Pagina 9 van 10

Geplaatst: za 27 dec, 2014 19:49
door Thijs
Een winterhoesje heb ik inderdaad ook nog niet.
Daar moet ik nog eens over nadenken.
Maar maak het niet op het gaas voorop de koeltunnel vast!
Dan krijgt de motor veel te weinig lucht.
Bij een eend zit er nog ruimte tussen de kap en de winterhoes.
Hierdoor zuigt hij iets warmere lucht uit de motorruimte aan met wat frisse lucht van voren.
Als je op het gaas voor de ventilator iets maakt dan zuigt hij min of meer vacuüm en komt er amper koellucht binnen.

Vandaag heb ik het blok en de bak uitgebouwd. Eigenlijk viel de hoeveelheid werk wat tegen.
Je kunt er niet vanaf de zijkanten bij, daar zitten de spatborden.
Zojuist heb ik de vervangende bak schoongespoten bij de auto-wasserij.
De volgende stap is dus het inbouwen.

Na een testje bleek de oude bak nog de originele en met zekerheid een Dyane-bak.
Ook heb ik nog de onderdruk gemeten en die bleek er niet te zijn.... heel veel overdruk..
en dus olielekkage.
De compressie heb ik nog even gemeten en die was 7,5 en 8,5 maar ik realiseer me net dat je dat met geopende gasklep moet doen en dat heb ik dus niet gedaan.

Geplaatst: ma 5 jan, 2015 21:58
door Thijs
De versnellingsbak is ingebouwd en werkt naar behoren.
Ongelofelijk dat deze 10 jaar onder de werkbank heeft gelegen en nog goed werkt ook.
Het is nu enorm leuk rijden.

De passagiersdeur heb ik ook onder handen genomen.
Het deurpaneel is gespoten, een nieuw raamrubber geplaatst en een nieuw rubber onderaan de deur.
De Pony heeft deurrubbers net als de Dyane maar niet aan de onderzijde. Bij de drempel hangt het rubber aan de deur.
De ruitenwissers heb ik vernieuwd en een olie-vulpijp-revisieset is geplaatst.
Nu heeft de motor een onderdruk van 8 á 9 cm waterkolom bij gasgeven, stationair nog iets meer.

Geplaatst: za 10 jan, 2015 12:52
door Thijs
De bestuurdersdeur heb ik ook maar even gedemonteerd en ingespoten met ML.
Het dashboard heb ik los gehad en erachter wat moeren en ringen opgevist.
Achter het dashboard ook meteen de kachelslangen goed aangesloten.
Nu moet de kachel het goed doen.

Zojuist op de sloop zonnekleppen gescoord en twee sluitingen voor de rugleuning van de achterbak.
Dat zal ik zo eens even proberen te monteren.

Geplaatst: di 27 jan, 2015 21:46
door Thijs
In de balk boven het raam van de Pony zaten wel gaten voor de zonnekleppen maar de kleppen zelf had ik niet. De gaten zaten in het midden van de te plaatsen klep.
Nu zijn er niet veel auto's die dat nog hebben.
Waar een Fiat Seicento al niet goed voor is.... kleppen met middenbevestiging maar toch ook naar de zijkant te klappen.

Afbeelding

Dit was het handschoenenvakje. Inmiddels heb ik het weer in model en gemonteerd.
Het lijkt wel karton met wat plastic er overheen.

Afbeelding

Achter het dashboard was vanalles te vinden:

Afbeelding

Zaterdag nog even door de sneeuw gereden:

Afbeelding

Geplaatst: di 27 jan, 2015 21:58
door Thijs
Zaterdag ook maar eens een poging gedaan om een fatsoenlijke achterklep te maken.
Ik ben absoluut geen plaatwerker maar je probeert eens wat....
De vorm zit er in maar het is nog niet klaar.

Afbeelding

Die onderste houten klep heeft de vorige eigenaar in elkaar gerommeld.

Vanavond de kachel wat verbeterd.
Eén kachelpot blaast nu de warmte door het linker (frisse) luchttoevoergat in het dashboard. De andere heb ik op de ventilator en dus de originele kachel aangesloten met een buis zonder knik er in en veel minder luchtweerstand.
Dit scheelt echt heel veel. Als de ventilator aan gaat dan blaast het nu echt naar binnen.

Afbeelding

Afbeelding

Een soort verloopring zit er in om van 70mm naar 100mm te komen.

Geplaatst: ma 2 feb, 2015 21:15
door Thijs
Vandaag de gepoedercoate velgen en banden opgehaald.
Het zijn de MAXXIS 135-80 R15 geworden.
Origineel hoort er Michelin M&S op maar die vind ik net wat te duur.
Deze MAXXIS zijn ook M&S banden, all season.

Afbeelding

Kleur RAL 7035, Citroëncodes kan de poedercoater niks mee...

Ik heb ze trouwens ook laten balanceren.
Aan de enorme klonten lood te zien was het zonder balanceren nooit goed gekomen.

Geplaatst: ma 2 feb, 2015 21:30
door schermer
Mooie setje hoor! Doe mij ook die velgen maar.

Geplaatst: ma 2 feb, 2015 22:27
door TimVS
Ziet er strak uit. Ik rijdt al een tijdje met de maxxis banden, en vind ze echt top.

Geplaatst: di 3 feb, 2015 12:33
door Thijs
Doe mij ook die velgen maar
Haha, deze zijn niet te koop.
Ik heb er zelf ook nog 1 nodig, de reserve is een gewone Eendenvelg.
Ik rijdt al een tijdje met de maxxis banden, en vind ze echt top.
We gaan het meemaken. Woensdagavond gaan ze er op....

Geplaatst: di 3 feb, 2015 15:27
door TB
Die zien er goed uit! Snap wel dat je voor de Maxxis bent gegaan. Je leest/ hoort er goede verhalen over. En 4x een Michelin is gelijk erg kostbaar.

Geplaatst: di 3 mar, 2015 21:55
door Thijs
Ze rijden inderdaad nog steeds erg goed.
Inmiddels heb ik ook een vijfde velg.

Vanavond bij vriestemperatuur even de clignoteur vervangen en de handrem geprobeerd te stellen.
Vreemd genoeg kon hij niet meer gesteld worden.
Het bijzondere is dat het schutbord verder naar voren zit dan bij een Eendachtige en dan de handrem niet helemaal kan worden aangetrokken. Onder het dashboard zijn gewoon nog een paar 'klikken' over.
Maar hier niet:

Afbeelding

Geplaatst: di 3 mar, 2015 23:13
door RobM
Korter tussen- asje?

Gr Rob

Geplaatst: wo 4 mar, 2015 07:45
door DucKKnutsel
Ik heb wel eens het idee dat handrem blokken tegenwoordig dunner zijn.Als je schijven een beetje ingesleten zijn moet je de stel excentrieken al op het uiterste zetten. Omdat je ze anders te weinig vertraging hebben op de rembank.
Voor alles is een oplossing. Ik doe wel eens een dun plaatje op de blokken hechten als ze niet meer te stellen zijn.

Geplaatst: zo 12 apr, 2015 10:17
door Thijs
De blokjes zijn inderdaad akelig dun.
Op vakantie in Luxemburg (= bergachtig) ben ik met de handrem er op weg gereden.
Die blokjes hadden dus ook niet veel zin meer.
De rest van de vakantie had ik dus geen handrem meer.

Verder reed de Pony prima maar met 4 personen in de auto wordt hij wel wat instabieler op hogere snelheid in bochten, lees: Overhellen versie 2.0.

100km/uur is trouwens prima aan te houden op de snelweg.
Toch ga ik de compressie nog eens testen want ik heb het idee dat er meer in kan zitten.

Geplaatst: vr 25 sep, 2015 22:20
door Thijs
Na een paar keer weigerende ruitenwissers te hebben gehad ben ik vanavond maar eens op zoek gegaan.
De schakelaar blijkt het prima te doen na doormeten.

Nadat ik de tellerunit er uit had gesloopt kon ik met mijn hand bij de ruitenwissrmotor.
Met een klap op de motor begon hij weer te draaien.
Maar heeft iemand een idee wat er mis kan zijn?
Het is nogal een uitdaging om de motor er uit te krijgen want dan moet het dashboard er uit. Om dat te bereiken moet de stuurkolom los...... die zit met van die ronde moeren vast....