knipperlicht relais

Gesloten
Gebruikersavatar
respect the duck
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 2 feb, 2004 15:28
Locatie: eindhoven

knipperlicht relais

Bericht door respect the duck » ma 2 feb, 2004 16:14

hoi ik beb n probleempje. ik heb nog niet zo lang n eendje en das dus ff wennen met rijden maar das nog niet zo erg (juist leuk) maar mn knipperlicht liet ik steets aanstaan want er brande geen lampje binnen en t maakte ook geen geluid. ik dacht eerst oke t is n een dus n beetje simpel zal er wel niet op horen en wou dus zelf zo'n lampje aanleggen. onder t inspecteren kwam ik dus t originele lamje tegen wat heel heeeeel zwak brande (in t donker net zichtbaar) bleek t n 24v 4w lampje te zijn ik dus t zelfde lampje als van t kontackt gekocht 12v 4w (was wel fel) maar toen die er in zat brande die wel ietsjes harder en maakte iets meer geluid maar allemaal heel zwakjes... weet iemand hoe dat kan of moet er soms n 6 volts lampje in. accu is 12 v????

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » ma 2 feb, 2004 16:39

als je geen geluid hoort als je knipperlicht aanstaat, ligt dat aan je knipperlichtrelais, dat zit onder je dashbord. Is een klein kastje. Als je knipperlicht aanzet moet je hieraan maar eens voelen, als je nix voelt (je voelt het dus niet tikken) is het tijd voor een nieuw relais.

Nu is mijn electrakennis niet zo groot, dus als je kastje wel tikt weet ik het ook niet meer!
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Gebruikersavatar
Job
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 142
Lid geworden op: za 27 dec, 2003 00:49
Locatie: Zutphen

Bericht door Job » ma 2 feb, 2004 19:19

maar normaal hoor je je knipperlichtrelais wel tikken hoor. dus ik zou eens ff een ander relais proberen.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » ma 2 feb, 2004 21:11

Aangezien je relais schijnbaar stuk is zou ik er eerst een mep (met je hand) tegenaan geven. Een nieuwe kopen kan altijd nog.
Afblijven.

Gebruikersavatar
Teun
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 285
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:27
Locatie: Nijmegen

Bericht door Teun » di 3 feb, 2004 00:05

Lelijke Eend schreef:Aangezien je relais schijnbaar stuk is zou ik er eerst een mep (met je hand) tegenaan geven. Een nieuwe kopen kan altijd nog.
Wat weer een heerlijke Oplossing... zo'n relais kost n tientje max en 15 mijn werk........ afslaan zonder knipperlicht kost iets van 40 euries....

Gewoon een nieuwe kopen , als het op zijn lelijke eend's moet dan een 2e handse.... :wink:
Wat brengt morgen.???

Boetjie
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: do 13 mar, 2003 11:22

Bericht door Boetjie » di 3 feb, 2004 10:35

Het is nog maar de vraag of je relais werkelijk stuk is.
Als één van de lampjes (voor of achter) stuk is maakt het relais vaak ook géén geluid. Als beide lampjes goed zijn moet je het relais horen klikken.
Ik ga er vanuit dat je accu gewoon 12 volt is. Dit is makkelijk te zien aan de hand van het aantal cellen (tevens vulpunten) van je accu. Elke cel is nl. 2 volt. Dus, 6 cellen = 12 volt. Hierbij horen natuurlijk 12 volts lampjes.

Gebruikersavatar
respect the duck
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 2 feb, 2004 15:28
Locatie: eindhoven

Bericht door respect the duck » wo 4 feb, 2004 08:38

ja is 12 v maar ik hoor m wel tikken maar maar heel zwakjes en t lampje brand ook maar heel zwakjes..

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » wo 4 feb, 2004 16:50

Teun Stam schreef:
Lelijke Eend schreef:Aangezien je relais schijnbaar stuk is zou ik er eerst een mep (met je hand) tegenaan geven. Een nieuwe kopen kan altijd nog.
Wat weer een heerlijke Oplossing... zo'n relais kost n tientje max en 15 mijn werk........ afslaan zonder knipperlicht kost iets van 40 euries....

Gewoon een nieuwe kopen , als het op zijn lelijke eend's moet dan een 2e handse.... :wink:
Een klap er op kost 0 euro en 1 seconde, maar het is wel een idee om een nieuwe te kopen en die als reserve te houden ;)
Afblijven.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2674
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » wo 4 feb, 2004 17:57

bij mijn dyane is het zo dat het lampje een keer knippert (zeg maar aan gaat) en daarna niet meer. het relais tikt als een bezetene en de lampen knipperen ook 'gewoon' niet helemaal in de maat, maar ze knipperen wél
maar ikb egrijp dus niet waarom dat dashboard lampje maar één keer knippert...
Verbruik: Afbeelding

Frank Kam
Beginner
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 1 feb, 2004 14:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Frank Kam » wo 4 feb, 2004 20:53

Dat lijkt op een kapot knipperlichtlampje of slecht contact/massa. Loop de contactjes allemaal eens langs, schuur ze op en vet ze in, monteer desnoods nieuwe gloeilampjes (worden in de loop van de tijd ook zwakker) en als dat niet helpt, dan ligt het waarschijnlijk aan het relais óf de knipperlichtschakelaar zelf natuurlijk! Die is bij de Dyane los te halen door eerst het plastic deel las te halen waarin de meters zitten (uit m'n hoofd twee lange schroeven van onderen). Daarna kan de schakelaar gedemonteerd worden en uiteengenomen/gereviseerd worden.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 5 feb, 2004 20:55

Michiel van Ginkel schreef:bij mijn dyane is het zo dat het lampje een keer knippert (zeg maar aan gaat) en daarna niet meer. het relais tikt als een bezetene en de lampen knipperen ook 'gewoon' niet helemaal in de maat, maar ze knipperen wél
maar ikb egrijp dus niet waarom dat dashboard lampje maar één keer knippert...
heb ik ook eens gehad. en toen ik het relais omkeerde kwam er een plas water uit. heb de boel gedroogd en ingespoten met wd40, maar dat was geen succes. (flinke rook ontwikkeling en het deed het evengoed niet) toen een standaard knipperlichtrelais gekocht van hella maar dat wilde niet werken. dus toen maar een origineel 2dehandsje gekocht. helaas knippert deze "normaal" (=redelijk snel) en de oude knipperde heel sloom, heerlijk!!! ik kickte echt op die sloomheid. maar goed daar zal ik jullie niet mee vermoeien.

douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gesloten