Vrijstelling belasting verdwijnt!!
Ik denk dat ze wel om de maand "met een nieuwe regeling" gaan komen en gesprekken die vastlopen (net zoals onze motoren trouwens), ik wacht het maar af, mijn 2cv op lpg is van 1979 en mijn BX sport lpg van 85, ik rij al meer dan 20 jaar lpg belastingvrij, desnoods komt er straks een Traction op LPG maar ik blijf lpg (injectie) rijden ditBull Frog Bleu schreef:Nou dat zou nog wel eens tegen kunnen vallen. Echte liefhebbers kopen een A type en niet om er goedkoop mee te kunnen rijden. Dan kan je net zo goed een licht japannertje kopen.
Denk dat de A types ouder dan 40 jaar wel eens duurder kunnen gaan worden en dan meteen ook de 2cv6 motoren. Want met zo'n regeling werk de regering weer lekker mee aan de hobby en ombouwmannen
Ik wacht mei wel even af voordat ik mijn 2cv en HY op kenteken zet
heeft niets met belasting ontduiken te maken maar al bijna met principe.........
Mijn stiefzoon is ook al aangestoken rijdt Saxo 1,6 lpg G3 betaald 30 euro aan belasting per maand valt me nog mee 1x tanken per maand en je hebt het eruit.....
in belgie kan je elke auto die ouder is als 25 jaar als oldtimer inschrijvenMaus0611 schreef:Mijn ouders hebben net na jaren wikken en wegen toch een droom gekocht, een land Rover uit 1969. Ben benieuwd...
Hoe is die regeling in Belgie?
je hoeft slechts als je de auto voor het eerst op je naam zet naar de autoinspectie (apk) voor een veel minder strenge keuring dan een auto voor dagelijks gebruik en daarna nooit meer
je krijgt dan een nummerplaat die begint met O zodat de politie ze gemakkelijk kan herkennen
tot voor kort was het gebruik beperkt tot ritten naar en van een manifestatie en testritten in de omgeving van je woning en alleen overdag
een oldtimer was dus totaal ongeschikt als dagelijkse auto
in principe kon de politie je al een boete geven als je bv. op de parking van een supermarkt stond
ik weet met zekerheid van een geval waar iemand een boete kreeg omdat hij met de oldtimer naar het werk gereden was
wat betreft wegenbelasting en verzekering is er niet zoveel verschil omdat in belgie de wegenbelasting naar omlaag gaat voor elke auto die ouder is dan 25 jaar
nogal wat mensen gebruiken de oldtimerregeling om met een kitcar te rijden die in belgie niet gehomologeerd is; je laat bv je oude kever keuren als oldtimer en verbouwd hem dan tot porschereplica
niet helemaal wettig maar het word in praktijk vaak getolereerd als je het gebruik beperkt tot een "testritje" op een zonnige zondagmiddag
nu is recent een groot deel van de beperkingen weg gevallen;
je mag de oldtimer onbeperkt gebruiken ( ook 's nacht) behalve voor commerciel gebruik en woon-werk verkeer , m a w zolang het gebruik recreatief is
ik ben benieuwd of door deze versoepeling het aantal oldtimers in het verkeer sterk gaat toenemen en hoe de overheid dan gaat reageren...
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Nou, ik vind het niet grappig meer.
Na een poos wikken en wegen heb je een LPG-installatie aangeschaft en vlak er na wordt gezegd dat je de boel vervuilt en daarom moet betalen.
Nog effe gecheckt en dat wordt dan:
Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 125,00
Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 500,00
Voor een Dyane.
Nou en daar ben ik niet echt blij mee.
Even voor de aardigheid gekeken:
Voor een Chevrolet Caprice Classic op LPG ga je
Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 2304,00
betalen.
Vind je het gek dat de handel in klassiekers dood is gevallen?
Hoe veel banen kost dit?
Hoe veel gaat dit kosten aan uitkeringen?
Is dat ook allemaal meegenomen in de berekeningen?
Na een poos wikken en wegen heb je een LPG-installatie aangeschaft en vlak er na wordt gezegd dat je de boel vervuilt en daarom moet betalen.
Nog effe gecheckt en dat wordt dan:
Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 125,00
Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 500,00
Voor een Dyane.
Nou en daar ben ik niet echt blij mee.
Even voor de aardigheid gekeken:
Voor een Chevrolet Caprice Classic op LPG ga je
Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 2304,00
betalen.
Vind je het gek dat de handel in klassiekers dood is gevallen?
Hoe veel banen kost dit?
Hoe veel gaat dit kosten aan uitkeringen?
Is dat ook allemaal meegenomen in de berekeningen?
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 982
- Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
- Locatie: Marknesse (n.o.p)
nu heb ik nog gelukkig een eend van 1982 ( 31 jaar oud) en een dyane van 1972 ( 41 jaar oud) Ik maak me er niet zo''n zorgen over, ik heb immers ook nog een aangepaste carberateur liggen voor bio-ethanol ( er moeten in het zuiden van het land nog veel meer bio eendrijders zijn volgens mij) Dus de volgende stap is in Brussel het afdwingen dat er ook oudere schone auto''s zijn. Den-haag zegt zelf immers dat c02 vrije auto''s vrijgesteld blijven!
Nog zo''n bizarre regel waar gelukkig weinig mensen van weten ; alle voertuigen van voor 1 januari 1973 zijn vrijgesteld van co2 meting Dan vraag ik me af hoe wil je me dan een betaal belastingregel opleggen? je moet immers wel kunnen uitrekenen hoeveel ik dan zogenaamd vervuil...
Ach en als ik dan toch moet betalen dan blijf ik maar doorrijden in die oude auto want ik heb geen geld voor een nieuwe en de bank leent me ook niks...
Nog zo''n bizarre regel waar gelukkig weinig mensen van weten ; alle voertuigen van voor 1 januari 1973 zijn vrijgesteld van co2 meting Dan vraag ik me af hoe wil je me dan een betaal belastingregel opleggen? je moet immers wel kunnen uitrekenen hoeveel ik dan zogenaamd vervuil...
Ach en als ik dan toch moet betalen dan blijf ik maar doorrijden in die oude auto want ik heb geen geld voor een nieuwe en de bank leent me ook niks...
met eendige groeten,
Daarom komen ze er ook niet uit in Den Haag (op meerdere fronten) maar laten we ons hier bij wegenbelasting houden.......hobbes schreef:
Nog zo''n bizarre regel waar gelukkig weinig mensen van weten ; alle voertuigen van voor 1 januari 1973 zijn vrijgesteld van co2 meting Dan vraag ik me af hoe wil je me dan een betaal belastingregel opleggen? je moet immers wel kunnen uitrekenen hoeveel ik dan zogenaamd vervuil...
Ik denk dat ze straks de belastingvrije leeftijd omhoog krikken (30 jaar = EG-norm) belastingvrij en dan de opcenten vragen voor LPG en Diesel....
Bij deze mijn voorspelling. Ben benieuwd....
Als ze voor de grens van 30 jaar kiezen, blijft de mijne belastingvrij, wat dan automatisch voor het grootste deel van de Dyanes gaat gelden.
Maar reken er maar op dat ze alle klassiekers, gaan belasten, en alleen die vrij houden die heel beperkt buiten de deur komen.
Maar reken er maar op dat ze alle klassiekers, gaan belasten, en alleen die vrij houden die heel beperkt buiten de deur komen.
Geen eend, maar een Dyaantje (beige colorado)
http://dyaantje.blogspot.nl/
http://dyaantje.blogspot.nl/
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 791
- Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
- Locatie: Hengelo
En ook omdat die oldtimer vaak vrolijk gekleurd is. De moderne auto's zijn vaak zo saai qua kleur: Grijs of zwart of i.i.g. donker want dat is 'representatief'Captain Krimson schreef:wordt het NOG saaier op de weg, ik ben altijd blij als ik tussen al dat nieuw blik een mooie, dagelijks gebruikte klassieker zie.
Als dat representatief is voor de persoon die er in rijdt of het bedrijf waarvoor de auto rijdt, zijn we dus behoorlijk aan het vervlakken.
Gelukkig zijn er nog eend-rijders!
A-type rijder sinds 1980.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.
Geen kastje nodig. Vroeger had je voor campers een papieren 60 dagenkaart die achter de voorruit in een plastic hoesje zat, net als het deel 3.Boudewijn schreef:Maar hoe wil je controleren of er maar 60 dagen wordt gereden? Of krijgen alle oldtimers nu een kastje in de auto voor de registratie. Die kastjes liggen nog ergens van een mislukt rekeningrijden project dat toch al miljoenen heeft gekost.
Nu zou je kunnen denken aan een 'kaartje' op internet waar je als je wilt gaan rijden vóór vertrek inlogt en de dag aanvinkt.
Als de politie je ziet rijden (of stilstaan) op de openbare weg en de behoefte hebben je te controleren kunnen ze dat met hun boordcomputer doen, net als met de controle op verzekering en mrb (indien verpicht).
A-type rijder sinds 1980.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Volgens de Telegraaf zijn ze er uit.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2150 ... ers__.html
Ik kan er verder nog niks over vinden.
Mijn Dyane op LPG wordt dus erg duur....
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2150 ... ers__.html
Ik kan er verder nog niks over vinden.
Mijn Dyane op LPG wordt dus erg duur....
- Peter Parker
- Regelmatige poster
- Berichten: 360
- Lid geworden op: wo 19 aug, 2009 10:28
- Locatie: Purmerend
Als ik het lees vallen veel 'moderne' eenden erbuiten, maar door dat kwart tarief betalen we een goedkopere wegenbelasting.
40 jaar betekent 1973 als bouwjaar en dan pas vrijstelling.
26 jaar betekent 1987 als kwart wegenbelasting, maar nu staat er ook iets over een geleidelijke regeling, maar dat blijft onduidelijk in het artikel.
40 jaar betekent 1973 als bouwjaar en dan pas vrijstelling.
26 jaar betekent 1987 als kwart wegenbelasting, maar nu staat er ook iets over een geleidelijke regeling, maar dat blijft onduidelijk in het artikel.
Gris Cormoran 1985 genaamd Brigitte