oliedruklampje

Vragen over het aansluiten van een kabelboom, of welk draadje waar naar toe gaat.
Plaats reactie
bartboele
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 6 mei, 2005 12:59
Locatie: beverwijk

oliedruklampje

Bericht door bartboele » za 10 feb, 2007 20:03

in mijn 2cv6 (AK400) zit een 123ignition
heb de motor eruit gehad, en er weer ingezet. alleen: het oliedruklampje doet het niet meer (als je contact aanzet)
bijkomend probleem: de hele auto is knipenplakwerk, dus de kleurtjes van de stekkertjes zijn niet origineel
vanuit de ontsteking hou ik één stekkertje over, maar dat hoort bij een 123
waar kan ik zoeken in de kabelboom?

Gebruikersavatar
Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Daffy » ma 12 feb, 2007 08:17

Bij de oorspronkelijke ontsteking komen er 2 draardjes uit de koeltunnel aan de voorzijde . Een ervan gaat naar de min van de bobine , de andere is het draadje van de oliedruksensor.
De laatste is te herkennen aan een erg dun stekkertje ( mannetje), oorspronkelijk met een bruin hulsje.
In de kabelboom die naar het schutbord gaat blijft ( als het goed is) een kabelschoentje ( vrouwtje) met kleine diameter over, eveneens met bruin hulsje.

Succes
Daffy

Jheronimus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Jheronimus » ma 12 feb, 2007 12:41

Je ontsteking heeft niets te maken met je oliedruklampje.

Kijk of je lampje niet stuk is en meet de kabels door.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2069
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » ma 12 feb, 2007 12:54

De oliedruk sensor zit van voor gezien rechts onder op het motorblok. Daar loopt ook de draad voor het lampje heen.
Van uit je 123 komen 3 draden. 1 wordt aangesloten op de geschakelde plus van het contact. De andere 2 lopen naar de bobine. Let op deze hebben een plus en een min.

Gebruikersavatar
Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Daffy » ma 12 feb, 2007 13:30

quote:Je ontsteking heeft niets te maken met je oliedruklampje.

Kijk of je lampje niet stuk is en meet de kabels door


Dus het lampje gaat kapot als de motor eruit is geweest ?????
Onwaarschijnlijk.
Nergens word beweerd dat de ontsteking iets met de oliedrukzender te maken heeft.
Slechts dat de draad vanaf de oliedrukzender bij een conventionele ontsteking , samen met de min-draad van de bobine ( contactpunten) is verpakt en dat ze samen uit de koeltunnel komen.
Alles wijst erop , dat de draad van de oliedrukzender niet is aangesloten , nadat de motor eruit is geweest.

gerbenv6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 163
Lid geworden op: za 14 jan, 2006 23:44
Locatie: Emmeloord

Bericht door gerbenv6 » ma 12 feb, 2007 20:44

Ik had het ook bij het aansluiten dat het lampje niet brandde. Hij startte toen oo niet. Bij mij bleek ook dat het kabeltje van de bobine naar de ontsteking los was. Het lampje deed het weer toen ik het kabeltje weer aangesloten had.
Wat is er nou mooier dan een lelijke eend?
2cv6 spécial 1986

bartboele
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 6 mei, 2005 12:59
Locatie: beverwijk

Bericht door bartboele » ma 12 feb, 2007 21:01

ik ga eens naar bruin mannetje/vrouwtje zoeken. voordat de motor er uit ging, bleef er één draadje vanaf de 123ontsteking over. dat schijnt te horen. bij eerdere in/uitbouw heb ik alles in één keer weer in elkaar gezet. het probleem bij deze eend is dat de bedrading niet origineel is. ook van de koplampen niet. een heel gezoek...
2cv4 1974 & AK400 1975

Gebruikersavatar
Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Daffy » di 13 feb, 2007 07:41

Als je een GEWONE spanningszoeker ( dus GEEN led spanningszoeker) hebt ,en je knijpt de draad hiervan op de PLUSPOOL van de accu , en met de zoeker maak je contact op het draadje , waarvan je vermoedt dat het de draad VANAF de oliedrukzender ( vanaf het motorblok dus) is , moet het lampje gaan branden, als de motor NIET loopt
Deze draad ligt , als de motor NIET loopt aan massa.
Als je de motor dan start , moet het lampje uitgaan. ( de oliedrukzender onderbreekt de massa dan) .
Met een spanningszoeker meten , neemt het risico weg , dat de electronica van de 123 ontsteking beschadigd.

Daffy

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » wo 14 feb, 2007 19:53

Ik denk dat je met het monteren van de 123 de draad van de sensor afgetrokken hebt of zelfs hebt weggehaald. Omdat de draad die normaal naar de puntjes gaat nu vervalt en dus weg kan.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Plaats reactie