 (ik kan niet schatten, maar tis niet 1 meter) achter een vrachtwagen rijd zonder snelheid te verliezen?
Als je op de juiste positie kunt blijven heb je inderdaad minder vermogen nodig door de zuigende werking van de vrachtwagen.
De plek wordt bepaald door de vorm van het voortuig, als je een busje vindt dat 100 rijdt zul je merken dat er veel minder turbulentie is en de zuigende werking ook aanwezig is en dat rijdt nog fijner als achter een vrachtwagen. Zo'n lekker lompe MPV werkt bij mijn ami ook goed maar bij een eend vind ik dit al moeilijker. Ligt waarschijnlijk aan de andere luchtweerstand.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
De lucht waar je dan in rijd is turbulent.
Turbulente lucht om een lichaam zal ervoor zorgen dat de loslating van de lucht om dat lichaam later plaats vind. Dit alles vind plaats in de "grenslaag". De snelheid van de lucht op het opervlakte van het lichaam is 0. Door die latere loslating is de zog achter dat lichaam kleiner. Dit wordt ook wel het golfballetjes effect genoemd. ( Weet je meteen waarom golfballetjes niet glad zijn)
De vormweerstand van een auto is aanzienlijk veel groter dan de wrijvingsweerstand. Vormweerstand komt door de frontale oppervlakte van een lichaam.
Vandaar dus
Turbulente lucht om een lichaam zal ervoor zorgen dat de loslating van de lucht om dat lichaam later plaats vind. Dit alles vind plaats in de "grenslaag". De snelheid van de lucht op het opervlakte van het lichaam is 0. Door die latere loslating is de zog achter dat lichaam kleiner. Dit wordt ook wel het golfballetjes effect genoemd. ( Weet je meteen waarom golfballetjes niet glad zijn)
De vormweerstand van een auto is aanzienlijk veel groter dan de wrijvingsweerstand. Vormweerstand komt door de frontale oppervlakte van een lichaam.
Vandaar dus
Mijn eend gaat voor de wind 130, windje tegen 110. Dit op de eigen teller gewoon. Deze loopt maar tot 120 dus dat ie 130 gaat is min of meer gegokt. Wanneer ik langere tijd vol gas rij gaat ie op een gegeven moment inhouden, denk omdat de moter dan te warm wordt. Dan rij ik een stuk 80 en daarna kan hij er weer even tegen aan. Maar meestal hou ik het bij 100, hard genoeg vind ik wel. Zuinig is ie overigens niet! Ik lees dat sommigen van jullie 1:17 rijden, jaloers!!! Mijne loopt gem. 1:12.
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
-
- Beginner
- Berichten: 11
- Lid geworden op: zo 1 feb, 2004 14:56
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Welk verschil bedoel je? Rij je langzamer of onzuiniger? Mijn Dyane6 loopt met gemak 130+ per uur.Pieter schreef:Diepterecord was 1:12. Zelfde (mijn eerste) eend, eerst tank ooit (euro 95). Verschil merk je echt!
Dyane4 (AYA-2) van mijn broer liep eerst ongeveer 95 km/u maar sinds de 123-igniti0n harder dan 105! Dat kan dus best Michiel, alleen uitkijken met het over de toeren jagen van de motor.
Nog gefeliciteerd met je Dyaantje!