alternatieve bobine voor de 2cv

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » za 1 nov, 2014 08:27

En wat is nu jouw idee waar het aan ligt?
Toch de bobine??

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » ma 10 nov, 2014 22:30

Tja, na het verwisselen van de bobine werkt alles weer zoals het hoort.
Dus kan ik weinig anders zeggen dan dat het aan de bobine ligt....

Gebruikersavatar
evea
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 27 okt, 2010 18:31
Locatie: Shah Alam, Maleisie

Herhaling van experiment

Bericht door evea » wo 12 nov, 2014 14:37

Ik was van plan jouw experiment te herhalen met mijn 81'er 6je. Hier in de tropen (overdag typisch hoog in de 30 en heel vochtig bovendien) heeft de bobine het zwaar, heb al twee nieuwe valeo's erdoorheen gejaagd in de afgelopen paar jaar / 15000 km. Heb inmiddels zowel de Engelse als de Dyna bobine in huis. Moet zeggen, de prijs van de Engelsman (vergelijkbaar met de Valeo) versus de veel duurdere Dyna (je zou zeggen de electronica moet min of meer hetzelfde zijn) is wel verdacht. Maar voor het oog wil je natuurlijk liever niet de Dyna ... Wordt vervolgd.

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » wo 12 nov, 2014 17:11

Ben benieuwd naar de bevindingen aldaar.
De imitatie Valeo's sneuvelen met bosjes in met name de zomer.
Goed alternatief is wel fijn. Is het tevens mogelijk om beide in 6volt uitvoering te verkrijgen?
Citroén rolls better than a Rolls!

Gebruikersavatar
toon beekers
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 23 dec, 2012 10:22
Locatie: Geldrop
Contacteer:

Bericht door toon beekers » wo 12 nov, 2014 17:35

Ik heb de dyna bobine in mijn Mehari zitten, als set met bougies en kabels gekocht. Zes weken Spanje met 30 graden plus, start altijd meteen. Voor de puristen misschien iets minder maar altijd starten is ook fijn
Méhari 1973 vert tibesti, mooi groen.
2cv6 special 1981 Chic.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » wo 12 nov, 2014 22:33

was van plan jouw experiment te herhalen met mijn 81'er 6je
Ik ben benieuwd naar je bevindingen!

De Dyna was trouwens niet zo idioot duur hoor. Ligt er misschien aan waar je het bestelt?

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 24 mei, 2015 21:31

Vandaag op een mooie zonnige locatie wilde mijn Cygnus erg slecht start (warm dus).
Ik verdenk de bobine maar had helaas geen andere bij me om te testen.

Aangezien de bobine al wel meer dan 20 jaar oud is kan het een keer kapot gaan.

Nu twijfel ik of ik de Engelse bobine zal bestellen of toch maar weer de Dyna... hmmm

Beiden bobines heb ik ook al in gebruik. de Dyna op LPG in de Dyane en de engelse in de Pony op benzine.
Met beiden heb ik eigenlijk geen klachten....

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5114
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 25 mei, 2015 08:25

bij mijn landrover heb ik de ervaring gehad dat de foute contacthoek de bobine te warm liet worden. Het was een priegelwerk de contactpuntjes een fractie te verstellen maar na meerdere pogingen liep hij perfect en werd niet meer heet. Door de foute contacthoek krijgt de bobine te lang stroom toegevoerd waardoor ie gauw opwarmt.
diverse Citroens, wat anders.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » ma 25 mei, 2015 13:28

Maar met de electronische ontsteking is er niet veel in te stellen.

Ik heb zojuist maar weer een bobine besteld in Engeland.
Waarom deze niet in Nederland te koop is is me niet duidelijk.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5114
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 25 mei, 2015 14:35

dat is wat anders natuurlijk ;-)
diverse Citroens, wat anders.

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
Locatie: Netherlands

Bericht door azuiper » ma 25 mei, 2015 15:13

thijs :
Maar met de electronische ontsteking is er niet veel in te stellen.
Dat hangt er van af welke electronische ontsteking je hebt natuurlijk - de 1-2-spark electronische ontsteking die in mijn pick-up en dyane gebruik is volledig instelbaar - ook de contacthoek ofwel "dwell" in het Engels. In de praktijk is de bobine in enkele miliseconden geladen, door die korte laadtijd heb ik geen "oververhittingsverschijnselen" van (welke kleur - inclusief zwarte) bobine's. Een warme motor starten is derhalve geen enkel probleem (gewone standaard moderne valeo bobine en uiteraard goede bougirkabels).

Ik verval hiermee in herhaling - in diverse topics is over de oorzaak (te lange laadtijd) en het gevolg ( "oververhittingsverschijnselen") en daarmee over het nut ? van een alternatieve bobine genoeg geschreven - een goede lezer en denker heeft hier over nagedacht en zijn conclusie reeds getrokken denk ik ...
BARE METAL CAR

Joruhnt
Beginner
Beginner
Berichten: 36
Lid geworden op: do 21 feb, 2013 19:13
Locatie: Utrecht

Bericht door Joruhnt » vr 19 jun, 2015 23:45

Heeft er iemand ook ervaring met de Accel (gele HD) bobine in combinatie met de 123 electronische ontsteking?
Charleston '87
Honda SS50 '77
Honda C50 '72
Zündapp C50 super (klotenstoter) '69

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1914
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 16 aug, 2015 12:29

Gister oldtimerdag in ruinerwold. Vijf keer langs de kant gestaan met een niet- startende eend. Klap open, kommentaar was niet van de lucht. Flink balen. Ik ga de dyna bobine maar eens bestellen.. Iemand het juiste type? Thijs: pb-tje met de graan naar de leverancier.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Jan2cvservice
Beginner
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 23 jan, 2015 16:04
Locatie: Zwiggelte

Bericht door Jan2cvservice » zo 16 aug, 2015 13:08

Ik rij zelf 15.000km per jaar, gewoon met contactpunten en zwarte bobine. nooit last van warme bobine, start altijd!
Naar de wereldmeeting Polen met 2 man + 2 honden en vouwwagen
Met bagage gewoon dik 2000km zonder ook maar 1 misse slag.
Gewoon goed afstellen, En anders zijn er 1 of meerdere andere factoren die meespelen. Mensen die zo'n alternative bobine aanschaffen heb ik nog nooit begrepen...
Blij dat ik eend.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1914
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 16 aug, 2015 14:08

je hoeft ook niet te begrijpen wat een ander wil. Als iets bij jou niet stuk gaat wil niet zeggen dat het bij een ander heel blijft.
Ik, na vier kapotte zwarte, wil een ander merk.

Dus als iemand de gevraagde informatie heeft, dan graag.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Plaats reactie