Restauratie van de backfire eend

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Gebruikersavatar
Inezz
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 371
Lid geworden op: za 23 feb, 2008 00:09
Locatie: Nijkerk

Bericht door Inezz » di 20 apr, 2010 22:00

ohhh wauw...heel erg gaaf zeg!
Eendje uit '70

I LUV EEND RIJDEN!

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » di 20 apr, 2010 23:57

Ah, dus toch twee achterkleppen :D

Rond '74 zouden die rubbers hetzelfde moeten zijn als een latere 2cv. Er zat een sierstrip in, in de jaren '60 op de AZAM's, maar dat is veel vroeger. Als de deuren van de jaren '60 zouden zijn, zouden er andere sloten op staan dus dat kan niet. Misschien heeft de vorige eigenaar oudere rubbers gemonteerd?
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 22 apr, 2010 19:41

Ik ben net toch maar eens gaan kijken naar de achterraam rubbers van mijn 87 eend, Toch twee verschillen ontdekt. Het raamrubber van mijn 87 eend is gelast en vormt dus 1 groot rubber, het rubber van de oudere eend is dus een losse band. Verder is het mij opgevallen dat het raam van de 87 eend een fraktie dunner lijkt, ook iets in het gewicht zit er verschil. Ik zal ze straks eens op de weegschaal zetten, eerst de rubbers van de 87 eend droogmaken ( net gewassen en ontdaan van roestbrokjes ).

Zo net op de weegschaal gezet
De moderne ramen 1600 gram per stuk
De oude ramen 1920 gram per stuk.

Als alle ramen een fractie dunner zijn dan kom je natuurlijk als snel op 1,5KG gewichtsbesparing. Komt dat even goed uit, zeker omdat mijn velgen zeker 1,5 KG zwaarder zijn :lol:

Oh en minder dan 9700 views over om mijn eend klaar te krijgen, ik mag wel opschieten. :shock:

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5114
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 22 apr, 2010 20:03

In mijn 83er zaten ook nog rubbers met de extra sleuf voor de AZAM sierlijsten. Misschien hadden ze ergens voorraad liggen bij de fabriek :?
Of zou er verschil zijn tussen franse en spaanse raamrubbers?
diverse Citroens, wat anders.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 22 apr, 2010 20:15

Ik heb ook franse rubbers, maar ook in de 87 eend zitten de extra gleuf, zelfde profiel als de oudere versie. Ik denk eerder dat het goedkoper was om de mal te blijven gebruiken om het rubberprofiel te persen. Spaanse versie ken ik nog niet, mar ik moet zeggen dat het ook bijna niet opvalt als het raam en rubber in de deur zetten, er staat dan best veel druk op en dan valt dat extra gleufje bijna niet op.

Zou natuurlijk wel leuk zijn als ik nog aan die sierlijstjes zou kunnen komen. :wink:

björn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1402
Lid geworden op: zo 18 feb, 2007 13:21
Locatie: hillywood (hilversum)

Bericht door björn » do 22 apr, 2010 20:55

zo jij gaat lekker
dus op de waggel staat je eend te pronken :?: :?: :lol:
BABY'S,Bands,Beers,Babes,Bikes and B-movies

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 22 apr, 2010 22:06

wanneer is waggel?

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 22 apr, 2010 23:41

3de weekend van Mei.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5114
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 23 apr, 2010 00:08

Het euvel is dat de sierlijstjes nogal wegrotten. Ik had eens een setje oude van een kennis gekregen. Was nog een heel werk die weer een beetje toonbaar te maken en in de rubbers te vrotten ;-)
diverse Citroens, wat anders.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 23 apr, 2010 09:05

Hoe ziet dat sierlijstje er uit dan? Is dat een U profieltje van aluminium? Misschien een optie om deze van goot afdekstripje na te maken en dan met de fohn de rondingen er in maken.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 29 apr, 2010 10:40

Even verzoekje tussendoor met een klein verhaaltje er bij.

Na demontage van de eend heb ik veel weg gebracht om te laten passiveren. Daarbij heb ik toen ook de deurvangers gedaan (in mijn onschuld). Toen deze terug kwamen waren de deurvangers niet echt deurvangers. Het aluminium was opgelost bij de voorbehandeling. Dus nu heb ik een berg plaatjes over waar ik niets mee kan.

Mijn verzoek is, wie heeft er nog wat deurvangers liggen, welke geschikt zijn voor een 2cv6 van 87. Ik neem aan dat oudere eenden andere deurvangers gebruiken. Dit verzoek gaat vooral richting kitkarbouwers, daar deze niets meer aan de deurvangers hebben.

Alvast bedankt.

Lijstje:
1 x linksvoor
1 x rechtsvoor
1 x linksachter
1 x rechtsachter

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 30 apr, 2010 22:16

Voordeuren alvast aan het afbouwen, nog ff w88 op het montagevoorbeeld van Punky.

Ondertussen achterklep met derde remlicht gemaakt. Eerst het lexaan gemonteerd met 3m pu kit, lijmt goed en meteen waterdicht, even aandrukken met wat overtollig gewicht.

Afbeelding

En met mijn wegwerpcamera geprobeerd om fatsoenlijke opname te maken, helaas, dit is het beste wat mij lukt

Afbeelding

Nu heb ik ooit een setje nieuw slotjes gekocht, waarvan er 1 al jaren in gebruik is voor de achterklep, dus als ik nu de slotjes kan terugvinden dan gebruik ik het anders slotje voor de andere achterklep. Zodoende blijft het gebruik van mijn sleutels identiek aan wat ik al jaren gewend ben.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 1 mei, 2010 18:36

Ook nog achterklep op snail forum gezet, maar goed dat had ik ook wel kunnen laten, als het niet laag of verroest is dan tel je niet mee.

Ach het is mijn eend, dus ik ga gewoon lekker verder.

Eerste voordeur bijna klaar, raampje zit er in, dus ik ben al weer blij, ff wat eten koken en dan ander raampje monteren. Overigens lijkt het langzaam te gaan, maar als ik een deur afgemonteerd heb dan komt er eerst een lading tectyl in, dus de deur naar buiten verhuizen, ff wachten, naar binnen verhuizen en weer verder afbouwen. Wat ik nog wel moet doen is de raamklipjes schuren, primeren en kleurtje geven, ik ga voor gewoon zwart, is makkelijk bij te werken en kleurt met de vloer.

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » za 1 mei, 2010 23:59

Haha, jep, t snail forum, erg leuk om te kijken, erg lastig om te posten en gewaardeerd te worden ;)

Gelukkig is er nog het 2CV-forum!

Het ziet er heel erg netjes uit, net als al het andere werk wat ik tot nu toe gezien heb overigens! Ik ben benieuwd hoe het remlicht er op de eend uit ziet, nu is dat natuurlijk erg lastig inschatten.

Ik ben nog veel benieuwder naar het resultaat als je begint met her-opbouwen!

go on ;)

björn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1402
Lid geworden op: zo 18 feb, 2007 13:21
Locatie: hillywood (hilversum)

Bericht door björn » zo 2 mei, 2010 08:18

ok hier een snailler die het wel wardeerd

het is ook niet mijn ding helemaal, maar vind het de mooiste oplosing voor het verwerken van een 3de remlicht
en niet ieder1 hoeft alles mooi tevinden
ze zijn op snail gewoon heel direct
vind je duck wel vet worden
BABY'S,Bands,Beers,Babes,Bikes and B-movies

Plaats reactie