kort vraagje dakje

Alles in, over, rond en op de koets.
OnsEendje2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door OnsEendje2 » ma 16 apr, 2007 20:43

backfire schreef:waarom zou die niet heel blijven steffan? ?
De theorie is dat een binnenste buiten gerold dakje een scherpere knip aan het einde van de rol maakt. Maar volgens mij is het lood om oud ijzer. Beide methoden (of alle drie, als je onder of boven het stangetje meetelt) zijn allemaal goed.
Geen eend, geen onderschrift :(
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » di 17 apr, 2007 07:56

Lelijke Eend schreef:Ik zie (nog steeds) het nut niet in van je dakje zo oprollen. Als de buitenkant buiten zit, is het ook stevig zat. Daarbij is je dak beter beschermd tegen vogelstront die net toevallig op je opgerolde dakje valt. Maar ik kan me voorstellen dat het idee van andersom oprollen wel fijn is.
130 per uur met dak open wil zelfs wel :-)

Ik rol mijn dakje altijd zo op dat de binnenkant buiten zit. De kans dat het dak vuil wordt aan de binnenkant is aanwezig, maar wat maakt het uit?
Met een dag zoals gisteren gaat 's morgens het dak open en blijft het dak de hele dag open totdat ik 's avonds de auto af sluit. Hij staat dan rustig in het openbaar met het dak open. Dit doe ik al jaaarrren! Ik heb nog nooit 1 druppel vogelstront in mijn eend gehad...

of op het dakje...
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Twécévé » di 17 apr, 2007 08:55

Steffan schreef:en blijft jouw dakje wel heel bij de drukknopen?
kHeb al 2 of 3 daken versleten maar ze zijn nog nooit stuk gegaan bij de drukknopen.

Steffan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Steffan » di 17 apr, 2007 13:03

Twécévé schreef:kHeb al 2 of 3 daken versleten maar ze zijn nog nooit stuk gegaan bij de drukknopen.
hmm.. dat is raar dan :? bij mijn geval bedoel ik.. hij is echt aan beide kanten bij de drukknopen gescheurd.
misschien komt het door het naar achter trekken van het dak (als je achter de auto staat), bij het oprollen met de buitenkant buiten.
dan vouwt het dakje bij de drukknopen, dus zou het er in kunnen snijden

even mee uiitkijken in ieder geval :(

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » di 17 apr, 2007 13:21

ik snap ook niet waarom je ze zo op rolt hoor, tegen de tijd dat je naar achter bent gelopen om van daaruit het dak op te rollen, heb je hem via de andere methode het dak al opgerolt en vast zitten.

Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Twécévé » di 17 apr, 2007 14:56

Ikzelf ga gewoon voor aan de zijkant van de eend staan en rol het dakje op met de buitenkant naar buiten. 't Gaat allemaal wat vlotter als je met z'n 2en bent want dan kun je allebei tegelijk het dakje oprollen. Als je het in je uppie doet heb je kans dat aan jouw kant het dakje keurig is opgerold terwijl aan de andere kant het dakje niet strak is opgerold. Soort slecht gerolde shag zal ik maar zeggen.

Om dat te voorkomen loop ik tijdens het oprollen wel eens naar de andere kant om even van die kant het dakje op te rollen zodat het een beetje gelijkmatig wordt.

Als je dakje helmaal is opgerold moet je natuurlijk niet teveel het opgerolde dakje naar achteren trekken want dan kan ie bij de knopen idd inscheuren.

Kan het niet helemaal uitleggen maar ik bescherm dat stukje aan 't eind met de drukknopen altijd even. Duim voor 't drukknoopje zetten en dan riempjes strak over opgerolde dakje trekken.

Mn daken scheuren altijd vooraan aan beide zijkanten. Komt door het dak vaak half open te klappen.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » di 17 apr, 2007 15:04

ik doe het nog makkelijker, ik maak het dak aan de binnenzijde los, stap uit en ga op de dorpel staan en rol het geheel naar, zo kan ik het dakje in het midden vastpakken en rolt ie lekker strak op aan beide zijden. Op 2/3 stap ik af en rol het laatste stukje verder op, bandjes zitten bij mij altijd onder het stangetje, dus die kunnen gelijk vast geklikt worden.

Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Twécévé » di 17 apr, 2007 15:08

backfire schreef:ik maak het dak aan de binnenzijde los, stap uit en ga op de dorpel staan en rol het geheel naar, zo kan ik het dakje in het midden vastpakken en rolt ie lekker strak op aan beide zijden.
Idd, doe ik ook wel eens. Nog beter ja idd.

Steffan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Steffan » di 17 apr, 2007 16:25

backfire schreef:ik snap ook niet waarom je ze zo op rolt hoor
tja.. aangeleerd door de man van de eendengarage bij aankoop, ik wist niet beter
maar ik zal jullie methodes gaan gebruiken

bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door bartje2212 » di 17 apr, 2007 16:57

idd. bandjes zitten bij mij ook altijd al onder de stang. Sterker nog: door de warmte van de zon worden die banjes lekker flexibel en wikel is zo nog een slagje om de stang heen. Al gaan de drukknopen achter los, dan zit ie toch nog vast. Al vaker harder dan 100 mee gereden en werkt prima. Ow en de binnenkant zit natuurlijk buiten...
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Twécévé » di 17 apr, 2007 22:17

Steffan schreef:
backfire schreef:ik snap ook niet waarom je ze zo op rolt hoor
tja.. aangeleerd door de man van de eendengarage bij aankoop, ik wist niet beter
maar ik zal jullie methodes gaan gebruiken
Net youtube filmpje van je bekeken. Nu snap ik eindelijk hoe jij je dak oprolt. Ook een manier, nooit eerder gezien. Kan me voorstellen dat het dak dan scheurt bij de drukknopen omdat het gewicht van het hele dak er effe aan hangt.

Je moet je eigen filmpje maar eens bekijken: als je links het dak vastmaakt met het riempje duw je het opgerolde dak even terug (richting voorkant), dat doe je rechts niet. Dat is de manier om de drukknopen te ontlasten + die ander manier van oprollen (in je geopende deur gaan staan) en je dakje scheurt daar nooit meer uit.

Charlie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Charlie » wo 18 apr, 2007 11:27

nog
geen vogelschijt op mijn open dakkie gehad
zondag lekker getoerd dak open, raam open,
arm uit raam, en toen.....
scheet er een vogel op mijn elle(n?)boog
maar gelukkig niet op mijn binnenstebuiten opgerolde dakje
.... grrr sCH@@TVOGEL
#Echtemannenrijdendehelewinter2cv
2cv6 Charleston -1984
Peugeot 106 - 1996

Pieuw
Beginner
Beginner

Bericht door Pieuw » do 19 apr, 2007 22:54

Over dakkies gesproken: Mijn eendje net uit de stalling gehaald en wat wil? Ik heb opeens wel een héél strak dakkie! ;-)
Het lijkt wel of mijn dak gekrompen is. Heel moeilijk om na open gehad te hebben weer op de clipjes te trekken aan de zijkanten. Het is een wit dakje, vorig jaar nieuw. Weet iemand wat? En wat zal ik doen, wachten tot de zon schijnt en kijken of 'ie dan nog wat lubbert ofzo?
kwekkerde kwek kwek kwek...

kwek!

Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Twécévé » do 19 apr, 2007 22:57

Pieuw schreef:Over dakkies gesproken: Mijn eendje net uit de stalling gehaald en wat wil? Ik heb opeens wel een héél strak dakkie! ;-)
Het lijkt wel of mijn dak gekrompen is. Heel moeilijk om na open gehad te hebben weer op de clipjes te trekken aan de zijkanten. Het is een wit dakje, vorig jaar nieuw. Weet iemand wat? En wat zal ik doen, wachten tot de zon schijnt en kijken of 'ie dan nog wat lubbert ofzo?
Bij een Club kun je voorin van binnenuit de strakte van het dakje stellen. Schroeven links en rechts ietsepietsie losdraaien en zo kun je dak strakker of minder strak zetten.

Maar... lubbert volgens mij vanzelf wel uit hoor!

Pieuw
Beginner
Beginner

Bericht door Pieuw » vr 20 apr, 2007 18:23

hmm... het is echt wat gekrompen, lijkt wel. De zijkanten laten zich echt niet zomaar vast maken. Moest er een bandenlichter (fiets) bijhalen en hopen dat ik het dakje niet naar zijn grootje hielp.

Balen!! Het is zonder-dakkie-weer!
kwekkerde kwek kwek kwek...

kwek!

Plaats reactie