Blueprinten( & Turbo)
Blueprinten( & Turbo)
Zat n beetje te kijken op deze pagina... http://bosch.christian.free.fr/site2cv/prepa.htm waarop allemaal leuke en aardige dingen staan. Hoewel ik slecht in frans ben, ik snap waarover t gaat. Nu zat ik terug te denken aan een artikel dat ik ooit las in een tijdschrift voor bezitters van gti'tjes en gsi'tjes. Dat ging over het zogenaamde blueprinten van motorblokken. Hierbij worden de toleranties en maatvoeringen van het motorblok zo dicht mogelijk benaderd zoals de ontwerper van het blok het bedoeld heeft. gaat dus om 100sten van millimeters.. Hierdoor zou zon blok dan beter ( lees zuiniger, pittiger, regelmatiger ) gaan lopen. Dit kost een vermogen, dus het is voor mij niet te doen om zoiets met mn blok uit te laten halen. doet er verder ook niet toe, maar wat ik dus wil weten is: Is met dit "blueprinten" ook al geëxperimenteerd- ervaring opgedaan in de wereld die 2cv heet?? Zo ja, wat is de winst die het oplevert?? Ik hoor t wel
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Hallo.
Ik heb dit onderwerp wel eens eerder aangekaart.een maat bestaat alleen maar binnen
een tollerantie en dan krijg je ook de temperatuur erbij,(uitzetting) Dus een fabriek werkt
altijd binnen bepaalde tolleranties.Die zullen bij Citroën en RollsRoys best verschillen
Als je met je auto geluk heb en de maten kloppen aardig,heb je een snellere en zuiniger
auto.Maar om dit op je auto te laten uitvoeren,Dat kan je nooit terug verdienen.tenzij
je aan een revisie toe bent.dan kan je 2 prijzen naast elkaar liggen en kijken of je denkt
of het rendabel is.Het scheelt maar kleinigheidjes want die gewone ruilmotor is ook weer
binnen bepaalde tolleranties gemaakt.
Ik heb dit onderwerp wel eens eerder aangekaart.een maat bestaat alleen maar binnen
een tollerantie en dan krijg je ook de temperatuur erbij,(uitzetting) Dus een fabriek werkt
altijd binnen bepaalde tolleranties.Die zullen bij Citroën en RollsRoys best verschillen
Als je met je auto geluk heb en de maten kloppen aardig,heb je een snellere en zuiniger
auto.Maar om dit op je auto te laten uitvoeren,Dat kan je nooit terug verdienen.tenzij
je aan een revisie toe bent.dan kan je 2 prijzen naast elkaar liggen en kijken of je denkt
of het rendabel is.Het scheelt maar kleinigheidjes want die gewone ruilmotor is ook weer
binnen bepaalde tolleranties gemaakt.
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Dat gat op je windtunnel kun je verbinden met het inlaatgat van je luchtfilterhuis. Hierdoor wordt de lucht met een grotere druk naarbinnen geblazen, wat een betere lucht doorvoer verschaft. dit noemen ze een turbo.
Echte winst levert het volgens mij niet echt op.
Echte winst levert het volgens mij niet echt op.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27