Schudden bij optrekken in de eerste versnelling.

Gesloten
BlueDuck
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Schudden bij optrekken in de eerste versnelling.

Bericht door BlueDuck » di 2 dec, 2003 00:26

Hallo. Ik heb mn eend een aantal weken niet gebruikt, maar vandaag heb ik m weer eens van stal gehaald. :D Alleen in zn eerste versnelling trilt en schud mn auto als een bezetene(bij het op laten komen van de koppeling). Het voelt alsof er iets met de koppeling aan de hand is, maar in de 2de versnelling heb ik nergens last van. Dus ik vermoed niet dat het iets met de platen is. iemand een idee waar mijn eend last van heeft? Zo ja, is het heel dramatisch?? (in het voorjaar gaat ze uit elkaar, maar dan moet ik dat wel redden)
Alvast bedankt!
Groetjes Niels

Frank Terpstra
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Frank Terpstra » di 2 dec, 2003 12:42

klinkt toch echt wel als de koppelings platen hoor, in de 2e versnelling zelfs bij optrekken vanuit stilstand is de belasting op de koppelings platen veel minder en heb je er nauwelijks last van. Het kan zijn dat platen vet zijn geworden door een olie lek, veroorzaakt door een lekkende keerring van de motor. Ook als de prise as teveel speling heeeft dan kan de labyrinth keering van de versnellingsbak zijn werk niet goed doen en komt daar olie uit (kan je ruiken bak olie stinkt). Het is zelfs mogelijk dat er olie die ergens anders uit je motor gelekt is bij je kopllings plaat terecht is gekomen. Als je een van deze olie lekkage problemen hebt dan vind je waarschijnlijk olie tegen de onderkant van je luchtfilter huis en evt op het inlaatspruitstuk aan de rechterkant van de moter.
Maar het meest waarschijnlijk is een versleten koppeling.
Het vervangen van een koppeling is afhankelijk van je handigheid en evt hulp 1-4 avondjes klussen. motor moet er helmaal uit, bak (en dus ook remsysteem) kan blijven zitten

Frank Terpstra

Frank Terpstra
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Frank Terpstra » di 2 dec, 2003 12:45

oh en als eerste even de vrije slag van je koppelings pedaal afstellen natuurlijk, misschien dat dat het probleem verhelpt, scheelt een hele hhop werk. Doorijden met een versleten koppeling is niet slim, als hij tot op de bouten afsluit ga je je vliegwiel beschadigen en moet je dat evt vervangen/balanceren oid, en dat zou natuurlijk zonde zijn van het geld.

Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Re: Schudden bij optrekken in de eerste versnelling.

Bericht door Handjes » di 2 dec, 2003 15:53

Controleer ook de drie motorsteunrubbers of ze niet gescheurd zijn.
La vie est belle.

Tom Duckpower
Moderator
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » di 2 dec, 2003 16:08

bij mij trilt ie ook af en toe, heb het niet erg vaak. bij mij kan het de olie zijn denk ik aangezien er een paar weken geleden een plasje dikke olie onder de auto lag, stonk ook behoorlijk.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Handjes » di 2 dec, 2003 16:26

Tommetje Duckpower schreef:bij mij trilt ie ook af en toe, heb het niet erg vaak. bij mij kan het de olie zijn denk ik aangezien er een paar weken geleden een plasje dikke olie onder de auto lag, stonk ook behoorlijk.
Dus je hebt meteen je oliepeil gecontroleerd? Waar lekt hij dan? Eenden lekken namelijk nooit zomaar...
La vie est belle.

BlueDuck
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door BlueDuck » wo 3 dec, 2003 00:43

Hmmz, Vandaag weer probleemloos. Kan het ook gewoon vocht geweest zijn aangezien ik haar 3 weken heb stil laten staan buiten? Ik zal t wel in de gaten blijven houden, maar ik was eigenlijk van plan de koppeling gelijk met t chassis te wisselen, omdat de boel dan toch volledig uit elkaar ligt. Maar dat gaat pas dit voorjaar gebeuren, want dan heb ik pas plek (en geld..):cry: Vandaag heb ik er aan 1 zijde een anti-knikplaat ingebraden, dus nu maar hopen dat ik nu de winter kan doorrijden, want nu mn andere auto verkocht is, ben ik best afhankelijk van de eend. :D Maar ik heb er wel vertrouwen in.

Duintje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Duintje » wo 3 dec, 2003 00:49

Het lijkt mij nog steeds iets met de koppeling. Misschien was het olie die nu verbrand is, maar 100% OK wordt het dan nooit meer.

Toch maar eens naar kijken...

Wel uitkijken met die antiknik platen....

ik zie dat in dit geval vooral als het uitstellen van het knikken van het chassis, dus wees voorzichtig met drempels e.d.

Marcel

Teun
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Teun » wo 3 dec, 2003 14:06

BlueDuck schreef:Hmmz, Vandaag weer probleemloos. Kan het ook gewoon vocht geweest zijn aangezien ik haar 3 weken heb stil laten staan buiten? Ik zal t wel in de gaten blijven houden, maar ik was eigenlijk van plan de koppeling gelijk met t chassis te wisselen, omdat de boel dan toch volledig uit elkaar ligt. Maar dat gaat pas dit voorjaar gebeuren, want dan heb ik pas plek (en geld..):cry: Vandaag heb ik er aan 1 zijde een anti-knikplaat ingebraden, dus nu maar hopen dat ik nu de winter kan doorrijden, want nu mn andere auto verkocht is, ben ik best afhankelijk van de eend. :D Maar ik heb er wel vertrouwen in.
hoezoo nu weer maar aan een kant,..???
nu is je chassis helemaal uit balans en scheurt de andere kant strakkies gewoon af.......Geen half werk..dat kost geld..
Wat brengt morgen.???

Tom Duckpower
Moderator
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » wo 3 dec, 2003 16:39

Handjes schreef: Dus je hebt meteen je oliepeil gecontroleerd? Waar lekt hij dan? Eenden lekken namelijk nooit zomaar...
jaja, motorpeil was in orde, tis volgens mij ook versnellingsbak olie.
wat frank zegt (olie onder luchtfilter) heb ik ook naar gekeken maar ewr zat nix.

Anders moet je maar ff in de "dikke olie onder auto"-topic kijken
(had ff geen zin om een link te plaatsen!
2003 Audi A2 1.4i

Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Handjes » wo 3 dec, 2003 16:43

Volgende vraag is dan: hoe is het peil van je bakolie?
Overigens even schoonmaken met een doek of afspuiten van onderen en na een kilometer even kijken waar het lekt kan misschien al wat meer zeggen. Vaak is het iets simpels als losgetrilde oliefilter, niet goed afsluitende carterplug, kapotte oliedruksensor.
La vie est belle.

Tom Duckpower
Moderator
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » wo 3 dec, 2003 16:51

waar lekt een versnellingsbak meestal, vaak, normaal??
2003 Audi A2 1.4i

ruck-a-duck
Beginner
Beginner

Bericht door ruck-a-duck » wo 3 dec, 2003 18:45

niet............. :lol:

BlueDuck
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door BlueDuck » wo 3 dec, 2003 22:27

Teun Stam schreef: hoezoo nu weer maar aan een kant,..???
nu is je chassis helemaal uit balans en scheurt de andere kant strakkies gewoon af.......Geen half werk..dat kost geld..
Teun, komend voorjaar moet er een nieuw chassis onder. Tis maar dat ik ff de winter door kan komen. De andere kant kan ik binnenkort aanpakken, als ik weer een dagje vrij heb.

BlueDuck
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door BlueDuck » za 10 jan, 2004 01:35

Ik weet nu zeker dat t schudden komt door vocht in de koppeling. Ik heb 3 weken niet gereden met de eend, en van de weekk pakte ik dr voor t eerst weer es, en toen was t weer zo ver. Maar na een kwartiertje stadsverkeer met veel stoplichten was t voorbij en sindsdien nergens meer last van. Toch maar doorwerken met die owatrol in mn nieuwe chassis...

Gesloten