Pagina 8 van 10
Geplaatst: vr 9 feb, 2007 23:22
door catscit
interesant maar de originele uitlaat is goed voor 50pk, zit namelijk ook onder de ami super (met 53.5 pk maar vreet dan wel 1.5pk tov de gs met dezelfde motor en 55pk).
Als je de uitlaat wilt verbeteren moet je een 2 in 1 constructie maken met lange primaries, zie de (oude) 24h eenden. Dat werkt. Alles wat je na de eerste demper doet is redelijk nutteloos, je bent alleen een beetje met eventuele resonanties aan het spelen. Geluid laat ik even buiten beschouwing, ik vind hoe stiller hoe beter.
Geplaatst: za 10 feb, 2007 11:01
door bartje2212
bedoel je dat de originele 2cv6 uitlaat als geheel niet in de weg staat tot 50 pk?
met verbeteren bedoel je dat je eigenlijk de pijpen naar de eerste demper langer moet maken? (ken die termen niet, vandaar de vraag)
Op de lomax met visablok zitten 2 losse pijpen die geen verbinding met elkaar hebben. Dus per cilinder 1 enkele pijp met 1 demper die bestaat uit gaatjesbuis met eromheen iets van steenwol (je kunt dus zo door de demper heen kijken). Ik heb wel gehoord dat het ontbreken van de 1 demper (potje) de benodigde tegendruk weglaat waardoor je vermogensverlies zou krijgen, maar toch rijdt het wel goed (heb het nog niet vergeleken). Krijg je ook genoeg tegedruk als je pijp maar lang genoeg is en dus veel lucht bevat?
Geplaatst: za 10 feb, 2007 11:36
door backfire
Nee de pijpen komen rechstreeks van de kop, gaan dan naar achter. Ter hoogte van de versnellingsbak komt het in een soort Y bij elkaar, gaan dan naar buiten alwaar je een absorptie demper monteerd.
Flow in een uitlaat is belangrijk, maar ook belangrijk bij een boxer is het balans effect. Zo zal de motor onderin beter trekken als er een balanspijp tussen zit.
Flow, wat je eigenlijk wilt:
Het eerste stuk van de uitlaat voert de hitte weg van je uitlaatklep. Zonder uitlaat verbranden je uitlaatkleppen. Je ziet dat goed bij races, van die mooie oranje geworden uitlaten. Daarna is het de bedoeling dat de uitlaatgassen met een constante snelheid de weg naar buiten vinden. Wat ze bij racers doen is de diameter langzaam vergroten, Bij formule 1 is dit tot het extreme gedaan. Maar voor een eenvoudige eend is dit allemaal overdone.
Voor mooie constructies eens
www.pp-2cv.be gaan bekijken.
Geplaatst: za 10 feb, 2007 16:58
door catscit
balanspijp zit in je spruitstuk en is niet nodig bij een getunde lengte Y uitlaat.
En inderdaad, de standaard 2cv6 uitlaat is geen restricite tot 50pk
Geplaatst: za 10 feb, 2007 16:59
door backfire
Ja helemaal vergeten, via spruitstuk, komt omdat ik dat straks niet meer heb op mijn Visa blok.
Geplaatst: za 17 mar, 2007 21:48
door Flying Duckman
Ook even een vraag schieten.
Het gaat mij niet om vermogens winst, maar om een wat lekkerder geluidje. Nu heb ik de einddemper al eens losgeschroeft en dit geprobeerd, dit geeft een behoorlijk geluid, maar niet mooi genoeg en dicht bij je voeten. Nu heb ik lopen bedenken om gewoon de 2e demper te vervangen voor een buis van de juiste lengte. De rest van de uitlaat blijft dan zitten, iemand dit al eens geprobeerd met het geluid? Het mag aanwezig zijn, amar ook niet teveel natuurlijk.
Geplaatst: za 17 mar, 2007 23:12
door Spookeend
Ik denk dat de meeste mensen dat doen, de sidepipe manier zeg maar.
Ik heb dat ook, en dmv diameter pijp en al naar gelang je een dunne pijp in de dikke verder door laat lopen kun je de toon een beetje bepalen.
Mijne is gemaakt van een flens van een middendemper, voorkant zeg maar, naar een dikke pijp. Geen dunne pijp erin. Die van mijn maat, die heeft wel een stukje dunne pijp, en die klinkt wat scheller dan de mijne.
Greatnix Spookeend
Geplaatst: za 17 mar, 2007 23:26
door Punky
Hoe dikker de pijp, hoe lager het geluid.
Een pijp van dezelfde diameter als die van een eend tot naar achteren, geeft een (tering) geknetter en hoor je 10 straten verderop. Dat is ook niet wat je wilt.
Zaag eens de achterkant van een tweede demper af en haal hem leeg. Dan krijg je een aardig idee. Of kom naar de A-Markt, dan kun je er wel een stel horen.
Ikzelff heb namelijk ter vervanging van de tweede demper een dikkere pijp met een cherry-bomb. Eerste demper is nog origineel, maar er ligt al een andere klaar die van binnen gestript wordt om te kijken wat voor geluid dit geeft. Als dat wat is dan overweeg ik zo'n Y-pijp dus dan heb ik nog alleen die cherry-bomb, maar dat is mogelijk voor de toekomst.

Geplaatst: zo 18 mar, 2007 08:50
door inmijneendje
Ik heb een uitlaat van een Motorfiets genaamd ducati, Vond het geluid niet mooi in orginele toestand en ook vond ik dat de motor zijn druk niet kwijt kon, nu heb ik hem leeg gemaakt en klink een beetje zwaarder en kan nu beter zijn druk kwijt, ook te zien op de A-markt als ik komt met de eend maar daar zijn we nog niet uit.
Geplaatst: zo 18 mar, 2007 10:13
door Flying Duckman
A markt ga ik helaas niet halen,
maar ik heb ook al gedacht aan het open halen van de einddemper, alleen dan open laten en naar de zijkant richten, dus even een stuk onder 45 graden afzagen. Dan dempt hij nog wel wat, maar niet teveel. Eerst wil ik ook een oude uitlaat hiermee gebruiken, om te kijken of dit wat werkt. Als ik er tevreden over ben dan pas ik even een goede uitlaat eronder.
Geplaatst: zo 18 mar, 2007 12:36
door Aloha Beach Cruiser
ik zie dat je in enschede woont, als je eens in de buurt bent, kom dan gerust een keer langs! we hebben hier zo al 3 verschillende eenden met 3 verschillende eind pijpen, dan kun je eens wat horen!
op een orginele motor vind ik nog steeds dat een holle buis van rond 7 ongeveer, (als vervanger van je 2e demper) het mooist klinkt! dat met niet al te dun staal 3/4 mm aan het eind van de pijp een eindstuk lassen van een oude sportuitlaat, hierin zit bij sommige dempers ook nog ietsje demping, en dat in combinatie met zo'n stuk buis, klinkt prachtig! niet te hard, maar ook vooral niet kinderachtig! op de snelweg kun je nog lekker rijden enz enz
bij mij Charleston zit een sportdemper van Remus, deze demper gebouwd voor een Yamaha sportmotor! bij een orgineel blok valt het geluid erg tegen vind ik, te stil! maar bij een opgepept blokkie begint het telkens beter te klinken naar mate de motor is ingereden
jammer dat je er op de A markt niet bij kan zijn, daar zullen we wel even knetteren met die pijpen

Geplaatst: zo 18 mar, 2007 13:49
door Flying Duckman
Ik heb van je charly de uitlaat al eens bekeken, afgelopen april bij duckhunt. Ik ben er dit jaar ook zeker weer bij, misschien wel met de eerste test als uitlaat. Als je er ook bent zal ik nog eens kijken!
Geplaatst: za 24 mar, 2007 16:46
door Flying Duckman
Ik heb mijn 'sound' gevonden!
Eigenlijk is het heel makkelijk, ik haal de het laatste stuk van de uitlaat na de 2e demper en voila, precies wat ik zocht!
Alleen nu dus nog even zien of ik hem goed kan monteren zodat hij naar buiten wijst, wat zijn de apk eisen voor een uitlaat?
Ik heb een bocht geprobeerd, maar het geluid was meteen weg, dus dat is het niet, alleen als hij direct na de demper eraf ligt is het mooi, misschien dat ik er nog een sierstuk op zet voor de mooiigheid.
Geplaatst: za 24 mar, 2007 17:04
door supercees
de uitlaat mag niet onder de auto eindigen, voor het achterwiel uitsteken mag.
Geplaatst: za 24 mar, 2007 17:35
door Flying Duckman
Ook nog even een paar cm er bij aan flansen voor de apk dus, maar even kijken naar een leuk uitlaatsierstuk, meeste zijn helaas oerlelijk.