Olieverbruik

Plaats reactie
Neus
Beginner
Beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: do 8 mar, 2007 19:33

Olieverbruik

Bericht door Neus » do 8 mar, 2007 19:50

Om maar met de deur het huis binnen te vallen.

Ik heb een olieverbruik/verbrand probleem. Dit is alleen met koude start. Start ik de motor met choke: dan walmt de 2cv blauwe rookwolken. Start ik zonder choke, dan gebeurd er niet, of te wel: geen blauwe olierookwolken.

De eendmotor heeft 140 000 km gereden, wij vermoeden dat er nooit flink in gereden is, omdat ie zo traag was. De eend heeft een grote beurt gehad met kleppen stellen, daardoor trekt hij harder. 100 - 110 is zijn top. De punten zijn nog aardig. Niet helemaal top, maar wel aardig.

Wij vermoeden slechte compressie, versleten klepsteelrubbers, zodat er sochtend wat olie in de verbrandingskamer sijpeld. Het licht niet aan de olievulpijp, dat heb ik getest (versleten membraam zodat carterlucht + wat olie verbrand wordt) ik heb de 2cv gestart zonder luchtfilter en carterontluchting.

Wat kan het zijn, wie heeft advies?

Ik wil graag de compressie op meten, maar daarvoor heb ik natuurlijk. De compressie van een 2cv motor is...?

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 8 mar, 2007 21:38

Ik denk dat je zelf het antwoord al geeft. Het zijn vermoedelijk de klepseals of de zuigerveren. De compressie meten is dus een goede optie om achter de oorzaak te komen. De compressie is alleen afhankelijk van het type blok wat je hebt. Kijk eens wat er op het typeplaatje staat en geef dat even door, dan kan ik kijken wat er over in de vraagbaak staat.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 8 mar, 2007 22:10

12

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » vr 9 mar, 2007 07:50

hoeveel olie ligt er in je luchtfilter, maybe komt dat mee tijdens starten met choke!!

Neus
Beginner
Beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: do 8 mar, 2007 19:33

Bericht door Neus » vr 9 mar, 2007 19:10

Kan niet mogelijk zijn. Want ik heb gestart (koude) met choke open en luchtfilter van de carburateur losgekoppeld.

Ik zal even kijken op het motor plaatje!

btw: wat is mijn 1ste post briek geschreven! Ik was vast moe :P

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » za 10 mar, 2007 16:46

Als je alleen bij de koude start blauwe rook hebt zijn de klepseals naar z'n grootje, niks aparts bij een 2cv blok.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

hoiwessy
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 3 jan, 2007 10:14

Bericht door hoiwessy » zo 11 mar, 2007 19:40

En wat als ie continu blauw rookt ?

Mart

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » zo 11 mar, 2007 19:47

zuigerveren versleten of olievulpijp kapot.
Meet compressie en carter onderdruk
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Re: Olieverbruik

Bericht door dyane_maniac » zo 11 mar, 2007 20:30

Neus schreef: De eendmotor heeft 140 000 km gereden, wij vermoeden dat er nooit flink in gereden is, omdat ie zo traag was. De eend heeft een grote beurt gehad met kleppen stellen, daardoor trekt hij harder. 100 - 110 is zijn top. De punten zijn nog aardig. Niet helemaal top, maar wel aardig.
ik vind 100 a 110 niet heel erg hoog voor zn top. is dit zn top nadat je m zelf (rustig) wat ruiger heb ingereden? in dat geval zou ik ook de compressie eens nameten. (verondersteld dat puntjes en kleppen dus verder goed zijn)

douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Neus
Beginner
Beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: do 8 mar, 2007 19:33

Bericht door Neus » zo 11 mar, 2007 21:01

Het vreemde is wanneer ik amper (paar seconden) 1 cm de choke gebruik, weer indruk en verder hem draaiende houd, dan gaat de eend niet walmen.

Neus
Beginner
Beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: do 8 mar, 2007 19:33

Bericht door Neus » zo 25 mar, 2007 22:18

Inmiddels heb ik de 2cv motor uit elkaar liggen: zwart geblakerde zuigers, versleten zuiger veren, de klepsteel rubbers waren aardig (toch vervangen hea) de inlaatkleppen waren een beetje brokkelig op de randjes, voorste en achterste keering op de krukas waren aardig lek. Ook was de koppelingsplaat nogal op. Er was haast geen groefje te bekennen.

Ik ben nog bezig met het in elkaar zetten: morgen ga ik verder!

Plaats reactie