Blueprinten( & Turbo)

Gesloten
Gebruikersavatar
BlueDuck
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 188
Lid geworden op: ma 1 sep, 2003 01:23
Locatie: Utreg

Blueprinten( & Turbo)

Bericht door BlueDuck » ma 8 sep, 2003 02:18

Zat n beetje te kijken op deze pagina... http://bosch.christian.free.fr/site2cv/prepa.htm waarop allemaal leuke en aardige dingen staan. Hoewel ik slecht in frans ben, ik snap waarover t gaat. Nu zat ik terug te denken aan een artikel dat ik ooit las in een tijdschrift voor bezitters van gti'tjes en gsi'tjes. Dat ging over het zogenaamde blueprinten van motorblokken. Hierbij worden de toleranties en maatvoeringen van het motorblok zo dicht mogelijk benaderd zoals de ontwerper van het blok het bedoeld heeft. gaat dus om 100sten van millimeters.. Hierdoor zou zon blok dan beter ( lees zuiniger, pittiger, regelmatiger ) gaan lopen. Dit kost een vermogen, dus het is voor mij niet te doen om zoiets met mn blok uit te laten halen. doet er verder ook niet toe, maar wat ik dus wil weten is: Is met dit "blueprinten" ook al geëxperimenteerd- ervaring opgedaan in de wereld die 2cv heet?? Zo ja, wat is de winst die het oplevert?? Ik hoor t wel :?:

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 11 sep, 2003 09:24

Hallo.
Ik heb dit onderwerp wel eens eerder aangekaart.een maat bestaat alleen maar binnen
een tollerantie en dan krijg je ook de temperatuur erbij,(uitzetting) Dus een fabriek werkt
altijd binnen bepaalde tolleranties.Die zullen bij Citroën en RollsRoys best verschillen
Als je met je auto geluk heb en de maten kloppen aardig,heb je een snellere en zuiniger
auto.Maar om dit op je auto te laten uitvoeren,Dat kan je nooit terug verdienen.tenzij
je aan een revisie toe bent.dan kan je 2 prijzen naast elkaar liggen en kijken of je denkt
of het rendabel is.Het scheelt maar kleinigheidjes want die gewone ruilmotor is ook weer
binnen bepaalde tolleranties gemaakt.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » za 28 feb, 2004 15:39

ik las op de boven genoemde site iets over een turbo. Zijn er mensen die daar iets meer van weten, ik heb namelijk ook zo'n gat in mijn koel tunnel.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 29 feb, 2004 08:45

Dat gat op je windtunnel kun je verbinden met het inlaatgat van je luchtfilterhuis. Hierdoor wordt de lucht met een grotere druk naarbinnen geblazen, wat een betere lucht doorvoer verschaft. dit noemen ze een turbo.

Echte winst levert het volgens mij niet echt op.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Job
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 142
Lid geworden op: za 27 dec, 2003 00:49
Locatie: Zutphen

Bericht door Job » zo 29 feb, 2004 10:36

ik geloof er ook niet in!

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 1 mar, 2004 00:18

Zie hier een foto van de zogenaamde turbo:

Afbeelding

Met dank aan RD-72-SG ofwel rood eendje.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 1 mar, 2004 08:52

Het verschil is met de juiste zuigers &cil.en carburator precies 2 pk 33pk of 35pk.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » di 2 mar, 2004 20:56

is het wel goed voor de moter? en wat zijn de voordelen en nadelen.
is het het waard om te maken.???

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » do 4 mar, 2004 15:15

bij een dyane is dit standaard.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » do 4 mar, 2004 15:16

Bjorn schreef:bij een dyane is dit standaard.
Die had toch ook een extra lager voor de krukas? Of zwaardere lagers?
Afblijven.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 4 mar, 2004 16:23

Nee,het blok is dezelfde,dat zwaardere zit alleen in de VISA

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » vr 5 mar, 2004 15:42

Lelijke Eend schreef:
Bjorn schreef:bij een dyane is dit standaard.
Die had toch ook een extra lager voor de krukas? Of zwaardere lagers?
Nee, wel andere zuigers (hogere compressie 9:1)

Gesloten