Met een aantal elektrochemische reacties in het achterhoofd ben ik ook voorstander van galvaniseren in plaats van kataforeselakken,
immers als een kataforeselaag niet volledig sluit (kras, steenslag, ...) zal het onderliggende staal alsnog roesten, bij galvaniseren daarentegen zal er een elektrochemisch proces plaatsvinden waarbij de zink gaat oxideren en het staal dus gespaard blijft.
De ultieme oplossing is volgens mij dus elektrisch galvaniseren waarbij als ik niets over het hoofd zie eenbeschermende galva-laag ontstaat zonder dat het plaatwerk kromtrekt door de thermische behandeling.
Om geen wielen heruit te vinden maak ik wel de bedenking dat het elektrisch galvaniseren van een koets waarschijnlijk een veel langere tijd in beslag neemt en bijgevolg economisch oninteressant is.
Verzinken van de koets!
-
- De Forumbelg
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
- Locatie: Mechelen-België
Uit een eerdere post:
Enfin, voor een gewone restauratie zal stralen en een goede epoxyprimer toch het beste blijven denk ik. Zeker prijs/kwaliteit gezien.
Yannick
Iets waar ik dus ook al voor vreesde. Ik moet écht geen beitsbad hebben, dat spul geraakt er nooit allemaal terug uit.AK350 schreef: Electrolitisch verzinken:
Hierbij wordt de koets eerst gedompelt en verdunt zoutzuur, daarna een loogbad om te neutraliseren.
Vervolgens wordt de koets in het electroliet gedompelt waar hij electrolitisch wordt verzinkt.
Nadeel is dat bij alle puntlasverbindingen, waar dus twee lagen plaat op elkaar zitten electroliet achterblijft en geen zinklaag komt.
Door het achtergeblezen zuur / electroliet zal je koets op deze verbindingen harder gaan roesten.
Enfin, voor een gewone restauratie zal stralen en een goede epoxyprimer toch het beste blijven denk ik. Zeker prijs/kwaliteit gezien.
Yannick
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963
-
- Beginner
- Berichten: 4
- Lid geworden op: vr 15 mei, 2009 13:08
- Locatie: GILDEHAUS D
Yannick schreef:Fransiscus, ik neem aan dat jij veel ervaring hebt en ik twijfel ook niet aan de roestbescherming. Maar als je ervaring hebt, moet je ook niet ontkennen dat een 2cv niet perfect recht, zonder golven uit zo'n bad komt. Dan is het naar mijn mening niet geschikt voor een mooie restauratie. Verzinken is iets heel moois maar niet voor iedere doelgroep geschikt en daarom niet perfect. Daarom ben ik een enorme voorstander van bijvoorbeeld kataforese. Als ik allemaal perfect plaatwerk heb liggen voor mijn 2cv, ben ik zeker dat het even recht weer uit het bad komt.
Ik ben geen grote kenner op dit gebied maar wil graag meer leren. Dat mensen zomaar staan te roepen dat verzinken de perfectie is, als ik op Citromobile een gegolfde 2cv zie staan, bevalt mij niet erg. Dus, kataforese, vertel eens?
oke hij is niet perfect recht dat was een eend ook al niet af fabriek de plaatsen waarop de koets golft hebben niks te maken met de basis van de auto aleen driehoeks blik voor en een stuk boven de derde zij ruit vervormd dat is werk voor een ( goede ) spuiter heb ik al heeeeeeeeeel vaak gedaan lig ik dus niet ( meer ) wakker van !!
het gaat hier om de ROEST !!!! die word gestopt !! dat het wat werk kost om de koets weer strak te krijgen neem ik graag voor lief
en wat cataforese betrefd heeft weinig zin als je materiaal ( chassis dg ) niet hebt verbeterd en dat hebt gelaten zoals het was ( schroot toegevoegd )
geld bijna alle imitatie plaatwerk komt uit argentinie
binnenschermen die na 2 jaar eruit zien als een nat koffie filter niks nieuw voor mij
ik wil je niet per se overtuigen maar kijk op internet alle staalsoorten die in agresieve omgeving dienst moeten doen of lang mee moeten gaan worden verzinkt !!!!!!!!!!!!!!
niet geschilderd poedercoating cataforese enz enz enz enz wel eens een gekataforese hangbrug gezien ?????
Yannick