oliedruklampje
oliedruklampje
in mijn 2cv6 (AK400) zit een 123ignition
heb de motor eruit gehad, en er weer ingezet. alleen: het oliedruklampje doet het niet meer (als je contact aanzet)
bijkomend probleem: de hele auto is knipenplakwerk, dus de kleurtjes van de stekkertjes zijn niet origineel
vanuit de ontsteking hou ik één stekkertje over, maar dat hoort bij een 123
waar kan ik zoeken in de kabelboom?
heb de motor eruit gehad, en er weer ingezet. alleen: het oliedruklampje doet het niet meer (als je contact aanzet)
bijkomend probleem: de hele auto is knipenplakwerk, dus de kleurtjes van de stekkertjes zijn niet origineel
vanuit de ontsteking hou ik één stekkertje over, maar dat hoort bij een 123
waar kan ik zoeken in de kabelboom?
- Daffy
- Super eendkenner
- Berichten: 333
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
- Locatie: Papendrecht
- Contacteer:
Bij de oorspronkelijke ontsteking komen er 2 draardjes uit de koeltunnel aan de voorzijde . Een ervan gaat naar de min van de bobine , de andere is het draadje van de oliedruksensor.
De laatste is te herkennen aan een erg dun stekkertje ( mannetje), oorspronkelijk met een bruin hulsje.
In de kabelboom die naar het schutbord gaat blijft ( als het goed is) een kabelschoentje ( vrouwtje) met kleine diameter over, eveneens met bruin hulsje.
Succes
Daffy
De laatste is te herkennen aan een erg dun stekkertje ( mannetje), oorspronkelijk met een bruin hulsje.
In de kabelboom die naar het schutbord gaat blijft ( als het goed is) een kabelschoentje ( vrouwtje) met kleine diameter over, eveneens met bruin hulsje.
Succes
Daffy
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 205
- Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Daffy
- Super eendkenner
- Berichten: 333
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
- Locatie: Papendrecht
- Contacteer:
quote:Je ontsteking heeft niets te maken met je oliedruklampje.
Kijk of je lampje niet stuk is en meet de kabels door
Dus het lampje gaat kapot als de motor eruit is geweest ?????
Onwaarschijnlijk.
Nergens word beweerd dat de ontsteking iets met de oliedrukzender te maken heeft.
Slechts dat de draad vanaf de oliedrukzender bij een conventionele ontsteking , samen met de min-draad van de bobine ( contactpunten) is verpakt en dat ze samen uit de koeltunnel komen.
Alles wijst erop , dat de draad van de oliedrukzender niet is aangesloten , nadat de motor eruit is geweest.
Kijk of je lampje niet stuk is en meet de kabels door
Dus het lampje gaat kapot als de motor eruit is geweest ?????
Onwaarschijnlijk.
Nergens word beweerd dat de ontsteking iets met de oliedrukzender te maken heeft.
Slechts dat de draad vanaf de oliedrukzender bij een conventionele ontsteking , samen met de min-draad van de bobine ( contactpunten) is verpakt en dat ze samen uit de koeltunnel komen.
Alles wijst erop , dat de draad van de oliedrukzender niet is aangesloten , nadat de motor eruit is geweest.
ik ga eens naar bruin mannetje/vrouwtje zoeken. voordat de motor er uit ging, bleef er één draadje vanaf de 123ontsteking over. dat schijnt te horen. bij eerdere in/uitbouw heb ik alles in één keer weer in elkaar gezet. het probleem bij deze eend is dat de bedrading niet origineel is. ook van de koplampen niet. een heel gezoek...
2cv4 1974 & AK400 1975
- Daffy
- Super eendkenner
- Berichten: 333
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
- Locatie: Papendrecht
- Contacteer:
Als je een GEWONE spanningszoeker ( dus GEEN led spanningszoeker) hebt ,en je knijpt de draad hiervan op de PLUSPOOL van de accu , en met de zoeker maak je contact op het draadje , waarvan je vermoedt dat het de draad VANAF de oliedrukzender ( vanaf het motorblok dus) is , moet het lampje gaan branden, als de motor NIET loopt
Deze draad ligt , als de motor NIET loopt aan massa.
Als je de motor dan start , moet het lampje uitgaan. ( de oliedrukzender onderbreekt de massa dan) .
Met een spanningszoeker meten , neemt het risico weg , dat de electronica van de 123 ontsteking beschadigd.
Daffy
Deze draad ligt , als de motor NIET loopt aan massa.
Als je de motor dan start , moet het lampje uitgaan. ( de oliedrukzender onderbreekt de massa dan) .
Met een spanningszoeker meten , neemt het risico weg , dat de electronica van de 123 ontsteking beschadigd.
Daffy