Pagina 10 van 10
Geplaatst: vr 20 jun, 2008 19:25
door supercees
BW schreef: waar ga ik die eens steken?
op een plekje waar de zon niet schijnt?
Geplaatst: vr 20 jun, 2008 20:08
door BW
moet ik wel nog wat snijolie gaan halen
Geplaatst: za 21 jun, 2008 09:24
door dyane_maniac
BW schreef:2 bij eenzelfde motor dus doe ik de andere preventief. aluminium draad heeft afgezien wat wil je altijd warm - koud - warm ... gedurende 20 jaar
dat maakt 4 en dan nog een paar vrienden die het vroegen om bij hun net hetzelfde te doen. maakt wel dat ik er nog 98 helicoils over heb
waar ga ik die eens steken?
je mag altijd eens bij mij langs komen. ik heb nog wel 2 koppen liggen
Geplaatst: wo 25 jun, 2008 02:12
door thomaaas
BW schreef: waar ga ik die eens steken?
Marktplaats gewoon
Geplaatst: wo 25 jun, 2008 12:11
door TB
Ik heb trouwens hetzelfde aan de hand bij de cilinderkoppen. Aan de inlaatzijde. Daar is het schroefdraad ook heel poreus geworden.
Ik lekker de koppen laten reviseren, prachtig allemaal. Spruitstuk erop, goh wat leuk. Aandraaien. !&^$%##!%! Draait door bij de linkercilinder. Ik heb het kunnen oplossen door een wat langere M7 bout te nemen en er een M7 moertje achter te zetten. Dit kan alleen aan de schutbord kant. Bij het andere schroefdraad heb ik er een wat langere M7 bout in gedraaid. Er zit namelijk iets meer schroefdraad als dat de originele bout lang is.
En tot overmaat van ramp: nu begint ie valse lucht te zuigen bij de rechtercilinder. Ofwel: ook daar weer dat poreuze schroefdraad.
Ik weet zeker dat dit komt door ouderdom. Het blokje + koppen dat ik heb gebruikt is uit 1973 en heeft ook nog eens 22 of 23 jaar stilgelegen.
Ik denk toch dat ik ook maar een M7 helicoil setje ga aanschaffen. Dan kan ik het in elke geval netjes oplossen-repareren. En het zal ongetwijfeld in de toekomst vaker voor gaan komen.
Geplaatst: wo 25 jun, 2008 12:40
door BW
ik had net hetzelfde voor, mijn donorblok was van 1978. de draad was ook poreus geworden.
ik heb nu overall helicoils gemonteerd zodat ik zeker ben dat het nietmeer gebeurd in de toekomst. in de racerij doen ze dit standaard bij cilinderkop enzo dus slecht kan het niet zijn lijktme. het gaat heel goed om de coils te monteren mits je voldoende snijolie gebruikt het is iets dat je even gedaan moet hebben endan kun je het.
Geplaatst: wo 25 jun, 2008 19:47
door AZL57
Ik weet niet of het met leeftijd te maken heeft. Het kan ook slecht gietwerk zijn. Mijn 57er heeft geen probleem en doet het nog altijd. Andere optie, oplassen met alutide en opnieuw uitboren en tappen.
Geplaatst: wo 25 jun, 2008 23:50
door TB
Slecht gietwerk zou ook makkelijk kunnen. Ik denk dat de oudere blokken/ eenden etc. kwalitatief wel beter waren. Later werd er volgens mij steeds meer op kosten bezuinigd.
Geplaatst: wo 2 jul, 2008 22:13
door TB
Inmiddels een M7 heli coil set aangeschaft. Kostte iets van 48 euro.
Zojuist even geoefend met plaatsen op een oude cilinderkop. Werkt echt goed.
Morgen de cilinderkopjes op het blokje onder handen nemen in de hoop op die manier de valse lucht weg te krijgen.
Geplaatst: wo 2 jul, 2008 23:23
door AZL57
Succes ermee.
Geplaatst: zo 13 jul, 2008 22:20
door TB
Het is trouwens prima gegaan om die helicoils te plaatsen.
Geplaatst: di 19 jul, 2011 16:37
door //sander//
Hallo, hier even een oud topic oprakelen nu ik ook bezig ben met een revisie.
Ben zelf nog niet bezig met de opbouw, maar het kan nooit geen kwaad om al te bestuderen hoe ik het ga moeten doen:)
wat bedoel je met de 120°regel, nog nooit van gehoord
Groeten
sander
Geplaatst: di 19 jul, 2011 18:12
door backfire
120 graden regel, dan is het nu tijd dat je we wel van hoort. Zuigerveren moet je de opening altijd 120 graden van elkaar monteren om lekkage te minimaliseren. Sterker nog, oude olieschraapveren (die in drie delen) moet je ook zo monteren.
Geplaatst: wo 20 jul, 2011 15:59
door //sander//
bedankt, zo hebben we ook weer bijgeleerd
Kunnen we nu ook rekening mee houden bij het opbouwen komende winter