Even een wat ouder topic reanimeren.
Ik heb al wat verschillende auto's gehad, van oud tot nieuwerwets, van simpel tot luxe... Mini, VW Passat, Renault Clio, Volvo's 740, 940 en V70, 2 klassieke Saab 900i's...
Ook busjes zijn de revue gepasseerd, de laatste een klassieke Hanomag/Mercedes uit 1970, maar daarvan zijn door omstandigheden de papieren verloren gegaan voor ik het op mijn naam kon zetten en in orde maken, waardoor het tot tuinhuis en onderdelendonor werd gedegradeerd...
De laatste was die V70, die begon wat grote kosten krijgen met meer dan 400.000km op de teller op LPG, dus kreeg ik het idee om maar eens een nieuwe auto te kopen, dan ben je naar het schijnt voor vele jaren gerust en heb je ook geen gezeur met lage emissiezones en zo. Ik besloot iets tussen een auto en een busje in te nemen en sinds april 2016 rij ik een Fiat Doblo 1.4 T-Jet op LPG.
Hier een foto samen met een klassiek VW busje uit een tijd waarin ik nog niet geboren was, maar mij niet tegenhoudt om de Flower Power levensstijl te leven:
Ik heb ook enkele tweewielers gehad. Zoals veel 16-17-jarigen had ik brommertjes, een Piaggio Vespa Ciao, later een vlottere Benelli K2 scooter, maar mijn eerste snorfietsje die ik nog jaren heb bijgehouden was een Solex S3800 van 14 maart 1966.
Later profiteerde ik van de regeling dat je met een autorijbewijs ook met een 125cc motorfiets mocht rijden en had ik een Suzuki TR125, en nog wat later behaalde ik mijn motorrijbewijs en heb ik een paar jaar gereden met een knalgele Yamaha XJ600N. Wegens gezondheidsredenen ben ik destijds gestopt met motorrijden.
Sinds ik die gele 600cc motorfiets heb verkocht kriebelt het ieder jaar opnieuw om terug met een (rug-vriendelijkere) tweewieler te rijden, en ook de Mini en de Volvo 740 had ik destijds eigenlijk liever willen bijhouden, maar intussen had ik geen garage meer om een motorfiets of een (jong-)klassieke auto veilig uit weer en wind te stallen, en financieel kon ik het niet meer verantwoorden.
Rijk ben ik nog steeds verre van, maar ik heb intussen wel een garage en na 6,5 jaar heb ik de full-omnium-verzekering van de Doblo gedegradeerd naar een goedkopere mini-omnium wat wat ruimte in de vaste kosten creëert.
Na wat kijken naar terug een oude Mini (dat rijdt zo hard), VW busjes (duur, groot, en mijn dagelijkse auto is al een busje), oude Volvo's (groot), motorscooters (moet ik weer helemaal in beschermende kledij)... besloot ik out of the bekende box te denken:
Geen motorfiets/-scooter meer, kan ik na al die jaren ook mijn helm en beschermkledij verkopen. Dus een auto...
Iets vrolijk en iconisch wat volop door de flower-power-generatie gereden werd, niet te groot maar geschikt voor 4 personen (de Doblo is een 2,5-zitter), volop betaalbare onderdelen beschikbaar, (soort van) cabrio aangezien ik er net zoals de motorfiets destijds vooral 's zomers mee zal rijden, hoge zachte vering voor mijn rug, zo weinig mogelijk poespas zodat er eea zelf aan gesleuteld en verbouwd kan worden, dit alles voor een betaalbaar budget...
Zo ben ik dus op de 2CV uit gekomen, wat grappig genoeg ook een knalgele 600cc is geworden zoals mijn laatste motorfiets: the circle of life!