Krukas keering voor - hulp gevraagd!

Plaats reactie
mano
Beginner
Beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 00:10

Krukas keering voor - hulp gevraagd!

Bericht door mano » ma 23 apr, 2007 19:20

Hallo mannen en vrouwen,

Mijn acadiane lekt sinds enige tijd olie. na veel onderzoek waar het vandaan kwam, komt het echt vanuit de krukaskeering voor, of misschien net daarboven of onder (spleetje van het blok).

Ik heb de krukaskeering tot twee keer toe vervangen. Dit was twee keer een 42x30x7 keering (ipv de standaard 42x30x8). Deze heb ik geplaatst met een beetje sileconenspray. Hij zit er wel goed in maar lekt nog steeds, als de motor warm is hoef ik maar een klein rondje in de wijk rond te rijden en zie ik een duidelijk lek spoor op het gedeeltje waar de ontstekings vervroeging in zit.

Heeft iemand hier ervaring mee? Heb onderhand al heel wat eraan geknutseld en vervangen om erachter te komen wat de oorzaak was en uiteindelijk zit ik met nog steeds met dat lekkend blok....

Iemand vertelde mij dat de keering geheel nat van de olie moest zijn tijdens het plaatsen, zou dit een oorzaak kunnen zijn? of die 1mm dat de keering dunner is?

Alle ideeen worden geappricieerd. heb al een beetje gezocht maar vind geen direct hetzelfde probleem op het forum.
Ik gebruik 15w40 olie en heb de keering geplaatst met de lettertjes naar buiten.

Bedankt en groetjes,

Mano

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2069
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » di 24 apr, 2007 00:05

olie lekage schijnt ook aan de vulpijp te kunnen liggen. Daar zit een membraam in wat kapot kan gaan. Waardoor er geen onderdruk meer is en het blok gaat lekken.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 24 apr, 2007 07:47

Smeer voor het monteren altijd vloeibare pakking aan de buitenzijde van
de keerring

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 24 apr, 2007 08:52

snap die siliconenspray niet echt, bedoeling is dat het rubber aan de buitenzijde toch een perfecte afdichting maakt met het blok. Dan eerder vet gebruiken of zoals gerard aangeeft, vloeibare pakking.

verder zou ik ook eens de vulpijp wisselen met een andere.

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » di 24 apr, 2007 10:35

Als je de pakking goed gemonteerd hebt moet hij niet meer kunnen lekken, tenzij de behuizing daar ter plaatse kapot is, door een barstje of een scheurtje oid.
Vloeibare pakking moet niet nodig zijn, dat versmeert alleen maar en geeft alleen maar ellende als je er later weer bij moet.
Controleer de pakking van je olievulpijp eens en vervang hem eventueel met een andere, controleer ook je brilrubbers!
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

mano
Beginner
Beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 00:10

Bericht door mano » di 24 apr, 2007 10:41

hallo mannen,

bedankt voor jullie hulp!

de sileconenspray was meer om het rubber er makkelik in te laten glijden, vloeibare pakking is idd een goeie voor de afdichting.

Vulpijp - zal even checken, wisselen met een andere. had de auto laatst zonder luchtfilter (en dus ook ontluchtings slangetje) gestart en toen kwam er uit dat buisje een 'ploffende' luchtstroom (op ritme van de motor). de motor was toen nog niet echt warm. weet niet of dat normaal is. zal het wel even checken met de andere auto.

ik ga er naar kijken.

in ieder geval bedankt!

groetjes,

mano

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » do 26 apr, 2007 21:59

meet de carter onderdruk, zie faq of eendologie of een olyslager of een ander boek.

Als de onderdruk goed is en de keering blijft lekken dan is de krukas beschadigd, daar gaat geen keering wat aan doen.
Maar dat moet je kunnen zien
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » do 3 mei, 2007 13:43

Ik heb destijds uit voorzorg ook beide keerringen vervangen in het blok. Op zich heel simpel en heb er weinig bijzonders aan gedaan tijdens het plaatsen. Gewoon rustig en recht eringezet. Niks geen olie, spray of pakking. Moet gewoon zo kunnen afdichten.

Wat is de reden dat je geen originele hebt gebruikt? En juist een andere maat?

Het kan ook zo zijn dat er een beschadiging zit in het gedeelte waar je de keerring plaatst. Dan lekt het er alsnog langs.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Plaats reactie