Voorruit-er-uit-tips
-
- Beginner
- Berichten: 40
- Lid geworden op: ma 15 dec, 2003 12:17
- Locatie: Spaarndam
Voorruit-er-uit-tips
Beste mensen,
Graag wil ik even deze ervaring met jullie delen. Misschien voor sommige oude koek, maar ja, voor diegenen die het nog niet weten: doe er je voordeel mee. Om een waterlekkage te verhelpen leek het mij listig om de voorruit er uit te halen. Dat bleek ook een zeer goed plan want er zaten flinke gaten achter. Maar, hoe haal je zo'n ruit er heelhuids uit? Doe dus NIET zoals ik: wrikken in 1 hoekje totdat de schroevendraaier van buiten naar binnen steekt en dan proberen 'alvast' dat ene hoekie naar buiten te wippen... PATS! Barst er in! Om nou te voorkomen dat het een glasballet zou worden heb ik het beschadigde gedeelte flink ingetaped met plakband dat mocht het echt breken er geen duizend stukjes in de bekleding en mij zouden zitten. Dat werkte erg goed want als dat glas eenmaal aan het barsten is gaat het maar door. Dit was natuurlijk ook erg lomp van mij, beter is natuurlijk ervoor te zorgen dat je de ruit gewoon heel er uit haalt.
Het is volgens mij het beste om van binnenuit het rubber wat los te halen (met een houten wiggetje) en dit binnenste gedeelte van het rubber als het ware al over het metalen profieltje 'naar buiten' te duwen. Begin aan de bovenzijde in een hoek en werk naar de andere hoek, en werk dan vanuit de twee hoeken langs de zijkanten naar beneden. Ik heb de binnenspiegel bij deze operatie gedemonteerd. De onderzijde van het rubber kan blijven zitten want omdat de bovenkant en zijkanten vrij zijn, kun je de ruit iets naar buiten duwen en hem in zijn geheel uit het onderste profiel pakken. Hij 'scharniert' dus als het ware op het onderste profiel.
De roestige gaten heb ik kaalgeschuurd, gestoproest en in de zinkspray gezet. De 'originele' gaten aan de zijkant heb ik opnieuw met tape afgeplakt, zoals André het ooit bedoeld heeft. Het raam heb ik geheel schoongemaakt met remmenreiniger, haalt alle oude restjes kit en oude stikkers er af. Daarna het rubber geheel schoongemaakt (met gewone allesreiniger) en om de 'nieuwe' ruit gemonteerd. Vervolgens het rubber aan de binnenzijde goed ingevet (ik heb gewoon doorsmeervet gebruit maar groene zeep voldoet bijvoorbeeld ook prima) en een vetgemaakt nylonkoord (wit - 20 meter lang - 3mm dik - bij uw bouwzaak) in het profiel gedaan (helemaal rondom en zorg dat het touw zichzelf op de beginplek overlapt). Plaats het raam in het frame (denk er om dat de nylonkoord naar binnen hangt!) en druk het stevig aan terwijl je aan het touw trekt om de rubberflap aan de binnenzijde van het metalen profiel te krijgen. Zo werk je helemaal rond. Dan de optische check: zit het goed? Bij mij zat er nog een kiertje aan de buitenzijde. Even er tegenaan drukken en alles kwam prima op zijn plaats.
En die waterlekkage? Ja, stukken droger zo!
Succes! Kees-Jan
p.s. Uiteraard altijd omzichtig te werk gaan! Het blijft glas! Gebruik de nodige beschermende kleding (handschoenen, bril...).
Graag wil ik even deze ervaring met jullie delen. Misschien voor sommige oude koek, maar ja, voor diegenen die het nog niet weten: doe er je voordeel mee. Om een waterlekkage te verhelpen leek het mij listig om de voorruit er uit te halen. Dat bleek ook een zeer goed plan want er zaten flinke gaten achter. Maar, hoe haal je zo'n ruit er heelhuids uit? Doe dus NIET zoals ik: wrikken in 1 hoekje totdat de schroevendraaier van buiten naar binnen steekt en dan proberen 'alvast' dat ene hoekie naar buiten te wippen... PATS! Barst er in! Om nou te voorkomen dat het een glasballet zou worden heb ik het beschadigde gedeelte flink ingetaped met plakband dat mocht het echt breken er geen duizend stukjes in de bekleding en mij zouden zitten. Dat werkte erg goed want als dat glas eenmaal aan het barsten is gaat het maar door. Dit was natuurlijk ook erg lomp van mij, beter is natuurlijk ervoor te zorgen dat je de ruit gewoon heel er uit haalt.
Het is volgens mij het beste om van binnenuit het rubber wat los te halen (met een houten wiggetje) en dit binnenste gedeelte van het rubber als het ware al over het metalen profieltje 'naar buiten' te duwen. Begin aan de bovenzijde in een hoek en werk naar de andere hoek, en werk dan vanuit de twee hoeken langs de zijkanten naar beneden. Ik heb de binnenspiegel bij deze operatie gedemonteerd. De onderzijde van het rubber kan blijven zitten want omdat de bovenkant en zijkanten vrij zijn, kun je de ruit iets naar buiten duwen en hem in zijn geheel uit het onderste profiel pakken. Hij 'scharniert' dus als het ware op het onderste profiel.
De roestige gaten heb ik kaalgeschuurd, gestoproest en in de zinkspray gezet. De 'originele' gaten aan de zijkant heb ik opnieuw met tape afgeplakt, zoals André het ooit bedoeld heeft. Het raam heb ik geheel schoongemaakt met remmenreiniger, haalt alle oude restjes kit en oude stikkers er af. Daarna het rubber geheel schoongemaakt (met gewone allesreiniger) en om de 'nieuwe' ruit gemonteerd. Vervolgens het rubber aan de binnenzijde goed ingevet (ik heb gewoon doorsmeervet gebruit maar groene zeep voldoet bijvoorbeeld ook prima) en een vetgemaakt nylonkoord (wit - 20 meter lang - 3mm dik - bij uw bouwzaak) in het profiel gedaan (helemaal rondom en zorg dat het touw zichzelf op de beginplek overlapt). Plaats het raam in het frame (denk er om dat de nylonkoord naar binnen hangt!) en druk het stevig aan terwijl je aan het touw trekt om de rubberflap aan de binnenzijde van het metalen profiel te krijgen. Zo werk je helemaal rond. Dan de optische check: zit het goed? Bij mij zat er nog een kiertje aan de buitenzijde. Even er tegenaan drukken en alles kwam prima op zijn plaats.
En die waterlekkage? Ja, stukken droger zo!
Succes! Kees-Jan
p.s. Uiteraard altijd omzichtig te werk gaan! Het blijft glas! Gebruik de nodige beschermende kleding (handschoenen, bril...).
-
- Beginner
- Berichten: 40
- Lid geworden op: ma 15 dec, 2003 12:17
- Locatie: Spaarndam
bij mij is het voorruitje ook gesprongen. maar dat was ook niet zo gek want hij zat er verkeerd om in en ook nog eens onder spanning. toen de eerste barst er inzat heb ik een moker en een veiligheidsbril gepakt ............. met de moker heb ik de ruit helemaal aan gort geslagen.
alleen ff een ruitje zien te vinden.
ps: hebben jullie een fototje van hoe je de voorruit er weer terug ik krijgt?
alleen ff een ruitje zien te vinden.
ps: hebben jullie een fototje van hoe je de voorruit er weer terug ik krijgt?
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Eh, ik heb zo'n 2 / 2,5 jaar terug mijn ruit er in 1 stuk (jawel, u leest het goed, in 1 stuk) er uit ge ... eh ... sloopt door op het bankje te gaan zitten en mijn voeten er tegenaan te duwen. Ik denk dat ik het ruit er binnenkort er weer eens uit haal, samen met de ventilatieklep en dan kit in het raamrubber en op de ventilatieklep te doen. Natuurlijk wel op zo'n manier dat ik de ventilatieklep nog gebruiken kan (dus alleen de scharnierkant dichtkitten zodat er langs de draadeindjes er in ieder geval geen water meer naar binnen kan). Natuurlijk draai ik de ventilatieklep altijd heel voorzichtig dicht en ik heb hem eerder al een heel klein beetje krom gebogen zodat de uiteinden het koetswerk eerder raken dan het midden.
Afblijven.
En je denkt dat je na het kitten je voorruit er nog weer heel uit krijgt? Ik zou nooit gaan kitten...Als dit namelijk een goede oplossing zou zijn dan zouden de ingenieurs van Citroen dat ook wel voorstellen om te doen.Lelijke Eend schreef: Ik denk dat ik het ruit er binnenkort er weer eens uit haal, samen met de ventilatieklep en dan kit in het raamrubber en op de ventilatieklep te doen.
Plop
Plopperdeplop
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Hoe kan ik alles dan waterdicht krijgen ?
Overigens, ik wil alleen kit doen onder de flap rubber die aan de buitenkant op het metaal ligt (dus: ruit er in en dan de punt van de kitspuit tussen rubber en plaatwerk wringen en zo de kit aanbrengen). Op die manier hoop ik dat ik de kit -indien noodzakelijk- weer los kan snijden. Ik wil ook zo zacht mogelijke kit gebruiken. Zou het dan wel een idee zijn ?
Overigens, ik wil alleen kit doen onder de flap rubber die aan de buitenkant op het metaal ligt (dus: ruit er in en dan de punt van de kitspuit tussen rubber en plaatwerk wringen en zo de kit aanbrengen). Op die manier hoop ik dat ik de kit -indien noodzakelijk- weer los kan snijden. Ik wil ook zo zacht mogelijke kit gebruiken. Zou het dan wel een idee zijn ?
Afblijven.
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Re: Voorruit-er-uit-tips
Kees-Jan Smit schreef:Beste mensen,
Graag wil ik even deze ervaring met jullie delen. Misschien voor sommige oude koek, maar ja, voor diegenen die het nog niet weten: doe er je voordeel mee. Om een waterlekkage te verhelpen leek het mij listig om de voorruit er uit te halen. Dat bleek ook een zeer goed plan want er zaten flinke gaten achter. Maar, hoe haal je zo'n ruit er heelhuids uit? Doe dus NIET zoals ik: wrikken in 1 hoekje totdat de schroevendraaier van buiten naar binnen steekt en dan proberen 'alvast' dat ene hoekie naar buiten te wippen... PATS! Barst er in! Om nou te voorkomen dat het een glasballet zou worden heb ik het beschadigde gedeelte flink ingetaped met plakband dat mocht het echt breken er geen duizend stukjes in de bekleding en mij zouden zitten. Dat werkte erg goed want als dat glas eenmaal aan het barsten is gaat het maar door. Dit was natuurlijk ook erg lomp van mij, beter is natuurlijk ervoor te zorgen dat je de ruit gewoon heel er uit haalt.
Het is volgens mij het beste om van binnenuit het rubber wat los te halen (met een houten wiggetje) en dit binnenste gedeelte van het rubber als het ware al over het metalen profieltje 'naar buiten' te duwen. Begin aan de bovenzijde in een hoek en werk naar de andere hoek, en werk dan vanuit de twee hoeken langs de zijkanten naar beneden. Ik heb de binnenspiegel bij deze operatie gedemonteerd. De onderzijde van het rubber kan blijven zitten want omdat de bovenkant en zijkanten vrij zijn, kun je de ruit iets naar buiten duwen en hem in zijn geheel uit het onderste profiel pakken. Hij 'scharniert' dus als het ware op het onderste profiel.
De roestige gaten heb ik kaalgeschuurd, gestoproest en in de zinkspray gezet. De 'originele' gaten aan de zijkant heb ik opnieuw met tape afgeplakt, zoals André het ooit bedoeld heeft. Het raam heb ik geheel schoongemaakt met remmenreiniger, haalt alle oude restjes kit en oude stikkers er af. Daarna het rubber geheel schoongemaakt (met gewone allesreiniger) en om de 'nieuwe' ruit gemonteerd. Vervolgens het rubber aan de binnenzijde goed ingevet (ik heb gewoon doorsmeervet gebruit maar groene zeep voldoet bijvoorbeeld ook prima) en een vetgemaakt nylonkoord (wit - 20 meter lang - 3mm dik - bij uw bouwzaak) in het profiel gedaan (helemaal rondom en zorg dat het touw zichzelf op de beginplek overlapt). Plaats het raam in het frame (denk er om dat de nylonkoord naar binnen hangt!) en druk het stevig aan terwijl je aan het touw trekt om de rubberflap aan de binnenzijde van het metalen profiel te krijgen. Zo werk je helemaal rond. Dan de optische check: zit het goed? Bij mij zat er nog een kiertje aan de buitenzijde. Even er tegenaan drukken en alles kwam prima op zijn plaats.
En die waterlekkage? Ja, stukken droger zo!
Succes! Kees-Jan
p.s. Uiteraard altijd omzichtig te werk gaan! Het blijft glas! Gebruik de nodige beschermende kleding (handschoenen, bril...).
Ruit eruit kun je het beste doen dmv de truc met het touwtje rondom tussen het rubber te prutsen. Is inderdaad een tijd geleden helemaal behandeld. Ruit terug met ML. Ik heb hem iig heel eruit en heel er in gekregen!!
Gecertificeerd Eendoloog (Conjunctus Viribus)
C'est la tone que fait la musique.
C'est la tone que fait la musique.
Raam eruit doe ik altijd met zn 2tjes. 1 Buiten de auto en 1 erin. Op de stoel gaan zitten en je voeten vlak op het raam. 1 persoon kan dan met 2 handen het rubber over die rand heen frommelen, terwijl de ander druk kan uitoefenen op het raam. begin in een hoek, maar trap niet te hard, want geheid dat ie dan barst. En zoals hierboven ergens gezegd is, eerst de bovenkant eruit, dan kan je m er zo uit tillen.