Speling drijfstanglagers
Speling drijfstanglagers
Hallo allemaal,
Ik heb een AM2 blok gesplitst om te reviseren. Omdat ik de historie van het blok niet ken, ben ik van plan veel te vernieuwen. Voor zover het al mogelijk is om een goede nieuwe krukas te vinden zou ik willen weten hoeveel speling er op de drijfstanglagers mag zitten. Ik voel een heeeel klein beetje speling als ik de drijfstang voorzichtig naar voren en achteren beweeg. Ik heb het niet gemeten, maar het is echt super weinig. Kun je dit meten? En is het raadzaam om toch maar op zoek te gaan naar een nieuwe krukas?
groeten,
Michiel
Ik heb een AM2 blok gesplitst om te reviseren. Omdat ik de historie van het blok niet ken, ben ik van plan veel te vernieuwen. Voor zover het al mogelijk is om een goede nieuwe krukas te vinden zou ik willen weten hoeveel speling er op de drijfstanglagers mag zitten. Ik voel een heeeel klein beetje speling als ik de drijfstang voorzichtig naar voren en achteren beweeg. Ik heb het niet gemeten, maar het is echt super weinig. Kun je dit meten? En is het raadzaam om toch maar op zoek te gaan naar een nieuwe krukas?
groeten,
Michiel
Hoi Michiel,
Volgens mijn vraagbaak van Olyslager mag er tussen de 0,08 en 0,13 mm axiale speling op de drijfstanglagers zitten. Ik heb het zelf nooit gedaan maar misschien kun je de speling wel meten/afschatten met behulp van een voelermaatje.
Verder moet je er bij een krukas op letten dat de oliekanaaltjes vanaf de krukaslagers door de drijfstanglagers naar de zuigerpenlagers niet verstopt zitten. Dit kan je doen door er vanaf de krukaslagers luchtdruk op te zetten in een bepaalde stand van de drijfstang moet de lucht dan makkelijk doorblazen. Ik heb wel eens motoren gezien die kapot liepen omdat deze kanaaltjes verstopt zaten.
Tot slot kun je de axiale krukas lager speling meten met een voelermaatje, deze moet volgens Olyslager 0,07 tot 0,14 mm zijn. Als kanttekening moet ik er bij zeggen dat ik een motor heb opgebouwd waarvan de krukas los op de werkbank meer speling had (geloof 0,4mm) maar na montage was deze speling verdwenen althans niet meer voelbaar. Het kan dus zijn dat het monteren de boel iets opsluit waardoor de speling verdwijnt.
Of je een nieuwe krukas nodig hebt durf ik zo via een forum niets over te zeggen, maar met gezond verstand en gevoel voor techniek moet kun je volgens mij een heel eind komen.
Veel succes en de groeten, Bart
Volgens mijn vraagbaak van Olyslager mag er tussen de 0,08 en 0,13 mm axiale speling op de drijfstanglagers zitten. Ik heb het zelf nooit gedaan maar misschien kun je de speling wel meten/afschatten met behulp van een voelermaatje.
Verder moet je er bij een krukas op letten dat de oliekanaaltjes vanaf de krukaslagers door de drijfstanglagers naar de zuigerpenlagers niet verstopt zitten. Dit kan je doen door er vanaf de krukaslagers luchtdruk op te zetten in een bepaalde stand van de drijfstang moet de lucht dan makkelijk doorblazen. Ik heb wel eens motoren gezien die kapot liepen omdat deze kanaaltjes verstopt zaten.
Tot slot kun je de axiale krukas lager speling meten met een voelermaatje, deze moet volgens Olyslager 0,07 tot 0,14 mm zijn. Als kanttekening moet ik er bij zeggen dat ik een motor heb opgebouwd waarvan de krukas los op de werkbank meer speling had (geloof 0,4mm) maar na montage was deze speling verdwenen althans niet meer voelbaar. Het kan dus zijn dat het monteren de boel iets opsluit waardoor de speling verdwijnt.
Of je een nieuwe krukas nodig hebt durf ik zo via een forum niets over te zeggen, maar met gezond verstand en gevoel voor techniek moet kun je volgens mij een heel eind komen.
Veel succes en de groeten, Bart
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
meten kun je zelf ook.
Axiale krukas speling meten in een blok wat open ligt lijkt mij een interesante opgave! Kan enkel als de helften op elkaarz zitten?
Axiale krukas speling meten in een blok wat open ligt lijkt mij een interesante opgave! Kan enkel als de helften op elkaarz zitten?
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
De speling op de drijfstanglagers zou ik kunnen meten door de drijfstang te bewegen en met een voelermaat de speling te bepalen. Van het voor en achter (bigend??? heet dat zo?) lager zie ik niet 123 hoe dat te meten. Toch maar eens zoeken naar een vervangende krukas. Zit daar trouwens verschil in tussen een AM2 en A06/635 blokje?
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1593
- Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
- Locatie: s heerenbroek
- Contacteer:
en zodra zoiets meer is dan toegestaan ..
dan meteen zoeken naar een andere krukas of??
dan meteen zoeken naar een andere krukas of??
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
Ik weet niet of het een de juiste methode is, maar wat ik in het verleden heb gedaan is met een voelermaatje de speling meten tussen voorste krukaslager en krukas zelf. Dat is per slot van rekening de ruimte die de krukas heeft om axiaal te bewegen. Maar zoals gezegt: de speling die ik op die manier gemeten heb was niet meer voelbaar toen de krukas weer gemonteerd was.Axiale krukas speling meten in een blok wat open ligt lijkt mij een interesante opgave! Kan enkel als de helften op elkaarz zitten?
Groetjes, Bart
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Ik snap er waarschijnlijk niks meer van maar in het begin wordt er gesproken of speling op de drijfstanglager, volgens mij bestaat dit uit wel iets meer als alleen axiale speling. En dus moet je met een meetklok aan de slag om de speling van het lager te meten.
Naar voor en achter bewegen kun je ook op 2 manieren lezen. Als krukas los licht dan kan je lezen van vliegwiel richting ventilator, maar met een gemonteerde krukas kun je ook lezen drijstang naar binnen duwen en naar buiten trekken. Dit is een een beweging van voor naar achter als je er recht op kijkt.
Naar voor en achter bewegen kun je ook op 2 manieren lezen. Als krukas los licht dan kan je lezen van vliegwiel richting ventilator, maar met een gemonteerde krukas kun je ook lezen drijstang naar binnen duwen en naar buiten trekken. Dit is een een beweging van voor naar achter als je er recht op kijkt.
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Radiale speling moet 0 zijn met olie er tussen,Dus met een oliespuitje wat
plie bij het hoofdlager aan de achterkant en voorkant.Achter kan eraf ,
dus in het gaatje van de krukas en voor draai je het lager dat de gaatjes
overeen komen en vol spuiten tot het er bij de drijfstang uitkomt en dan
mag er geen speling meer zijn.
,
plie bij het hoofdlager aan de achterkant en voorkant.Achter kan eraf ,
dus in het gaatje van de krukas en voor draai je het lager dat de gaatjes
overeen komen en vol spuiten tot het er bij de drijfstang uitkomt en dan
mag er geen speling meer zijn.
,