torsiestang

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

torsiestang

Bericht door Flying Duckman » zo 31 dec, 2006 20:02

Ik heb op vakantie een torsiestang gevonden van een Ami.
Ik ben nog aan het twijfelen of ik hem ga monteren of verkopen.

Heeft iemand ervaringen hiermee of het weggedrag veel beter wordt, of heeft iemand misschien interesse in zo'n torsiestang?
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » zo 31 dec, 2006 20:13

eerst ff een vraag, heb je de bevestiging erbij??

Je merkt veel verschil. Bij mijn eend, ook wat lager gedraaid, heb ik veel minder "roll" van de koets. Dit houdt voor mij in dat ik "sneller" linker en rechterbochten afgewisseld kan hebben, dus zeg maar "slalommen".

Verder merk ik niet heel veel verschil, maar dat ie minder overhelt is wel prettiger vind ik zelf, ook al haal je het niet helemaal weg, maar daar is het ook weer een eend voor.

Als je m wil verkopen, weet ik wel iemand, dus houdt ik me alvast aanbevolen, als nr. 1??

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » zo 31 dec, 2006 20:17

Hij is helemaal compleet, zelf gedemonteerd.

Ik zal er nog eens over denken, ik hou wel van een hoge eend wat dat betrefd, maar ik wil zowiezo nog met mijn stuurhuis bezig, dus dan is het heel makkelijk hem dan te monteren. maar ik hou je op de hoogte.
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » zo 31 dec, 2006 23:21

Ik weet zo ff niet meer of het nou juist makkelijker paste met een hoger afgestelde eend of met een lager afgestelde...........

Het past iig bij mij maar net achter de versnellingsbaksteun heen.

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 1 jan, 2007 08:40

Ik heb er pas zelf een gemonteerd. Als het er een is van een Ami8 en je hebt de afdekplaten van de as en alles erbij, dan zit ie er zo op. De stang kun je dan als de spatborden eraf zijn met wat gepruts op de goede plaats steken.

Mijn ervaring is dat ik de eend nog steeds erg schuin krijg, maar dat hij wel gevoelsmatig stabieler op de weg ligt. Bij flink bochtenwerk lijkt hij nu wel wat eerder van de baan te gaan schuiven, maar dat is meer het gevoel lijkt me. Op hobbelige wegen ben je wel iets van je veercomfort kwijt.

Ik zou zeggen monteer hem ff en probeer het uit. Zoveel werk is het niet bij een eend. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » ma 1 jan, 2007 10:21

Hij is helemaal compleet gelukkig, inclusief de kappen.
maar eens uitproberen denk ik.

Maar eerst vandaag even de accu uit de auto halen, die is helemaal leeg vermoed ik. De auto staat alweer anderhalve week in de garage vanwege de vakantie en oud en nieuw. Maar goed ook, als ik naar onze Twingo kijk, die was geel, maar is nu meer grijs :-)

Gisteren in Parijs...
Afbeelding
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » ma 1 jan, 2007 15:05

Punky schreef: Mijn ervaring is dat ik de eend nog steeds erg schuin krijg, maar dat hij wel gevoelsmatig stabieler op de weg ligt. Bij flink bochtenwerk lijkt hij nu wel wat eerder van de baan te gaan schuiven, maar dat is meer het gevoel lijkt me. Op hobbelige wegen ben je wel iets van je veercomfort kwijt.
Nee dat is geen gevoel maar dat is echt waar.
Jij bent een van de eerste mensen die zich niet laat bedotten door het ingeprente idee dat een auto die overhelt een slechte wegligging heeft.
De grip is minder omdat het binnenste wiel niet meer op de weg drukt maar wordt opgetild door de stang ahw. Je hebt je onafhankelijke wielophaning in zeker mate gereduceerd tot een starre as!
En dat van die hobbelige weg klopt ook (snap je dan ook wel).
Zie voor meer uitleg mijn site.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » ma 1 jan, 2007 16:56

m.a.w. je wegligging verslechterd als je een stabilisatiestang monteerd?
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 1 jan, 2007 16:58

Over dat optillen van het wiel had ik nog niet zo over nagedacht. Dat van die hobbelige weg was me duidelijk. :lol:

Als je me nu vraagt of zo'n stang een verbetering is? Dan zou ik daar geen antwoord op kunnen geven. Het rijdt anders, maar ook niet slechter. :roll:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » ma 1 jan, 2007 16:59

Laat ik de vraag dan zo stellen: Is het een verbetering als je er meer vermogen in zou leggen?
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 1 jan, 2007 17:03

Zo'n stang heeft niks met je vermogen te maken, maar met je wegligging hoor.

Maar concluderend uit Jeroen zijn verhaal over optillen van de wielen in de bocht, zou je ook dus grip verliezen en hierdoor zal je band eerder gaan slippen. Maar dan ben je goed aan het sturen hoor en gas geven doe je als je de bocht uitgaat
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » ma 1 jan, 2007 17:15

mijn 4 cylinder had altijd een slippend binnenste wiel als ik een bocht uitkwam, vanwege die anti roll bar. Erg leuk, behalve op het circuit, daar had je altijd het probleem dat je niet enkel driftend de bocht inging maar er ook voorwiel driftend uit kwam.

Als je overhellen tegen wilt gaan moet je stijvere progressieve veren monteren.

Een antirollbar is een lapmiddel wat enkel nut heeft als je teveel gewicht voor de vooras (of achter de achteras) hebt liggen en zelfs dan is het mijns inziens discutabel of een anti roll bar een verbetering is.

Als je niet zo'n ster bent in eend rijden en je meer thuisvoelt in een moderne auto dan is een anti roll bar wel een oplossing, maar dan maskeert het je eigen tekort komingen, niet die van de auto.

Het enige waar misschien een anti rollbar helpt is bij slalommen, omdat je dan sneller van kant kunt wisselen, je hebt sneller druk op dat buitenste wiel omdat het overhellen minder is.

Het zelfde geld mijn inziens nog steeds ook mbt verlagen.
Als je je eend flink verlaagt verminderd de wegligging omdat de druk op de wielen na een hobbel of in een bocht minder wordt. Minder druk is minder grip en minder grip betekend een lagere bochtsnelheid

Maar als je je wilt inlezen, lees het stuk op mijn website.
Of lees een boek over ophanging en hoe het werkt.

wat ik me wel voor kan stellen is dat iemand een anti roll bar comfortabel vindt, omdat ie dat overhellen oncomfortabel vindt.
thomaaas schreef:m.a.w. je wegligging verslechterd als je een stabilisatiestang monteerd?
voor zo'n vraag: wat is volgens jou de definitie van wegligging?
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » ma 1 jan, 2007 17:30

Grip en bochtgedrag; heb je meer kans om uit de bocht te vliegen met een stabilisatiestang.

En de stang zelf heeft niets met je vermogen te maken, de snelheid waarmee je een bocht in gaat of uitkomt wel. Stel je neemt een bocht een pietsie te snel; ben je dan beter of slechter af met een stabilisatiestang.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 1 jan, 2007 18:02

Ik heb geen eigen ervaring met de stang, maar ik neem aan dat je niet beter af slechter af bent in die situatie, de stang biedt voordeel bij het snel wisselen van linker naar rechterbocht. Denk bijvoorbeeld aan het insturen van rotonde en het weer uitsturen, je maakt eerst een linker bocht en dan een snelle rechter.

In de UK races (volgens de technische site) wordt de stang ook niet meer gebruikt. Aangepaste veren en juiste schokbrekers hebben op het circuit meer waarde.

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » ma 1 jan, 2007 18:21

Hier is ook nog een en ander over de stabilisatiestang te vinden.
backfire schreef:In de UK races (volgens de technische site) wordt de stang ook niet meer gebruikt. Aangepaste veren en juiste schokbrekers hebben op het circuit meer waarde.
Op spa hadden het merendeel van de eenden een dubbele stang voor en achter...

weet niet of de veren en dempers ook waren aangepast, maar als je tegen de koets aandrukte, kantelde het voor geen meter....
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Plaats reactie