afstellen koppeling

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
bartboele
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 6 mei, 2005 12:59
Locatie: beverwijk

afstellen koppeling

Bericht door bartboele » ma 6 nov, 2006 22:01

het moet wel een domme vraag zijn, maar toch.... mijn koppeling loopt op zn eindje. in de 1ste gaat niet meer zonder kraken. het vervangen van de koppeling kan worden uitgesteld door de koppelingskabel bij te stellen. ik kom er maar niet uit: de twee moeren richting schutbord aandraaien of juist richting motorgedeelte? mijn gevoel zegt richting motor, omdat er dan meer spanning op het pedaal komt. iemand een ideetje?

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 6 nov, 2006 22:56

Richting motorgedeelte klopt.

Maar als de plaat op is, dan werkt dit ook niet meer hoor. Dan rijdt ie op zijn klinknagels.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

bartboele
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 6 mei, 2005 12:59
Locatie: beverwijk

Bericht door bartboele » ma 29 jan, 2007 21:03

na, uiteindelijk hele koppeling maar vervangen. koppelinghefboom ook nog. nu nog de koppeling afstellen. heeft iemand daar een handige tip voor? 1 cm speling bij intrappen koppeling helpt niet echt, het blijft allemaal kraken of schuren.....
2cv4 1974 & AK400 1975

gerbenv6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 163
Lid geworden op: za 14 jan, 2006 23:44
Locatie: Emmeloord

Bericht door gerbenv6 » ma 29 jan, 2007 21:22

Eerst de contramoer losdraaien en daarna de moer die het dichts bij het schutbord zit een eind naar beneden (richting motor zeg maar) draaien. De koppelingskabel wordt dan gespannen. Je ziet dan vanuit het schutbord de "bout"waarin de kabel loopt, komen. Dan nog eens proberen te schakelen en eventueel handeling herhalen. Aan het eind de contramoer weer vastdraaien.
Wat is er nou mooier dan een lelijke eend?
2cv6 spécial 1986

bartboele
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 6 mei, 2005 12:59
Locatie: beverwijk

Bericht door bartboele » ma 29 jan, 2007 21:43

mag ik er dan van uitgaan dat die 1cm speling het uitgangspunt is? heb het idee dat het allemaal vrij nauw luistert....
2cv4 1974 & AK400 1975

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 30 jan, 2007 11:36

Hallo Bart.
Ik zou eerst de pedaalhoogte eens meten van vloer tot op het pedaalrubber
is 130,5± 5mm, Deze kan je stellen door de aanslag aan de bovenkant van
het pedaal te verbuigen

bartboele
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 6 mei, 2005 12:59
Locatie: beverwijk

Bericht door bartboele » wo 31 jan, 2007 15:48

alles nagemeten, in één keer goed afgesteld.....bedankt voor de hulp
2cv4 1974 & AK400 1975

bartboele
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 6 mei, 2005 12:59
Locatie: beverwijk

Bericht door bartboele » vr 9 feb, 2007 17:31

ben ik weer. nou ja, in éen keer goed.... het opschakelen gaat redelijk (koude motor is wat kraken in de 1 maar dat is normaal toch), maar het terugschakelen gaat slecht. 4 naar 3 is even trekken, 3 naar 2 moet je gewoon niet doen zo kraakt het.

weet iemand daar iets op? moet de stelmoer naar beneden = richting bak gedraaid en zo ja hoeveel? een kwart slag maakt al zoveel verschil
2cv4 1974 & AK400 1975

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 9 feb, 2007 22:34

Is het niet gewoon versleten synchro veertjes?

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » vr 9 feb, 2007 23:09

Mensen, voel eens als je het koppelings pedaal intrapt, je voelt toch hopelijk wel waar je de zaak ontkoppelt? (zonder draaiende motor)
Dat punt moet ergens midden in de slag zitten en het druklager moet bij volledig los pedaal niet de drukgroep raken.
Beetje boeren logica kan geen kwaad van tijd tot tijd.

Als terugschakelen slecht gaat zijn de synchro's gaar.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » za 10 feb, 2007 09:06

Jeroen,kan je mij eens uitleggen wat ik aan het pedaal moet voelen,wanneer
de drukgroep de plaat vrijmaakt of koppelt bij een stilstaande motor?

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » za 10 feb, 2007 09:39

Angezien je schakelproblemen hebt, zou ik eerst daar naar kijken. Hoe is het gesteld met je versnellingsbakolie bijvoorbeeld? En staan je schakelstangen nog in lijn met elkaar? Zijn de rubbertjes niet versleten? Etc.
Punky schreef:Richting motorgedeelte klopt.
Andersom.
Wil je het koppelingspedaal hoger hebben, moeten de moeren richting de koets, de kabel richting de motor dus.
Gerard Maas schreef:Jeroen,kan je mij eens uitleggen wat ik aan het pedaal moet voelen,wanneer
de drukgroep de plaat vrijmaakt of koppelt bij een stilstaande motor?
Je voelt het pedaal dan zwaarder worden. Bij stationair draaiende motor gaat ie dan heel zachtjes rollen. Dat punt moet op een bepaalde afstand van de bodem zitten. Die afstand staat wel in je Haynes.

Een versleten koppeling is echter wat anders. Dan kun je bijvoorbeeld niet meer op topsnelheid komen en maakt de motor meer toeren dan je snelheid aangeeft ;) .
La vie est belle.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » za 10 feb, 2007 10:07

Handjes,dat halverwege zwaarder gaan komt door de diafragma plaat en
heeft niets te maken of de plaat aangrijpt.Heb je een drukgroep met veren
zal de slag van het pedaal alleen maar meer druk vragen omdat de veren
zwaarder gespannen worden en Jeroen schreef met stilstaande motor
Dus is het geen antwoord op mijn vraag.

bartboele
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 6 mei, 2005 12:59
Locatie: beverwijk

Bericht door bartboele » za 10 feb, 2007 10:43

hm, dus het moeten de synchroveertjes zijn? waar zitten die?

ik heb de koppeling (geheel) vervangen omdat het schakelen nietmeer ging. het druklager bleek los op de priseas te zitten. ik dacht dat ik daarmee het euvel had gevonden
2cv4 1974 & AK400 1975

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 10 feb, 2007 11:15

Oops, nou die veertjes zitten dus IN je versnellingsbak, gehele bak moet dan los. Nu kun je de optie kiezen om andere bak er onder te leggen, maar mijn advies is om eens met Walter contact op te nemen en vragen of hij dit voor je doet. Dan zou ik wel meteen naaldlagertje vervangen. Kost je alles bij elkaar net zo veel als een andere bak, alleen weet je nu waar je aan toe bent.

Plaats reactie