Olieverbruik
Olieverbruik
Om maar met de deur het huis binnen te vallen.
Ik heb een olieverbruik/verbrand probleem. Dit is alleen met koude start. Start ik de motor met choke: dan walmt de 2cv blauwe rookwolken. Start ik zonder choke, dan gebeurd er niet, of te wel: geen blauwe olierookwolken.
De eendmotor heeft 140 000 km gereden, wij vermoeden dat er nooit flink in gereden is, omdat ie zo traag was. De eend heeft een grote beurt gehad met kleppen stellen, daardoor trekt hij harder. 100 - 110 is zijn top. De punten zijn nog aardig. Niet helemaal top, maar wel aardig.
Wij vermoeden slechte compressie, versleten klepsteelrubbers, zodat er sochtend wat olie in de verbrandingskamer sijpeld. Het licht niet aan de olievulpijp, dat heb ik getest (versleten membraam zodat carterlucht + wat olie verbrand wordt) ik heb de 2cv gestart zonder luchtfilter en carterontluchting.
Wat kan het zijn, wie heeft advies?
Ik wil graag de compressie op meten, maar daarvoor heb ik natuurlijk. De compressie van een 2cv motor is...?
Ik heb een olieverbruik/verbrand probleem. Dit is alleen met koude start. Start ik de motor met choke: dan walmt de 2cv blauwe rookwolken. Start ik zonder choke, dan gebeurd er niet, of te wel: geen blauwe olierookwolken.
De eendmotor heeft 140 000 km gereden, wij vermoeden dat er nooit flink in gereden is, omdat ie zo traag was. De eend heeft een grote beurt gehad met kleppen stellen, daardoor trekt hij harder. 100 - 110 is zijn top. De punten zijn nog aardig. Niet helemaal top, maar wel aardig.
Wij vermoeden slechte compressie, versleten klepsteelrubbers, zodat er sochtend wat olie in de verbrandingskamer sijpeld. Het licht niet aan de olievulpijp, dat heb ik getest (versleten membraam zodat carterlucht + wat olie verbrand wordt) ik heb de 2cv gestart zonder luchtfilter en carterontluchting.
Wat kan het zijn, wie heeft advies?
Ik wil graag de compressie op meten, maar daarvoor heb ik natuurlijk. De compressie van een 2cv motor is...?
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Ik denk dat je zelf het antwoord al geeft. Het zijn vermoedelijk de klepseals of de zuigerveren. De compressie meten is dus een goede optie om achter de oorzaak te komen. De compressie is alleen afhankelijk van het type blok wat je hebt. Kijk eens wat er op het typeplaatje staat en geef dat even door, dan kan ik kijken wat er over in de vraagbaak staat.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
Als je alleen bij de koude start blauwe rook hebt zijn de klepseals naar z'n grootje, niks aparts bij een 2cv blok.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
zuigerveren versleten of olievulpijp kapot.
Meet compressie en carter onderdruk
Meet compressie en carter onderdruk
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
Re: Olieverbruik
ik vind 100 a 110 niet heel erg hoog voor zn top. is dit zn top nadat je m zelf (rustig) wat ruiger heb ingereden? in dat geval zou ik ook de compressie eens nameten. (verondersteld dat puntjes en kleppen dus verder goed zijn)Neus schreef: De eendmotor heeft 140 000 km gereden, wij vermoeden dat er nooit flink in gereden is, omdat ie zo traag was. De eend heeft een grote beurt gehad met kleppen stellen, daardoor trekt hij harder. 100 - 110 is zijn top. De punten zijn nog aardig. Niet helemaal top, maar wel aardig.
douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
Inmiddels heb ik de 2cv motor uit elkaar liggen: zwart geblakerde zuigers, versleten zuiger veren, de klepsteel rubbers waren aardig (toch vervangen hea) de inlaatkleppen waren een beetje brokkelig op de randjes, voorste en achterste keering op de krukas waren aardig lek. Ook was de koppelingsplaat nogal op. Er was haast geen groefje te bekennen.
Ik ben nog bezig met het in elkaar zetten: morgen ga ik verder!
Ik ben nog bezig met het in elkaar zetten: morgen ga ik verder!