Pagina 8 van 25

Geplaatst: vr 3 jun, 2011 09:42
door Punky
Zeker niet verkeerd!!!

Geplaatst: ma 13 jun, 2011 18:07
door Geert
Vandaag begonnen met het rechter fusee. Tjonge wat zit dat vast !
Ik ben er even mee gestopt, van de week nog maar eens een poging doen om het oude fusee eruit te krijgen.

Geplaatst: ma 4 jul, 2011 16:26
door Geert
Ik heb vandaag de veerarm rechts voor van de vooras buis gehaald omdat ik de fusee pen er zelf niet uit krijg . Dus heb ik de veerarm maar naar de plaatselijke garage gebracht, waar toevallig een oudere monteur werkt, die vroeger bij een Citroengarage gewerkt heeft. Die zal voor mij de fuseepen vervangen. "Leuk werk."Vond ie.
Maar nu zit ik even met een vraag, die hij me ook niet beantwoorden kon:
De frictieveer van de draagarm is anders dan die in Haynes, of How to restore Citroen 2Cv beschreven staat.
Dus mijn vraag: hoe monteer ik deze veer weer zodat ie goed zit?
Foto's:
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Geplaatst: ma 4 jul, 2011 16:32
door Tom Duckpower
Die kan er toch maar op 1 manier op? Op de asbuis steken drie stukjes uit, die volgens mij in de openingen tussen de veren passen.
Afbeelding
Kan niet missen volgens mij..

Geplaatst: ma 4 jul, 2011 17:31
door Geert
Maar... Dan staat er toch geen spanning c.q. weerstand op ?

Geplaatst: ma 4 jul, 2011 17:39
door Boudewijn
Hoeft ook geen spanning op te staan. De elementen die aan de veren vast zitten drukken tegen de buitenmantel en werken als een soort rem om de veerbeweging te dempen.
Dit type heb ik ook nog nooit gezien.

Geplaatst: ma 4 jul, 2011 17:42
door Geert
Oke, zet ik hem straks weer gewoon terug.

Geplaatst: za 6 aug, 2011 08:41
door Geert
Veerarm zit er weer aan. De fuseepen is vervangen door het garagebedrijf en nu wil ik weer verder met de koets.
Maar ..... ik heb geen tijd!!!
Maandag heb ik een dag vrij en dan probeer ik toch nog wat te doen.
Laatst heeft mijn zoon nog wat laswerk gedaan, maar na een uurtje lassen was het gas op! En dat op zondag. Dus a.s. maandag eerst eens gas halen en dan verder met de koets. Het gaat wat langzaam, maar er komt toch weer wat schot in.
Ik zal nog eens wat foto's plaatsen.

Geplaatst: za 6 aug, 2011 08:45
door Punky
Goed werk heeft tijd nodig, toch???

Geplaatst: za 6 aug, 2011 18:16
door AZL57
Moet er geen stelboutje in het midden van je schokbreker? Is dit er een van het merk Progress?

Geplaatst: za 6 aug, 2011 19:19
door Hans B
Dit heeft volgens mij alleen op oudere eenden gezeten. En was vogens mij een accesoire die Progess frotteurs. Ze zijn als ik het goed heb van buiten af te stellen. Vandaar het gaatje in het midden van de afdekplaat van de frotteur.
Bij mijn AZU's (1971 en 1974) zitten beide frotteurs (en batteurs) maar niet zoals deze. Die zijn alleen te stellen d.m.v. demontage en dan kun je ze met een grote moer de centale veer losser of vaster stellen.
Bij deze frotteurs heb je om ze weer te monteren een frotteur sleutel nodig, weet niet of dat bij die van jou ook noodzakelijk is.
Ik zou, omdat frotteurs natuurlijk ook aan slijtage onderhevig zijn door het frictiemateriaal wat in de loop der tijd roestig of vet is geworden, gewoon vervangen door de originele die erin horen. Ze zijn zelfs nieuw te krigen voor niet al te veel geld. Heb je het meteen goed. En het veert weer voortreffelijk! 8)

Geplaatst: zo 7 aug, 2011 09:45
door Geert
Ze zijn idd met een sleutel van buiten uit te stellen.
Ik heb de frotteurs beiden los gehad .Nadat ik de eerste wel los moest halen en weer gemonteerd had bleek dat erg simpel te zijn.
Ik heb ze schoon gemaakt maar ze bleken nog in erg goede staat dus heb ik ze weer teruggezet.
Er zat ook nog een label op tussen de rubber afdekhoes en de frotteur met het merk Progress .
Ik heb het label weer terug geplaatst , blijft het origineel.
@ Hans, ik heb naar aanleiding van jouw post nog even op internet gekeken, maar kan deze frotteurs nergens vinden.

Geplaatst: zo 7 aug, 2011 17:34
door AZL57
er staan er van een iets ander type op de site 2cvmania.be

Geplaatst: zo 21 aug, 2011 09:30
door Geert
Laatste dagen weer wat tijd gehad en er is heel wat aan de koets gelast.
Het lijkt alsof er maar heel weinig gebeurd is, maar wil je het goed doen dan kost dat nou eenmaal tijd.
Het ergste is om alle gaatjes in de achterste binnenspatborden dicht te lassen.
Ze hebben daar vanalles in gemonteerd gehad en met popnagels vastgezet. Dus dan weet je het wel het is een grote gatenkaas. Maar het worden steeds minder gaatjes om dicht te lassen.

Ik vraag me wel af of ik de gelaste stukken meteen in de epoxy moet zetten of voorlopig even blank laten?
De wagen staat droog, maar de lucht is natuurlijk erg vochtig.

Geplaatst: zo 13 nov, 2011 16:16
door Geert
De laatste tijd ben ik weer bezig geweest met lassen.
Helaas is de camera leeg, dus geen foto's nu.
Ik heb bijna alle gaatjes dicht gelast, de ophanging van het reservewiel weggehaald en opnieuw gelast. de verstevigingen bij de stootrubbers vervangen, de bevestiging van de tank opnieuw vast gelast en de aflegplank van het dashbord voorzien van een nieuw stuk , daar waar de handrem vast zit was het uitgescheurd.
Ik ben ook nog wat rotte stukken tegen gekomen in de onderkant van de achterspatborden, die heb ik uitgeslepen en nieuwe plaat in gelast.
Helaas heb ik momenteel niet zoveel tijd, en mijn zoon heeft het te druk met zijn Mazda, dus het gaat langzaam, maar het gaat toch vooruit.
Ik probeer elk weekend toch een paar uurtjes aan de wagen te besteden en ben toch dik tevreden over de voortgang.
Ik probeer binnenkort nog een paar foto's te posten.