alternatieve bobine voor de 2cv
Herhaling van experiment
Ik was van plan jouw experiment te herhalen met mijn 81'er 6je. Hier in de tropen (overdag typisch hoog in de 30 en heel vochtig bovendien) heeft de bobine het zwaar, heb al twee nieuwe valeo's erdoorheen gejaagd in de afgelopen paar jaar / 15000 km. Heb inmiddels zowel de Engelse als de Dyna bobine in huis. Moet zeggen, de prijs van de Engelsman (vergelijkbaar met de Valeo) versus de veel duurdere Dyna (je zou zeggen de electronica moet min of meer hetzelfde zijn) is wel verdacht. Maar voor het oog wil je natuurlijk liever niet de Dyna ... Wordt vervolgd.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
- Locatie: Culemborg
- toon beekers
- Gebruiker
- Berichten: 111
- Lid geworden op: zo 23 dec, 2012 10:22
- Locatie: Geldrop
- Contacteer:
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Vandaag op een mooie zonnige locatie wilde mijn Cygnus erg slecht start (warm dus).
Ik verdenk de bobine maar had helaas geen andere bij me om te testen.
Aangezien de bobine al wel meer dan 20 jaar oud is kan het een keer kapot gaan.
Nu twijfel ik of ik de Engelse bobine zal bestellen of toch maar weer de Dyna... hmmm
Beiden bobines heb ik ook al in gebruik. de Dyna op LPG in de Dyane en de engelse in de Pony op benzine.
Met beiden heb ik eigenlijk geen klachten....
Ik verdenk de bobine maar had helaas geen andere bij me om te testen.
Aangezien de bobine al wel meer dan 20 jaar oud is kan het een keer kapot gaan.
Nu twijfel ik of ik de Engelse bobine zal bestellen of toch maar weer de Dyna... hmmm
Beiden bobines heb ik ook al in gebruik. de Dyna op LPG in de Dyane en de engelse in de Pony op benzine.
Met beiden heb ik eigenlijk geen klachten....
bij mijn landrover heb ik de ervaring gehad dat de foute contacthoek de bobine te warm liet worden. Het was een priegelwerk de contactpuntjes een fractie te verstellen maar na meerdere pogingen liep hij perfect en werd niet meer heet. Door de foute contacthoek krijgt de bobine te lang stroom toegevoerd waardoor ie gauw opwarmt.
diverse Citroens, wat anders.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 318
- Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
- Locatie: Netherlands
thijs :
Ik verval hiermee in herhaling - in diverse topics is over de oorzaak (te lange laadtijd) en het gevolg ( "oververhittingsverschijnselen") en daarmee over het nut ? van een alternatieve bobine genoeg geschreven - een goede lezer en denker heeft hier over nagedacht en zijn conclusie reeds getrokken denk ik ...
Dat hangt er van af welke electronische ontsteking je hebt natuurlijk - de 1-2-spark electronische ontsteking die in mijn pick-up en dyane gebruik is volledig instelbaar - ook de contacthoek ofwel "dwell" in het Engels. In de praktijk is de bobine in enkele miliseconden geladen, door die korte laadtijd heb ik geen "oververhittingsverschijnselen" van (welke kleur - inclusief zwarte) bobine's. Een warme motor starten is derhalve geen enkel probleem (gewone standaard moderne valeo bobine en uiteraard goede bougirkabels).Maar met de electronische ontsteking is er niet veel in te stellen.
Ik verval hiermee in herhaling - in diverse topics is over de oorzaak (te lange laadtijd) en het gevolg ( "oververhittingsverschijnselen") en daarmee over het nut ? van een alternatieve bobine genoeg geschreven - een goede lezer en denker heeft hier over nagedacht en zijn conclusie reeds getrokken denk ik ...
BARE METAL CAR
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1914
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Gister oldtimerdag in ruinerwold. Vijf keer langs de kant gestaan met een niet- startende eend. Klap open, kommentaar was niet van de lucht. Flink balen. Ik ga de dyna bobine maar eens bestellen.. Iemand het juiste type? Thijs: pb-tje met de graan naar de leverancier.
Gr Rob
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Beginner
- Berichten: 33
- Lid geworden op: vr 23 jan, 2015 16:04
- Locatie: Zwiggelte
Ik rij zelf 15.000km per jaar, gewoon met contactpunten en zwarte bobine. nooit last van warme bobine, start altijd!
Naar de wereldmeeting Polen met 2 man + 2 honden en vouwwagen
Met bagage gewoon dik 2000km zonder ook maar 1 misse slag.
Gewoon goed afstellen, En anders zijn er 1 of meerdere andere factoren die meespelen. Mensen die zo'n alternative bobine aanschaffen heb ik nog nooit begrepen...
Naar de wereldmeeting Polen met 2 man + 2 honden en vouwwagen
Met bagage gewoon dik 2000km zonder ook maar 1 misse slag.
Gewoon goed afstellen, En anders zijn er 1 of meerdere andere factoren die meespelen. Mensen die zo'n alternative bobine aanschaffen heb ik nog nooit begrepen...
Blij dat ik eend.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1914
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
je hoeft ook niet te begrijpen wat een ander wil. Als iets bij jou niet stuk gaat wil niet zeggen dat het bij een ander heel blijft.
Ik, na vier kapotte zwarte, wil een ander merk.
Dus als iemand de gevraagde informatie heeft, dan graag.
Gr Rob
Ik, na vier kapotte zwarte, wil een ander merk.
Dus als iemand de gevraagde informatie heeft, dan graag.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht