Bobine theorie (?)
Bobine theorie (?)
Bij starten loopt eendje op 1 pit. Er staat hier genoeg wat je allemaal kan vervangen en bekijken, maar ik ben benieuwd hoe de bobine er elektrisch uitziet.
De bougies worden beide tegelijk van spanning voorzien, dwz dat als de ene vonkt in zijn arbeidsslag, de andere een vonk krijgt in zijn loze slag (vergeef mij de niet juiste benamingen, maar het is wel duidelijk denk ik). Dan lijkt het logisch dat, uit economische overwegingen, de bobine slechts bestaat uit een primaire spoel waar de 12V op staat, en 1 secundaire spoel die beide bougies tegelijk aanstuurt.
Maar het kan ook dat er twee secundaire spoelen zijn, dat zou kunnen verklaren waarom eendje op 1 pit loopt, dan is 1 van de twee secundaire spoelen defect/slecht.
Welke guru weet hier iets van?
De bougies worden beide tegelijk van spanning voorzien, dwz dat als de ene vonkt in zijn arbeidsslag, de andere een vonk krijgt in zijn loze slag (vergeef mij de niet juiste benamingen, maar het is wel duidelijk denk ik). Dan lijkt het logisch dat, uit economische overwegingen, de bobine slechts bestaat uit een primaire spoel waar de 12V op staat, en 1 secundaire spoel die beide bougies tegelijk aanstuurt.
Maar het kan ook dat er twee secundaire spoelen zijn, dat zou kunnen verklaren waarom eendje op 1 pit loopt, dan is 1 van de twee secundaire spoelen defect/slecht.
Welke guru weet hier iets van?
Zo op de hoogte van de bobine werking ben ik niet. Maar het volgende: je schrijft dat er bij een loze slag ook een vonk is. Volgens mij vonk daar bij een viertakt helemaal niets.
Inlaatslag
Compressieslag
Arbeidsslag (met vonk)
Uitlaatslag.
Volgens mij vonkt een 4 takt motor toch echt 1 keer per cyclus.
Inlaatslag
Compressieslag
Arbeidsslag (met vonk)
Uitlaatslag.
Volgens mij vonkt een 4 takt motor toch echt 1 keer per cyclus.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
- bartje2212
- Regelmatige poster
- Berichten: 472
- Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
- Locatie: Zeist
ja dat klopt wel, maar de bougies vonken allebij tegelijk bij 'n eend. Dit omdat de bobine via de puntjes niet een omwenteling kan overslaan en omdat er maar 1 primaire spoel is (gezien de aansluitingen). Het viertact principe staat hier dan los van. enige nadeel is dat je bougies 2 keer zoveel vonken als nodig zou zijn.
Of er 2 secundaire speolen zijn die de hoogspanning voor de bougies produceren, weet ik niet. Maar het zou wel kunnen.
Wie heeft er een kapotte bobine liggen en wil hem openmaken?
Of er 2 secundaire speolen zijn die de hoogspanning voor de bougies produceren, weet ik niet. Maar het zou wel kunnen.
Wie heeft er een kapotte bobine liggen en wil hem openmaken?
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Een normale 4 takt wel, maar net als de 4 takt hondabrommers krijgt
het eende motortje elke omwenteling een vonk doordat er geen verdeler op zit.
Ik denk dat het een enkele bobine is met 2 uitgangen.
Net even gemeten aan een bobine, en tussen de 2 uitgangen is een weerstand
van 10kohm, in hoogspannings begrippen een sluiting.
Waarschijnlijk zitten ontstorings weerstanden in de bobine ingebouwd.
Deze weerstanden zitten vaak in de kabel of het bougiekapje.
het eende motortje elke omwenteling een vonk doordat er geen verdeler op zit.
Ik denk dat het een enkele bobine is met 2 uitgangen.
Net even gemeten aan een bobine, en tussen de 2 uitgangen is een weerstand
van 10kohm, in hoogspannings begrippen een sluiting.
Waarschijnlijk zitten ontstorings weerstanden in de bobine ingebouwd.
Deze weerstanden zitten vaak in de kabel of het bougiekapje.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
- bartje2212
- Regelmatige poster
- Berichten: 472
- Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
- Locatie: Zeist
- Jeroen-citroen
- Moderator
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
- Locatie: Amsterdam
- bartje2212
- Regelmatige poster
- Berichten: 472
- Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
- Locatie: Zeist
nouja, zoals Andre al zegt: een weerstand van 10 kOhm tussen de twee bougie aanluitingen kan gewoon de weerstand van de spoel zijn. Hoogspanning knalt wel door zo'n kleine weerstand heen. Het is dan aannemelijk dat er maar een secundaire spoel is.
Als je zeker wil weten dat het niet aan je bobine ligt, zou je hem ff moeten verwisselen voor eentje die goed is : )
als de motor koud op 1 pit loopt, en warm gewoon op 2 pitten, dan doet die bobine het toch?
het echte antwoordt weet ik ook nog steeds niet. ff wachten op de expert
Als je zeker wil weten dat het niet aan je bobine ligt, zou je hem ff moeten verwisselen voor eentje die goed is : )
als de motor koud op 1 pit loopt, en warm gewoon op 2 pitten, dan doet die bobine het toch?
het echte antwoordt weet ik ook nog steeds niet. ff wachten op de expert
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)
- bartje2212
- Regelmatige poster
- Berichten: 472
- Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
- Locatie: Zeist
ow op deze site spreekt men van enkele spoelen: 1 primair en 1 secundair. De vraag is echter, wordt dit voor de duidelijkheid gezegd of is het echt zo....
http://home.planet.nl/~mmgdeleeuw/electric.html
http://home.planet.nl/~mmgdeleeuw/electric.html
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
- bartje2212
- Regelmatige poster
- Berichten: 472
- Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
- Locatie: Zeist