Restauratie van de backfire eend

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Wammes Waggel
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Wammes Waggel » za 26 dec, 2009 12:30

@ flash.Dat is het spannings verloop op die punten van de schakeling. In de simulering zie je door die balkjes het verloop van de spanning en de lopende stromen in de schakeling. Yenka is een heel leuk proggie om dat soort schakelingen te simuleren. Zonder soldeerdamp inhaleren toch zien wat iets doet.
Eindelijk een ACA ;-) (Roestoratie tijdelijk on hold)

flash
Beginner
Beginner

Bericht door flash » za 26 dec, 2009 12:42

Wammes Waggel schreef:Zonder soldeerdamp inhaleren toch zien wat iets doet.
daar gebruik ik test bordjes voor en daarna een bout met afzuiging. maar goed ik bouw het meestal ook eerst softwarematig op als ik iets nieuws bedenk wel zo makkelijk.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » za 26 dec, 2009 13:52

Dat van de tijdvertraging dat begrijp ik allemaal wel, maar vergeten jullie niet dat het de bedoeling is dat er een schakeling van 0,5 seconden pas mag komen als het contact verbroken wordt?

PS Wammes, ik heb net Yenka op de PC gezet.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » za 26 dec, 2009 14:26

Zo, net mijn schakeling in Yenka gezet, werkt grappig. Het is even zoeken, maar dan heb je ook wat, haha

Afbeelding

Nu geeft Yenka aan dat 4700uF voldoende moet zijn, wat mij wel opvalt is dat er niet gesproken wordt over voltage van de condensator. Kan iemand mij daar iets zinnings over zeggen. Is bijvoorbeeld het voltage alleen als max bedoelt. Het valt mij namelijk op dat de grote van de condensator bij diverse voltages en Fahrads gelijk zijn. Bijvoorbeeld 16V 2200uF en 10V 3500uF. Ik heb zo het idee dat als je voltage x Fahrad doet je gewoon op een minimum grootte uitkomt.

En inderdaad de rode vlaggetjes werken perfect, je ziet ze aanspringen en langzaam leeglopen als contact uit gaat.

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » za 26 dec, 2009 16:06

Volgens mij is het voltage van een condensator alleen als maximum bedoeld. We hebben er voor de grap eens een paar met veel hoger voltage gevoed. Je hoeft dan geen vuurwerk te halen die dingen knallen om je oren ;-).
diverse Citroens, wat anders.

Duintje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Duintje » za 26 dec, 2009 16:46

AZL57 schreef:Volgens mij is het voltage van een condensator alleen als maximum bedoeld. We hebben er voor de grap eens een paar met veel hoger voltage gevoed. Je hoeft dan geen vuurwerk te halen die dingen knallen om je oren ;-).
dat zijn inderdaad maximum voltages. Maar ga daar niet overgeen, ontplofte condensatoren kunnen vreselijk stinken

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » za 26 dec, 2009 18:54

Mooi want ik heb er nu 2 van 200V 330uF aan hangen. De 16V werd mij iets te warm en de 200V niet. En testlampje van 6V 0,6 W licht mooi op. Of het voldoende is om relais aan te sturen, dat is dan nog te bezien. Ik kan natuurlijk kijken naar een 6V relais.

Wammes Waggel
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Wammes Waggel » zo 27 dec, 2009 08:07

De spanning op een condensator is de doorslagspanning. En inderdaad te hoge spanningen geeft mooie en verschikkelijk stinkende explosies.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 27 dec, 2009 12:40

Ok goed om te weten, dan zit ik met mijn 200V meeeeer dan goed, haha. En volgens Yenka brand er ook niets door.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 27 dec, 2009 12:58

Kom net op het idee om mijn oude draadloze telefoon basisstation open te maken en wat vind ik, een mooi relais van omron 5vdc, kijk kan ik hem toch nog ergens voor gebruiken.

Wammes Waggel
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Wammes Waggel » zo 27 dec, 2009 13:00

Sloper ;-)

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 27 dec, 2009 13:11

Maar wel CO2 neutraal :D

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 27 dec, 2009 14:29

Jahoo :D het werkt perfect, het mini relais schakelt perfect. Nu nog aansluiten aan de PC en kijken of ie net lang genoeg aanblijft om de PC uit te schakelen. Als dit werkt wordt natuurlijk de volgende stap om te testen of de afval vertrager voor de PC lang genoeg aanblijft. Voordeel van deze PC is dat hij max 20W vebruikt en in normal bedrijf tussen 10 en 15W. Ik ga nog wel zoeken naar condensator welke groot genoeg is. Ik heb er nu 2 van 200V en 330uF aanhangen. Dat moet natuurlijk met 63V en 2200uF ook gaan lukken. Ik heb ook al een mooi doosje gevonden van een oude ISDN thuiscentrale, kan ik daar mooi alles inbouwen. Daar zitten ook nog 4 ledjes in, die sluit ik dan mooi aan, zodat ik meteen kan zien of alles werkt.

Ik blijf het altijd leuk vinden om zonder voorkennis zoiets voor elkaar te kunnen fabrieken. Natuurlijk Wammes en Flash, alvast bedankt voor jullie hulp en steun :)

Wammes Waggel
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Wammes Waggel » zo 27 dec, 2009 15:17

Graag gedaan kerel, het was prettig spitten in het geheugen...

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » di 29 dec, 2009 19:20

En de laatste dagen ook weer af ten toe gewerkt aan de voorbank. Ik heb een hoes gemaakt welke als patroon gaat dienen.

In het begin het nodige tijdelijk vast moeten zetten, want het gaat overal naar toe.

Afbeelding

Maar uiteindelijk toch nog wat resultaat

Afbeelding

Wel een paar keer rugdeel los moeten maken omdat het niet in lijn zat met het zitgedeelte. Maar uiteindelijk ben ik best tevreden. Nu heb ik wel het idee om in de rugpand eenn ritssluiting te zetten. Dat is erg makkelijk tijdens het bekleden.

Plaats reactie