Pagina 10 van 22
Geplaatst: za 22 apr, 2017 23:43
door IVARIO
Het bleek dat er een stukje van de pakking van het uitlaatspruitstuk weggeblazen was:
De pakking zat er nog maar een jaar in.
Maar goed, gelukkig had ik nog een setje liggen.
De overige uitlaatkoppelingen schoongemaakt en weer vastgezet, met gebruikmaking van een beetje pasta.
Testrit: geen uitlaatgas meer in het interieur!
Geplaatst: zo 23 apr, 2017 06:54
door Boudewijn
Mooi dat het gelukt is en veel plezier in Bokrijk.
Geplaatst: ma 24 apr, 2017 15:55
door IVARIO
Bedankt, Boudewijn
Na de trip naar Bokrijk (circa 130 km) nog steeds geen last van uitlaatgassen in het interieur.
Het was een geweldige dag in Bokrijk: prima temperatuur met af en toe een zonnetje, een leuk openluchtmuseum met mooie oude huizen, hoeves en andere gebouwen en een flinke opkomst van oldtimer Citroëns tijdens de Citroën Jumble aldaar.
Volgende klussen, mist er niets anders tussendoor komt: veerpotten checken (wegens "kloink" geluid) en de wagen achter iets hoger zetten (staat wat te laag).
Geplaatst: ma 24 apr, 2017 16:42
door Geert
Ik had er nog niet van gehoord, maar wil daar toch graag een keer heen.
Bokrijk is een leuke locatie om zo iets te organiseren, dus even in de gaten houden, kunnen we er volgende keer eens naartoe.
Komt dat "Kloink" niet van de kantelmessen?
Lijkt me sterk dat dat uit de veerpot komt.
Heb je al eens rhicinus olie ( wonderolie) in de veerpotten gedaan?
Te verkrijgen bij elke goede drogist ( als die er nog zijn )
Geplaatst: ma 24 apr, 2017 17:28
door Thijs
Die standaard uitlaatpakkingen zijn rommel.
Die blaas je er elke paar duizend kilometer tussenuit.
Als oplossing doe ik er een heel dun laagje uitlaatpasta op, dan gaan ze veel langer mee.
Het lijkt wel alsof ze alleen nog maar onderdelen maken voor de zondagsrijders...
Geplaatst: di 25 apr, 2017 11:06
door IVARIO
@ Geert: "Komt dat "Kloink" niet van de kantelmessen?". Ja, dat zou ook kunnen. Ik moet er eens goed naar kijken/luisteren.
Rhicinus olie heb ik vorig jaar al gekocht, maar nog niet in de veerpotten gespoten. Heb gelezen dat je dit met een dun spuitje zou kunnen inspuiten, maar het is me nog niet helemaal duidelijk hoe/waar. Enfin, ik heb zin om er binnenkort mee bezig te gaan!
@ Thijs: ik had zelf eerder al eens de wat dikkere pakkingen gemonteerd van het bedrijf uit Zutphen. Ging prima, maar bij een latere reparatie zijn de standaardpakkingen erin gezet bij een 2CV-garage. Ik heb nu zelf weer die uit Zutphen erin gezet.
Geplaatst: di 25 apr, 2017 16:10
door Geert
Je moet een dun slangetje tussen de stofhoezen zien te krijgen en dan met een spuit wat van die wonderolie in de veerpot spuiten.
Veerpot na verloop van tijd een halve slag draaien, zodat de olie zich goed kan verdelen.
Het hoeft overigens niet heel veel olie te zijn, ik heb me laten vertellen dat 200 cc meer dan voldoende is !
Geplaatst: di 25 apr, 2017 18:10
door Boudewijn
Komt het geluid niet van de uitlaat? Ik heb ook eens een kloink geluid gehad en dat kwam doordat het binnenwerk van de tweede demper er los in lag.
Geplaatst: di 25 apr, 2017 19:42
door IVARIO
Bedankt weer voor de tips, Boudewijn en Geert
Geplaatst: do 3 aug, 2017 06:25
door IVARIO
"Bedankt", Photobucket: geen foto's meer zichtbaar... GRRR!
Geplaatst: ma 23 okt, 2017 14:10
door IVARIO
Zo, afgelopen weekend eindelijk bezig geweest met de veerpotten, stofhoezen, kantelmessen en trekstangogen. Het "kloink" geluid tijdens het rijden over scherpe richels zou inderdaad wel eens veroorzaakt kunnen worden door de sterk gesleten trekstangogen en kantelmessen, zoals enkele forummers hier reeds opperden.
In alle ogen zijn namelijk gleuven gesleten (de diepste bijna 2 mm) en ook de kantelmessen zijn behoorlijk afgesleten.
Ik ga deze nieuw bestellen en vervangen.
Daarna ga ik dan ook gelijk de wagen achter zo'n twee cm hoger zetten, want ze staat iets te laag.
De trekstangogen gingen er vrij gemakkelijk af. Ook de schokbrekers kwamen goed los. Kon ik alles meteen mooi schoon maken.
I know, je ziet er niet veel van, maar het knapt er flink van op
De veerpotten heb ik nog laten zitten. ben benieuwd of ik ze loskrijg en anders laat ik ze zitten.
Ricinusolie ga ik deze week ook eindelijk injecteren, nu ik er nieuwe stofhoezen op zet.
Geplaatst: ma 23 okt, 2017 17:03
door dyane_maniac
die kantelmessen zijn echt erbarmelijk slecht. die ene shop uit zutphen heeft ze nu ala origineel (naar eigen zeggen) daar ben ik wel benieuwd naar
Geplaatst: wo 25 okt, 2017 13:46
door IVARIO
Ben benieuwd of ik van mijn "kloink" geluid verlost zal zijn middels het vervangen van mijn trekstangogen en kantelmessen.
Enfin, ze zijn vandaag geleverd, dus ik ben benieuwd!
De ricinusolie heb ik eergisteravond in de veerpotten gedaan (circa 200 CC per pot). Dat ging prima; heb het er zo'n 25 cm ver in kunnen krijgen.
Nu af en toe de veerpotten een halve slag draaien. Ben benieuwd of mijn "zeehondje" daarmee tot het verleden zal behoren!
Geplaatst: wo 25 okt, 2017 13:57
door dyane_maniac
Je hebt ook gecontroleerd of je binnenspatborden niet tegen de draagarmen komen als de draagarmen ver invoeren?
Geplaatst: do 26 okt, 2017 07:15
door IVARIO
Nee, niet gecontroleerd, maar de binnenschermen zijn al enigzins verbogen om juist niks te raken, dus ik denk niet dat dat het probleem is.
Het kloink-geluid klinkt ook meer alsof twee massieve metalen delen tegen elkaar komen en de schermen zijn denk ik niet stevig genoeg om zo'n geluid te veroorzaken.
Maar goed, ik ga sowieso een stukje proefrijden zonder de schermen, dus dan zal ik merken of het geluid weg is.
Wat wel al weg is: het zeehondje dat in de veerpotten zat. Leve de ricinusolie!
De wagenhoogte heb ik gisteravond ook aangepast. Achter staat ze nu 2 à 3 cm hoger: 28 cm tussen de bodem en de traversebouten en vóór rond de 19 cm. Linksvoor staat ze iets hoger, maar dat compenseer ik wel met mijn eigen lichaamsgewicht (193 cm; 95 kg).
Ik heb nog een vraag: dient het stuurhuis (ik bedoel het horizontale gedeelte dat achter de versnellingsbak zit), wel eens gesmeerd te worden? Er zit nog al wat vettige troep op, wat ik eraf wil poetsen en nu vroeg ik mij af of het goed is het stuurhuis te openen om het wellicht van binnen schoon te maken en te smeren...
Doen?