Ja, dus? Jeroen schreef ook over het aangrijpmoment van het koppelingspedaal toch?Gerard Maas schreef:Handjes,dat halverwege zwaarder gaan komt door de diafragma plaat en
heeft niets te maken of de plaat aangrijpt.Heb je een drukgroep met veren
zal de slag van het pedaal alleen maar meer druk vragen omdat de veren
zwaarder gespannen worden en Jeroen schreef met stilstaande motor
Dus is het geen antwoord op mijn vraag.
afstellen koppeling
La vie est belle.
Voordat we de hele bak uit elkaar gaan slopen (lekker advies weer zeg), eerst maar eens het schakelmechanisme inspecteren? Staat alles nog in één lijn? Rubbertjes nog goed? Etc.backfire schreef:Oops, nou die veertjes zitten dus IN je versnellingsbak, gehele bak moet dan los. Nu kun je de optie kiezen om andere bak er onder te leggen, maar mijn advies is om eens met Walter contact op te nemen en vragen of hij dit voor je doet. Dan zou ik wel meteen naaldlagertje vervangen. Kost je alles bij elkaar net zo veel als een andere bak, alleen weet je nu waar je aan toe bent.
Versnellingsbakolie ok?
Vreemd genoeg nog geen antwoord op bovenstaande simpele zaken gehad. Merk ik vaker in topics dat de topicstarter alleen maar in gaat op - belachelijke - extreme adviezen en niet simpele inspectiezaken even naloopt.
La vie est belle.
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Dat is niet vreemd, dat komt waarschijnlijk omdat de meeste de simpele zaken al lang gedaan zouden hebben. Ja soms vergeet je wel eens dat er ook eendrijders bij zijn die nog niet zo ver zijn.
Nou sorry hoor.
En ff voor de duidelijkheid de vraag was ondertussen:
Ja en die zitten dus IN de bak en dan moet ie er toch echt onder uit.
Nou sorry hoor.
En ff voor de duidelijkheid de vraag was ondertussen:
(zowel ik als Jeroen als mogelijke oorzaak aangegeven)hm, dus het moeten de synchroveertjes zijn? waar zitten die?
Ja en die zitten dus IN de bak en dan moet ie er toch echt onder uit.
conclusie van het voorafgaande:
- versnellingsbakolie vervangen/bijvullen kan een optie zijn
- zo niet moet de bak eruit, open, gerepareerd en weer gemonteerd
vraagje: hoe lang kan ik hiermee doorrijden? breng in onherstelbare schade toe als ik minimaal terugschakel (en dus een beetje meer rem dan normaal)?
het oordeel van ook gerard maas stel ik op prijs
- versnellingsbakolie vervangen/bijvullen kan een optie zijn
- zo niet moet de bak eruit, open, gerepareerd en weer gemonteerd
vraagje: hoe lang kan ik hiermee doorrijden? breng in onherstelbare schade toe als ik minimaal terugschakel (en dus een beetje meer rem dan normaal)?
het oordeel van ook gerard maas stel ik op prijs
2cv4 1974 & AK400 1975
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Bart ik heb er 10 jaar (80.000KM) mee gereden en de bak functioneerd nog steeds. Het is een kwestie van aanvoelen, je gaat leren schakelen op het punt dat het soepel gaat. Dus lekker scheuren zit er dan niet meer bij. Belangrijkste is het oliepeil controlleren en misschien een keer verversen.
Nadeel, de bak ging in zijn 2 en 3 wel wat meer zingen, maar als ik me niet vergis komt dat door het naaldlager wat tussen de assen zit. In zijn 4 was/is hij gewoon stil. (Ik praat in tegenwoordige en verleden tijd, omdat alles nog goed is, maar de motor incl bak staat in opslag voor toekomstige revisie, er komt nu een Visa motor in)
Nadeel, de bak ging in zijn 2 en 3 wel wat meer zingen, maar als ik me niet vergis komt dat door het naaldlager wat tussen de assen zit. In zijn 4 was/is hij gewoon stil. (Ik praat in tegenwoordige en verleden tijd, omdat alles nog goed is, maar de motor incl bak staat in opslag voor toekomstige revisie, er komt nu een Visa motor in)
als de koppeling dus wel goed vrijkomt kunnen we tot de conclusie komen dat de bak zelf niet goed is .om dit uit te proberen wel de nodige voorzichtigheid in acht nemen!! start de motor in zijn vrij trap dan de koppeling in als dan zonder kraken de diverse versnelligen kunnen worden gekozen dan komt de koppeling goed vrij.
2cv4 1970 az-a2
2cv 1967 az
AK 350 1968 glaceauto
2cv 1967 az
AK 350 1968 glaceauto