Pagina 2 van 3

Geplaatst: ma 20 dec, 2010 10:03
door inmijneendje
ericsaskia schreef:
Arno schreef:Die Vredestein Snows zijn 155 mm breed. Hoe houden de wiellagers van een 2cv zich eronder?
Ik rijd sinds een klein jaar op 155/80R15 M&S banden.
Vorige week toevallig een voorwiellager laten vervangen... :lol:
Ik heb de vredestein banden nu 2 jaar onder onze ak zitten, heb er nu 10.000 km mee gereden nog geen problemen met de wiellagers. Woestijn zand heb ik geen ervaring mee, wel zand van de drunense duinen en dat was geen probleem was ook maar een uurtje. Modder en sneeuw zijn ze ook perfect.
Wel komen de banden tegen de stuurstang als je ze niet anders afsteld.

Succes met je keuze, want die kan je maar 1 keer maken en dan moet je het ermee doen. :D

Geplaatst: wo 22 dec, 2010 23:00
door Arno
inmijneendje schreef:Wel komen de banden tegen de stuurstang als je ze niet anders afsteld.
Dat klinkt niet heel fijn. Ik neem aan bij maximale stuuruitslag. Hoe/wat heb je anders afgesteld? Ik heb even naar de stuurstangen van de Ami gekeken en zag niet een echte mogelijkheid iets te verdraaien vanaf de stuurkogels.

Als ik zo de verschillende reacties bekijk die ik heb gehad lijkt breed en m&s wel de keuze te gaan bepalen.

Geplaatst: do 23 dec, 2010 18:36
door inmijneendje
De maximale stuur uitslag kan je verkleine, je draai cirkel word dan wel groter natuurlijk. Ik heb verder niks veranderd, ik stuur niet zo ver in, haha. Maar bij Gifkikker (mehari) hebben ze dat wel gedaan mss kan hij er iets meer over zeggen.

Geplaatst: vr 24 dec, 2010 10:18
door AZL57
Op een duitse site stond deze plaat.
Onderschrift: Speciale wielen voor wasbord pistes... :D
Afbeelding

Geplaatst: vr 24 dec, 2010 11:01
door Bartje
Barbour 4x4's rijden ook vaak met 155 M&S vredestein. Dat is een goede allround band voor offroadgebruik, die het ook op asfalt goed doet.
Wiellagers is vanwege de banden bij 4x4's nooit een probleem geweest.

Wat wiellagers geen goed doet is excentrische belasting door velgen met een andere ET waarde, bv GS(A).
Wat nog slechter is voorwielagers is inwerken van vuil en water. Water verdunnt het vet/drijft het vet weg. Vuil, bv zand of modder werken als schuurpapier in wielagers.
Dit zijn de problemen voor wiellagers bij offroad rijden met eenden.

Succes, Bart

Geplaatst: di 28 dec, 2010 22:13
door Arno
Na nog wat beraad met een gerenomeerd 2cv specialist neigen we er toch naar gewone Mabor 135/15 zomerbanden te gaan gebruiken. Het grootste deel van onze rit zal over (slecht) asfalt gaan. We willen niet het extra gewicht van een set m&s banden (en velgen). Het is een gecalculeerd risico uiteraard. We denken door te spelen met luchtdruk in de sloffen, we de meeste zandwegen wel doorkomen.

Geplaatst: wo 29 dec, 2010 11:52
door Ramon
geven we een keer goed advies!!!

Geplaatst: wo 29 dec, 2010 13:30
door hvdh
advies mag je naast je neerleggen!

Geplaatst: wo 29 dec, 2010 13:57
door Peter v G
geven we een keer goed advies!!!
advies mag je naast je neerleggen!
Zo jammer toch!?!?! :wink:

Goed dan,....... krijg je (ongevraagd) nieuw advies;

Neem twee maal zoveel Mabor banden mee ten opzichte van het aantal M&S Vredenstein banden wat je je voorgenomen had om mee te nemen.

:D

bandenkeuze

Geplaatst: wo 29 dec, 2010 14:00
door Roadrunner
ja en ook dubbel aantal binnenbanden. Koop die dan wel van Michelin...

Geplaatst: do 30 dec, 2010 08:07
door Nicky
Hoezo geen advies opvolgen.
Ik zei toch dat Marbor's prima zijn bevallen tijdens de Touareg Trail.

Geplaatst: do 30 dec, 2010 11:48
door Peter v G
Nicky schreef:Hoezo geen advies opvolgen.
Ik zei toch dat Marbor's prima zijn bevallen tijdens de Touareg Trail.
:wink:

Ik denk dat Arno met de Mabors er niet verkeerd aan doet.

Hij gaat geen TT rijden en zal waarschijnlijk veel minder zand en gravel tegenkomen dan wij deden. Tijdsdruk zal waarschijnlijk ook niet echt meespelen.

De meeste banden gaan lek omdat je met een te lage druk erin rondrijdt.
Het is constant een afweging die je maakt, hogere druk om ze niet kapot te rijden of aflaten om niet vast komen te zitten.
En af en toe in een pothole belanden is vrijwel onvermijdelijk.



Neem idd een aantal reserve binnenbanden mee, op zowat iedere hoek van de straat zit daar wel een vulcaniseur. Wat hier afgeschreven wordt gaat daar nog wel een tijdje mee, men is zeer inventief hoe iets te repareren.

That's Africa Babe!! :P

Geplaatst: do 30 dec, 2010 14:34
door Nicky
Klopt, lekke banden krijg je vooral als met zachte banden (iets tussen de 0,5 en 0,8 bar) vanuit het mulle zand op een stuk steen/rots piste komt.
Je denkt dan: "och, het is maar een klein stukje en dan begint het zand weer."
Neem gewoon even de tijd om de banden weer op te pompen.

Geplaatst: do 30 dec, 2010 18:23
door Arno
De keuze voor gewone zomerbanden - Mabor in dit geval - komt voort uit het te verwachten wegoppervlak van de totale rit. En dat zal toch 80%-90% asfalt zijn, of dust roads.

De m&s banden hebben een aantal haken en ogen die mij niet helemaal lekker zitten, zoals toegenomen rolweerstand, extra breedte bij Vredestein, en compound. Als die te zacht is, op heet asfalt, ben ik bang dat we binnen een mum van tijd slicks hebben.

Maar goed, het blijft schipperen. Er is geen band voor alle oppervlaktes en weersomstandigheden. Als ik halverwege Egypte naast m'n Ami sta te wenen omdat ik de verkeerde banden heb gekozen, zal ik dat uiteraard laten weten ;)

Geplaatst: do 30 dec, 2010 19:03
door Peter v G
Rolweerstand speelt niet zo'n grote rol, de snelheid die je gaat proberen te halen is niet zo hoog. Compound van de band is echt wel voor elkaar, geen problemen mee gehad.

Wat ga je nog aanpassen? Maak je daar ook een topic van? Ben benieuwd.