Ach daarzo, ik was al bang dat ik weer iets anders los moest maken. Die plug had ik toch wel schoongemaakt.Cubitus schreef:Hoi,
De aftapplug is aan de kant die in de bak komt magnetisch, je moet dus je aftapplug schoonmaken. Als je die uit de bak draaid zie je vanzelf het slijpsel erop zitten.![]()
Suc6
Olie
Daniel,
ik heb een mailtje gestuurd naar Red Line over de verkrijgbaarheid in Nederland.
Kennelijk zit er in Waddinxveen een bedrijf met de naam Bike Hospital (Harleys e.d.) dat het van de Britse importeur krijgt en verkoopt in de Benelux.
Toen heb ik hen een mailtje gestuurd:
Ze hebben het op voorraad (zowel MTL als MT90) en het kost iets van 20 euro (!), eventueel kunnen ze in het geval van grotere afname door een vereniging een iets betere prijs regelen.
groeten Bullit
ik heb een mailtje gestuurd naar Red Line over de verkrijgbaarheid in Nederland.
Kennelijk zit er in Waddinxveen een bedrijf met de naam Bike Hospital (Harleys e.d.) dat het van de Britse importeur krijgt en verkoopt in de Benelux.
Toen heb ik hen een mailtje gestuurd:
Ze hebben het op voorraad (zowel MTL als MT90) en het kost iets van 20 euro (!), eventueel kunnen ze in het geval van grotere afname door een vereniging een iets betere prijs regelen.
groeten Bullit
Redline
Ah, ik wist dat het flink duur was. Vorig jaar op de eendmeelmeeting heeft ons zweedse lid de boel in 1 grote doos opgestuurd. Ik geloof dat ze toen zonder verzendkosten daar in Zweden richting de 10 euro kostte. Dus met verzendkosten moest het uiteindelijk 12,50 euro kosten. Kan ook best 17,50 zijn geweest.
Als je het bij hun voor een scherpere prijs kan krijgen, moet je dat doen. Anders snel lid worden van eendmeel en misschien dat we nog es zoiets kunnen regelen. We meeten binnenkort weer!
Daniel
Als je het bij hun voor een scherpere prijs kan krijgen, moet je dat doen. Anders snel lid worden van eendmeel en misschien dat we nog es zoiets kunnen regelen. We meeten binnenkort weer!
Daniel
Die blauwe platen zijn een 'License to drive slow.'
Al je antwoorden op je vragen
Ik heb nog even bij Millers rondgesnuffeld:
zij hebben allerlei bakolien voor klassieke auto's (en eenden)
EP GL 4 multi - monograde: versnellingbak olie welke gebruikt wordt in de meeste populaire klassiekers vanaf de jaren 60’. Viscositeit : verkrijgbaar in de SAE viscositeiten 80, 90, 140, 80W/90, 85W/90 en 85W/140
Hypoid GL 5 multi - monograde: kardanolie welke gebruikt wordt in de meeste populaire klassiekers vanaf de jaren 70’. Viscositeit : verkrijgbaar in de SAE viscositeiten 80, 90, 140, 80W/90, 85W/90 en 85W/140 Hiernaast is deze olie verkrijgbaar in limited slip versies 90 l.s. en part synthetic 80W/140 l.s.
TRX: deze olie is afkomstig uit het zwaar transport waar deze olie soms 500.000 km lang meegaat. TRX is uitermate geschikt als vervangende olie voor de hierboven genoemde EP en Hypoid oliën welke in dezelfde viscositeitschaal vallen. Hoewel deze olie zowel een GL 4 als GL 5 classificatie heeft is deze transmissieolie geschikt gemaakt voor gebruik in klassieke voertuigen en zodoende dus geen ouderwetse materialen aantast. Viscositeit : 75W/90
deze laatste is in semi- en volsynthetisch verkrijgbaar.
Deze olien zijn goedkoper en op veel meer plaatsen te koop (zie site milleroils.nl)
Ik denk dat ik die TRX eens ga proberen
Bullit.
zij hebben allerlei bakolien voor klassieke auto's (en eenden)
EP GL 4 multi - monograde: versnellingbak olie welke gebruikt wordt in de meeste populaire klassiekers vanaf de jaren 60’. Viscositeit : verkrijgbaar in de SAE viscositeiten 80, 90, 140, 80W/90, 85W/90 en 85W/140
Hypoid GL 5 multi - monograde: kardanolie welke gebruikt wordt in de meeste populaire klassiekers vanaf de jaren 70’. Viscositeit : verkrijgbaar in de SAE viscositeiten 80, 90, 140, 80W/90, 85W/90 en 85W/140 Hiernaast is deze olie verkrijgbaar in limited slip versies 90 l.s. en part synthetic 80W/140 l.s.
TRX: deze olie is afkomstig uit het zwaar transport waar deze olie soms 500.000 km lang meegaat. TRX is uitermate geschikt als vervangende olie voor de hierboven genoemde EP en Hypoid oliën welke in dezelfde viscositeitschaal vallen. Hoewel deze olie zowel een GL 4 als GL 5 classificatie heeft is deze transmissieolie geschikt gemaakt voor gebruik in klassieke voertuigen en zodoende dus geen ouderwetse materialen aantast. Viscositeit : 75W/90
deze laatste is in semi- en volsynthetisch verkrijgbaar.
Deze olien zijn goedkoper en op veel meer plaatsen te koop (zie site milleroils.nl)
Ik denk dat ik die TRX eens ga proberen
Bullit.
ik weet dat je graag het beste voor je eend hebt, maar denk je nu echt dat ze bij een garage speciale olie in de versnellingsbak doen. Ik zelf werk bij een citroendealer, en wij doen normale versnellingsbak olie in alle auto's. Eenden draaien daar ook prima op, zelf heb ik ook standaard versnellingsbakolie er in zitten.
Nee, weet ik. Maar je hoort maar wat vaak van eendrijders die hun bak wisselen. Mijn bak is ook niet erg stil meer en als het koud is issie soms verdomd moeilijk in de gewenste versnelling te krijgen.
Ik zou er hoe dan ook geen GL 5 olie in gooien en als je er een syntheet in gooit sla je 2 vliegen in 1 klap:
1 betere eigenschappen en betere bescherming
2 je hebt veel langer geen omkijken naar je bakolie
Bullit
Omdat ze het in de garages doen hoeft het nog niet goed te zijn.
Ik zou er hoe dan ook geen GL 5 olie in gooien en als je er een syntheet in gooit sla je 2 vliegen in 1 klap:
1 betere eigenschappen en betere bescherming
2 je hebt veel langer geen omkijken naar je bakolie
Bullit
Omdat ze het in de garages doen hoeft het nog niet goed te zijn.
- Gerard2cv
- Super eendkenner
Nou,Nou, wat een discussie over versnellingsbakolie.
Na mijn 41 jaar aan eendjes gesleutld te hebben heb ik heel wat bakjes moeten verversen
Na esso en shell zijn wij uit ervaring overgestapt op MOBIELen daar hebben we enorme
goede ervaring mee gehad.De aanbevelingslijsten geeft voor elk type het juiste type
op.Ik dacht me te herinneren dat wij GP80w90 gebruikten en behalve in 1970 toen
citoën door de enorme extra productie van de 2cv een foutje in de fabricage van de
synchromesh van de 2e versnelling die fout liep,geen tijd had om die machine te repareren.konden wij 3 versnellingsbakken per dag repareren ! maar verder nooit problemen gehad.Wel netjes elke 20000km verversen en de prijzen die ik hier soms ziet
denk ik nu wel eens,Ben ik na 1,5 jaar zover achter.Wij berekende in 2001 nog Ca.
5.00 gulden per liter.Dus schrik ik nu van deze prijzen.
Na mijn 41 jaar aan eendjes gesleutld te hebben heb ik heel wat bakjes moeten verversen
Na esso en shell zijn wij uit ervaring overgestapt op MOBIELen daar hebben we enorme
goede ervaring mee gehad.De aanbevelingslijsten geeft voor elk type het juiste type
op.Ik dacht me te herinneren dat wij GP80w90 gebruikten en behalve in 1970 toen
citoën door de enorme extra productie van de 2cv een foutje in de fabricage van de
synchromesh van de 2e versnelling die fout liep,geen tijd had om die machine te repareren.konden wij 3 versnellingsbakken per dag repareren ! maar verder nooit problemen gehad.Wel netjes elke 20000km verversen en de prijzen die ik hier soms ziet
denk ik nu wel eens,Ben ik na 1,5 jaar zover achter.Wij berekende in 2001 nog Ca.
Gerard, de laatste tijd zijn door zwaveltoevoegingen in plaats van loodtoevoegingen de goede olieen wat moeilijker te vinden dan de standaard olieen met een (teveel) aan zwavel.Gerard Maas schreef: en de prijzen die ik hier soms ziet
Ik ken de jongen die het hele verhaal heeft uitgezocht voor Eendmeel en die heeft echt twee weken allerlei fabricanten en dergelijke gemaild om uit te vinden waar nou wel en geen zwavel in zit.
Zijn conclusie staat nu op www.eendmeel.nl Ik ben nu ook af van de standaard Kroon oil. Gewoon omdat ik mijn bak graag heel houdt zonder dure reparaties aan de synchromesh. Dan maar wat duurdere olie er in.
Die Red Line schakelt trouwens heerlijk.
Daniel
Die blauwe platen zijn een 'License to drive slow.'
ik heb er laatst naar aanleiding van dit stukje olie met de juiste dikte in gedaan. Zelfs was het een EP met Hypidingesen.
Alleen dit was allen te krijgen van Kroon. Echter de fabrikant gaf aan dat deze ook voor de 2cv6 versnellingsbak geschikt is.
Nu lees ik echter weer dat kroon niet goed zou zijn
Alleen dit was allen te krijgen van Kroon. Echter de fabrikant gaf aan dat deze ook voor de 2cv6 versnellingsbak geschikt is.
Nu lees ik echter weer dat kroon niet goed zou zijn
Ik heb zelf onlangs Millers TRX gekocht. Millers heeft echter nog veel meer geschikte, niet agressieve versnellingsbakolien in het programma.
Voordeel is dat Millers op veel plaatsen verkocht wordt. ( zie Milleroils site voor adressen.) prijs was 12 euro voor een liter volsynth., maar er is ook goedkopere.
Bullit
Voordeel is dat Millers op veel plaatsen verkocht wordt. ( zie Milleroils site voor adressen.) prijs was 12 euro voor een liter volsynth., maar er is ook goedkopere.
Bullit
Heeft er iemand ervaring met MPM-bakolie?
Op de site vind ik de volgende olieën die volgens mij geschikt kunnen zijn:
- - Gearboxoil Semi Synthetic GL-4/5 MPM 75W-90 is een moderne universele semi synthetische transmissie-olie met 'Extreme Pressure' eigenschappen speciaal ontwikkeld voor zwaar belaste versnellingsbakken, waarin 'normale' EP-gedoopte oliën niet uit de voeten kunnen. Deze transmissie olie is uitermate geschikt voor versnellingsbakken met schakelproblemen.
- -Gearboxoil GL-5 MPM 75W-80 Renault/PSA is een moderne universele transmissie-olie met 'Extreme Pressure' eigenschappen speciaal ontwikkeld voor versnellingsbakken en achterbruggen van Renault, Peugeot en Citroën automobielen, waarin 'normale' EP-gedoopte oliën niet uit de voeten kunnen. Deze transmissie olie is uitermate geschikt voor transmissies waar de fabrikant een dun vloeibare transmissie olie verlangt.
- Gearboxoil MTF
Semi-Synthetic
75W-80W GL-4 Hiervan heb ik geen specificaties.
Dit zijn de enige olieen die er verkocht worden in de auto-onderdelen zaak in de buurt.
Kan iemand mij vertellen of dit goede olieen zijn voor de eend?
De prijzen liggen rond de 10 euro meen ik.
Alvast bedankt.
Christian
Op de site vind ik de volgende olieën die volgens mij geschikt kunnen zijn:
- - Gearboxoil Semi Synthetic GL-4/5 MPM 75W-90 is een moderne universele semi synthetische transmissie-olie met 'Extreme Pressure' eigenschappen speciaal ontwikkeld voor zwaar belaste versnellingsbakken, waarin 'normale' EP-gedoopte oliën niet uit de voeten kunnen. Deze transmissie olie is uitermate geschikt voor versnellingsbakken met schakelproblemen.
- -Gearboxoil GL-5 MPM 75W-80 Renault/PSA is een moderne universele transmissie-olie met 'Extreme Pressure' eigenschappen speciaal ontwikkeld voor versnellingsbakken en achterbruggen van Renault, Peugeot en Citroën automobielen, waarin 'normale' EP-gedoopte oliën niet uit de voeten kunnen. Deze transmissie olie is uitermate geschikt voor transmissies waar de fabrikant een dun vloeibare transmissie olie verlangt.
- Gearboxoil MTF
Semi-Synthetic
75W-80W GL-4 Hiervan heb ik geen specificaties.
Dit zijn de enige olieen die er verkocht worden in de auto-onderdelen zaak in de buurt.
Kan iemand mij vertellen of dit goede olieen zijn voor de eend?
De prijzen liggen rond de 10 euro meen ik.
Alvast bedankt.
Christian
In alle gevallen moet de bakolie van een Eend voldoen aan deze drie normen:
1. EP (geschikt voor extreme pressure, ook wel hypoide olie genoemd)
2. zonder zwavel- en chloortoevoegingen (99% van de moderne olieen hebben dat) om te voorkomen dat de synchromeshes slijten (tast koperlegering aan)
3. Juiste viscositeit, ofwel mineraal SAE 80, ofwel synthetisch 70W80. Synthetisch gaat langer mee.
Veel Eenden rijden met te oude en te weinig bakolie rond. Elke 2-3 jaar vervangen.
1. EP (geschikt voor extreme pressure, ook wel hypoide olie genoemd)
2. zonder zwavel- en chloortoevoegingen (99% van de moderne olieen hebben dat) om te voorkomen dat de synchromeshes slijten (tast koperlegering aan)
3. Juiste viscositeit, ofwel mineraal SAE 80, ofwel synthetisch 70W80. Synthetisch gaat langer mee.
Veel Eenden rijden met te oude en te weinig bakolie rond. Elke 2-3 jaar vervangen.
La vie est belle.