power tube

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 7 mar, 2007 17:25

Is ook nu nog een kostbare aangelegenheid. Injectie werkt met een puls om het injectietijdstip te kunnen bepalen en met gasklepstand meting, samen met vacuum wordt moment van injectie berekend en de hoeveelheid. Daarachter hangt dan de computer om dit allemaal aan te sturen.

Al met al ben je al snel 1000 euro kwijt (megasquirt, elektronische ontsteking, gasklep(pen), hogedruk leiding en natuurlijk bijbehorende hogedruk benzinepomp)

Kan wat vergeten zijn, heb me er verder niet in verdiept, ben meteen overgestapt op Visa motor en turbo.

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » wo 7 mar, 2007 18:35

en je krijgt er niet meer vermogen door...
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Gebruikersavatar
bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
Locatie: Zeist

Bericht door bartje2212 » wo 7 mar, 2007 20:18

ach, gewoon luchtfiltertje en oude trouwe puntjes doen het ook. 120 rijden met een eend is niet gezellig. 90 a 100 toeren met open dakje, dat is echt heerlijk!

toch blijft het tunen interessant, voor mij niet zozeer om harder te kunnen maar meer om er achter te komen wat allemaal mogelijk is...bijzonder interessant topic dus!
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » zo 11 mar, 2007 00:47

Ik dacht dat je met een laptop de hele handel zo afstellen kon dat je er enorm veel vermogen uit krijgt. Zo voeren ze immers ook vw'ens op en krijg je die superpower amerikaanse auto's met soms wel meer dan 1000 pk [!!!!] Allemaal gezien op discovery chanel, Rides als ik me niet vergis. Dus je kunt via ontsteking er wel degelijk voor zorgen dat je auto meer vermogen krijgt.

En ik zei al dat het duur zou zijn, maar het kan wel, zonder dat je je motor al te veel hoeft aan te passen.

Maar al zou je een eendenmotor met 100 pk hebben, veel harder dan 120 zul je nooit gaan want je komt een versnelling te kort.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » zo 11 mar, 2007 00:57

thomaaas schreef:Dus je kunt via ontsteking er wel degelijk voor zorgen dat je auto meer vermogen krijgt.

En ik zei al dat het duur zou zijn, maar het kan wel, zonder dat je je motor al te veel hoeft aan te passen.

Maar al zou je een eendenmotor met 100 pk hebben, veel harder dan 120 zul je nooit gaan want je komt een versnelling te kort.
Maar als je ontsteking al optimaal is dan valt er niks meer te halen.
En aangezien er in een 602cc motor vanalles niet optimaal is, helpt ontsteking verbeteren ook geen bal (alle mensen met 123 hebben ook geen vermogens winst)
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » zo 11 mar, 2007 09:11

is het niet zo dat de 123 ignition zorgt voor een sterkere vonk, waardoor de verbranding beter verloopt? of is de verbranding ook optimaal te krijgen met de originele onsteking, als deze maar in goede staat is en netjes op tijd staat?

alfa heeft toch ook de twin spark ontwikkelt voor een betere verbranding van het mengsel?
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » zo 11 mar, 2007 10:09

De 123 heeft een optimale dwell en afhankelijk van welke versie je hebt een andere curve. Dat zou allemaal iets beter moeten zijn maar het is en blijft gepiel in de marge, effectief levert het weinig (meetbaar) op voor maximaal vermogen. (wel voor koude start ed). Probleem van de originele ontsteking is dat het een compromis is. MEt de centrifugaal gewichtjes is het moeilijk om over het hele bereik een optimaal ontstekingsmoment te krijgen. Als de zaak dan ook nog eens versleten is, de nokken zijn ongelijk, punt afstand ordt niet goed afgesteld en meer van die zaken dan heb je al snel winst met de 123. Maar zeker voor max vermogen moet het simpel mogelijk zijn om hetzelfde te bereiken met de originele ontsteking. De praktijk wijst dit ook uit, 123 eenden lopen niet harder.

twin spark heeft als voordeel dat je mengsel 2x zo snel verbrand (ook niet helemaal) omdat je 2 vlamfronten hebt. Dit kan handig zijn bij motoren met veel inhoud en weinig cylinders en dan ook nog hoge toeren. Bij hoge toeren heb je namelijk weinig tijd om je mengsel te verbranden en als je dan2x zo snel verbrand dan kun je weer meer toeren maken en haal je een volledige verbranding nog steeds binnen de tijd. Dat het ook zonder kan beweijst honda met de 9000tpm vtec motoren, die hebben maar 1 bougie, rover met het K series blok kan er ook wat van trouwens.
Maar bij weinig toeren heeft win spark dus weinig nut. Misschien emissies nog wat winst of zo.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » zo 11 mar, 2007 10:21

catscit schreef: Maar zeker voor max vermogen moet het simpel mogelijk zijn om hetzelfde te bereiken met de originele ontsteking. De praktijk wijst dit ook uit, 123 eenden lopen niet harder.
duidelijk verhaal. en omdat de 123 ontsteking vaak geplaatst wordt ter vervanging van versleten punten lijkt het natuurlijk wel net of je vermogen toegenomen is.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Gebruikersavatar
bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
Locatie: Zeist

Bericht door bartje2212 » zo 11 mar, 2007 10:34

precies, en mijn eend rijdt met (zelf afgestelde) puntjes toch 120 op de teller...ik dacht er eerwst ook over om een 123 op te zetten, maar ik denk dat het weinig nut heeft. Starten doet ie van mij zo ook best aardig (bij lente-zomer start ie heel goed)
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » zo 11 mar, 2007 10:44

zeker bij koud starten heb je wel winst met de 123, en als je een evo versie pakt is geloof ik de curve ook anders of zelf optimaliserend.

Het is moeilijk (en soms onmogelijk) om puntjes voor het hele bereik (1500-6500tpm) goed afgesteld te krijgen, de 123 lukt dat wel.

Maar inderdaad, ik heb nergens 123 inzitten, wel visa en gewone puntjes, en de puntjes auto's starten het hele jaar door probleemloos, ook bij -20 of bij -10 na 2 jaar stilgestaan te hebben (mijn ami 6 service bijv bij de verhuis).
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 11 mar, 2007 11:39

nog paar zaken uit de autowereld maar ook de motorwereld.

Een motor van 1970 haalt ook met gemak 10.000 Toeren op 1 bougie, een moderne motor met gemak 16.000 toeren op 1 bougie. Wel zitten er altijd meedere bougies op en meerdere contactpunten.

Honda heeft ook een twinspark autoblok, maar daar wordt de twinspark gebruikt voor een optimale verbranding, waarbij de ene bougie net iets vertraagd onsteekt als de andere. Dat verschil in tijdstip is dan ook nog eens variabel afhankelijk van toerental en gevraagde vermogen. In princiepe heb je een soort lange slag motor, waardoor je meer rendement behaalt.

Als je kijkt naar de motorwereld dan is met de standaard bezetting een toerental van 9000 toeren met contactpunten en bobine geen probleem.

Waar je tegen aan loopt is dat bij deze hogere toerentallen de sterkte van de vonk rap minder wordt. Daar komt dan weer het voordeel van de elektronische onsteking in combinatie met de sterkere bobine.

En zoals Jeroen ook vermeld de curve van een versleten mechanische onsteking is niet meer mooi, terwijl bij de vol elektronische deze voorgeprogrammeerd is.

Voor thomaas, die tuners van Rides werken met v8 motoren met injectie en elektronische onsteking en vaak een supercharger. Wat zei afstellen is hoeveelheid inspuiting, het moment, de curve en tijdstip. Ja dan haal je met een tig liter v8 wel 1000PK maar ze vertellen er niet bij dat zo'n apparaat 1,5km per liter haalt.

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » zo 11 mar, 2007 13:39

Sorry jongens, ik bedoelde niet ontsteking maar injectie, daar had ik het ook over in mijn eerdere post. Ontsteking valt idd niet veel eer aan te behalen.

Ik weet wel dat je verbruik ontzetten omlaag gaat etc etc etc als je ergens 1000 pk uit gaat persen, maar je kunt een redelijke vermogenswinst halen met een injectiecomputer, blablabla dat deden ze ook in dat programma campervan crisis.

Maar goed, dit topic gaat eigenlijk heel ergens anders over.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » zo 11 mar, 2007 16:42

nee, je halt geen vermogenswinst uit injectie. Dat lukt enkel als de originele carburatie bar en bar slecht is. Als je het over vw boxers hebt, die hebben wel baat bij injectie want de originele carburatie is daar bar slecht. De hele layout van de inlaat is een aanfluiting.
Daar heeft onze 602 aanmerkelijk minder last van.

Maar zoiezo, als je een lambda sensor in je uitlaat steekt weet je of bij max vermogen de zaak te rijk of te arm staat. Als ie te arm staat moet ie iets rijker, beetje te rijk mag wel. En dat lukt je met een carburateur ook wel! En het enige wat injectie dan eventueel nog kan verbeteren is dat de benzine beter in de lucht verneveld zal worden. maar ook dit is bij onze super kleine cylinderinhouden en lage toeren gepiel in de marge, er is gewoon bar weinig eer te behalen, zeker vergeleken met de investering die je doet.

injectie geeft vooral betere emissies.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 11 mar, 2007 17:54

En het voordeel van een goede carburateur en een goed afgestelde carburateur je een betere response hebt op het gasgeven.

Enige voordeel met injectie is dat je met de electronica de verhouding over het toerenbereik beter kunt afstellen, maar voor de top maakt het niks uit. Het blijft een atmosferische motor en de beperking is wat ie aan kan zuigen en in je cilinder geperst kunt krijgen.

Ga anders net zoals vw aan de slag met een g-lader en een turbo combinatie. Meer power over een breder toerenbereik.

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » zo 11 mar, 2007 18:32

inderdaad, de carburateur is wederom een compromis, over een breed bereik is het een stuk moeilijker om een behoorlijke invulling te krijgen.
Maar max vermogen is simpel om te maximaliseren, net als puntjes bij de ontsteking.

Zodra je geblazen motoren bouwt ontkom je niet aan geregelde benzine toevoer en geregelde ontsteking. Dus computer gestuurde injectie en ontsteking.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Plaats reactie