aantal pk's

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » wo 21 mar, 2007 17:46

3,5 pk is meer dan een tiende! hoeveel precies... ehhh :lol:
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » wo 21 mar, 2007 18:16

dan zal de topsnelheid de wortel uit 10% hoger moeten worden [grofweg] en dus verhoogd worden met 3,6 km/u, rolweerstand negerend :P

De acceleratie tot ongeveer 50km/u zal wel ongeveer een tiende sneller gaan, hier speelt immers meer de rolweerstand en massa parten dan de luchtweerstand, maar dan alleen als de vermogenswinst over het hele toerengebied doorgegeven wordt.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » wo 21 mar, 2007 21:04

topsnelheid maakt heel weinig uit, omdat luchtweerstand kwadratisch toeneemt.

MAar de koppel kurve van een am2 is VEEL vlakker als van een ak2.
Ja dat merk je echt wel.
a06/635 zit er tussenin trouwens
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » wo 21 mar, 2007 21:39

MAar de koppel kurve van een am2 is VEEL vlakker als van een ak2.
Ja dat merk je echt wel.


hoe bedoel je dit wat voel je dan?
wat doet een ak2 anders dan een am2

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » wo 21 mar, 2007 21:41

precies, dat bedoelde ik eigenlijk. Onze honda rijdt ook niet zó goed/lekker omdat het vermogen pas vrij komt bij 5500 rpm, en dus moet je m hoog in de toeren houden wil je lekker inhalen.

edit: @ Ramon: waarschijnlijk dat je motor veel eerder "oppikt," dit merkt je bijvoorbeeld als je van een variabele kleptimingblok [heel hoogtoerig] in een diesel stapt [juist laagtoerig]. De "schok" in je rug komt eerder zeg maar, je kunt eerder harder en 't rijd gewoon over het algemeen veel lekkerder.
Laatst gewijzigd door thomaaas op wo 21 mar, 2007 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » wo 21 mar, 2007 21:43

met een am2 kom je veel makkelijker op snelheid en je kunt de snelheid veel makkelijker vasthouden, maar volgens mij zei ik dit hierboven ook al ergens
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » wo 21 mar, 2007 21:45

dus jij zegt dat een ak2 blok minder trekkracht onder in heeft, en dat dit door een ander soort nokkenas komt!

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » wo 21 mar, 2007 21:58

volgens mij zijn AK2 blokken met 2 verschillende nokkenassen geleverd. Er zijn namelijk AK2 blokken met een dubbeltraps carburateur.
Probleem is dat citroen niet goed gedocumenteerd heeft welke nokkenassen in welke motoren zaten, de oude nokkenas ging op NFP en de nieuwe verving alle voorgaande modellen en daar ga je.

Er zijn racers in engeland die heel veel nokkenassen nagemeten hebben en die komen met name bij oudere motoren heel spannende nokkenassen tegen.
Ook lijkt er enorme variantie te zitten tussen jaren en series.

Er zijn plaatjes van de koppelcurve van de ak2 en de am2 en daarin zie je dat de am2 het een stuk beter doet met totaal koppel onder de curve.
Hoe dat het precies komt weet ik dus niet zeker, de AM2 is ook een geblazen motor met hogere compressie, dat speelt natuurlijk ook mee.

Je kunt de hele nokkenas variatie eruit halen door bij kent cams in engeland een aangepast nokkenas te bestellen.

Ser Tubee (broer van Tim, prominent forum lid hier) heeft of had een charleston met versterkt chassis en am2 motor. Die auto heb ik gebouwd ooit uit een combi van meerdere auto's.
Ik weet even niet meer wat voor bak erin zat, ooit zat er een ami 8 bak in maar ik denk dat die gewisseld is voor een 2cv6 bak toen de auto nog van mij was. Dat was een goed blok en die auto was gewoon aanmerkelijk sneller als een gewone eend met a06/635, Tim heeft dat zelf ook gemerkt en me dat ook verteld, hij merkte het verschil wel als hij met zijn eigen eend er achteraan reed.
Die charleston is de snelste 602 eend waar ik ooit in gereden heb (en dat is een keuze uit VELEN)
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » wo 21 mar, 2007 22:05

catscit schreef:Ser Tubee (broer van Tim, prominent forum lid hier) heeft of had een charleston met versterkt chassis en am2 motor. Die auto heb ik gebouwd ooit uit een combi van meerdere auto's.
Heeft m nog steeds... Is naar het schijnt nu een beetje wit uitgeslagen :lol:
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Gebruikersavatar
bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
Locatie: Zeist

Bericht door bartje2212 » do 22 mar, 2007 13:18

am2 is zeker zeldzaam aan het worden...wil ik wel op de kop tikken zeg maar. Is de 06/635 na de am2 het meest geschikt voor een eend?
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » do 22 mar, 2007 14:50

alles past als het maar 602 cc is

am2 of am2a(9:0) zijn redelijk zeldzaam maar nog zeker te vinden meestal met dyane er omheen!

heb er laats een verkocht aan een vriend van me was am2 uit 1975


maar ik vind het laatste type blok ook erg lekker lopen dat is de a06/664 ofzo die nokkenas lijkt ook wat sneller

hoiwessy
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 3 jan, 2007 10:14

Bericht door hoiwessy » do 22 mar, 2007 19:02

[quote="catscit"]volgens mij zijn AK2 blokken met 2 verschillende nokkenassen geleverd. Er zijn namelijk AK2 blokken met een dubbeltraps carburateur.


Bedoel je daarmee dat je dus kunt zien aan de carburateur welke nokkenas erin ligt ?

Mart

Gebruikersavatar
bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
Locatie: Zeist

Bericht door bartje2212 » vr 23 mar, 2007 08:06

@ ramon: ow jij bedoeld het S6 blok?
Daar heb ik wel eens over gelezen dat ie mede door die nokkenas een korter koppel bereik heeft en wel eens ingewisseld werd voor een 06/635 (29pk) blokje, omdat dat fijner zou rijden...

maar of het waar is...
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

Pistachke
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 86
Lid geworden op: za 27 aug, 2005 21:53
Locatie: Turnhout

Visa op het eendenblokje ? DOEN ...

Bericht door Pistachke » vr 23 mar, 2007 12:02

hoi sleutelende eendenfriends,

iedereen is wel op zoek naar een mogelijkheid om z'n eend sneller of beter te laten lopen en vaak wordt naar een Visa-motortje gegrepen. Echter het hele gedoe met de sensoren, het aanpassen van vliegwiel, starterkrans of starter is zeer omslachtig. Met een aantal techneutjes van de Plattinnekes-meeting hebben we een half jaartje bezig geweest met een project, dat we nu als afgesloten beschouwen en zeer betrouwbaar : we laten een standaard A06/635 of een AM2 eendenblokje aanpassen zodat er zonder problemen de zuigers en pistons van een Visa op kunnen geplaatst worden en tevens de hele in- en uitlaatcollector incl. carburateur. Voordeel : hogere compressie, meer cilinderinhoud, geen tijd- en kostenplaatje voor aanpassen vliegwiel en sensoren, en je behoud (naar wens natuurlijk) de standaard ontsteking of je plaatst een 123-ontsteking. En...je behoud de betrouwbare eenden-techniek ! Wij kunnen dit ook voor evt. geïnteresseerden uitvoeren : je levert ons een kaal blok (liefst zo zuiver mogelijk, zonder krukas, nokkenas en andere onderdelen, wij passen dit aan voor de Visa. Kostenplaatje € 180,- Meer info kan je verkrijgen via Flip Van Gool op nr. +32/477385230
Greetz uit la Belgique !
Pistachke
Fluctuat nec mergitur (scheeps-Latijns voor "het deint en schommelt, maar vergaat niet")

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Re: Visa op het eendenblokje ? DOEN ...

Bericht door Evan » vr 23 mar, 2007 13:04

Pistachke schreef: Echter het hele gedoe met de sensoren, het aanpassen van vliegwiel, starterkrans of starter is zeer omslachtig. Met een aantal techneutjes van de Plattinnekes-meeting hebben we een half jaartje bezig geweest met een project, dat we nu als afgesloten beschouwen en zeer betrouwbaar : we laten een standaard A06/635 of een AM2 eendenblokje aanpassen zodat er zonder problemen de zuigers en pistons van een Visa op kunnen geplaatst worden en tevens de hele in- en uitlaatcollector incl. carburateur. Voordeel : hogere compressie, meer cilinderinhoud, geen tijd- en kostenplaatje voor aanpassen vliegwiel en sensoren, en je behoud (naar wens natuurlijk) de standaard ontsteking of je plaatst een 123-ontsteking. En...je behoud de betrouwbare eenden-techniek !
'

ik ben alleen benieuwd naar de betrouwbaarheid, zijn deze blokjes al uitgebreid getest?
Ik heb wel ervaring met de AM2 blokjes, die al hogere compressie hebben. En daarbij ligt nog wel eens een kruskaslager eruit. Mij lijkt dat je dit probleem dus nog eerder gaat tegenkomen met een visa cilinderset op 602 carters. Je hebt namelijk wel dezelfde, of hogere compressie, maar ook een groter zuigeroppervlak, en daarmee grotere krachtoverdracht. Dus daaruit volgt dat de krukaslagers nog meer voor hun kiezen krijgen.
Daarbij is de onstekingscurve van de 602 blokjes niet gelijk aan die van een visa. Dit is natuurlijk weer te ondervangen met het monteren van een 123-EVO waarbij ook een Visa-curve inschakelbaar is.
Ami 8 break

Plaats reactie