Pagina 2 van 3

Geplaatst: vr 4 mar, 2011 21:13
door Niels
gefelicitaart dan maar :D

Geplaatst: vr 4 mar, 2011 21:23
door Michiel van G.
ik heb helaas andere ervaringen. De desbetreffende keurmeester was allesbehalve vriendelijk, nam de papieren in beslag en ik mocht betalen en gaan. Dus het hangt heeeel erg af van wie je treft helaas.

Geplaatst: ma 7 mar, 2011 14:41
door BasvanEerden
Dan heb je heel veel geluk. Gefeliciteerd ieder geval.

Geplaatst: zo 3 jul, 2011 01:27
door Marco250
Vanavond heb ik het blok in de auto gehangen. Ik deed een onverwachte ontdekking: de originele bak heeft drie versnellingen gehad! De vierde zit wel in de bak maar is geblokkeerd. Het plaatje met pen wat de vierde versnelling blokkeert ziet er zeer origineel uit wat mij doet vermoeden dat het destijds zo is geleverd.
Op het deksel van de bak staat AZ in rode letters. Op een ander deksel van een besteleend staat UE in gele letters. Mijn bak zal waarschijnlijk dus wel een bak van een normale AZ zijn met de vierde geblokkeerd! Kwam dit vaker voor? Werd dit vaker gemonteerd in een besteleend? Ik weet wel dat de vier destijds gepresenteerd werd als een overdrive maar volgens mij had de AZ en de AZU toch gewoon vier versnellingen in de jaren vijftig en begin zestig.

Geplaatst: zo 3 jul, 2011 08:26
door engbokho
Bij alle eenden tot ongeveer 1965 moet je de vier inschakelen via de derde versnelling.
Vanuit de vrij lukt het niet door die vergrendeling.
Dus in de drie zetten, dan kantelen naar rechts en naar voren! Terug dus ook via de drie...

Geplaatst: zo 3 jul, 2011 08:27
door AZL57
Een oude eend heeft een ¨geblokkeerde¨ 4e versnelling, vier is alleen vanuit de 3 te breiken. Had te maken met de directeur die wou geen 4 versnellingen, daarom staat er ook S op de bak en niet 4, S=surmultiplié dwz overdrive :wink:

Geplaatst: zo 3 jul, 2011 11:56
door Marco250
Aha dat was het dus :oops: Soms voel ik me net weer een beginner! Ergens wist ik ook wel dat er zoiets aan de hand was met de "vier". Ik heb nog een andere bak heb liggen waar de "Blokkade" niet op zit, wel een oude bak. Moet dit dan een bak van na 1965 zijn?

Kan je het pennetje zo maar eruit halen? Het lijkt me knap lastig schakelen! :D

Als ik kijk op de site van Jeroen Cats, dan vind ik dat de bak-overbrengingen van de AZU en de AZ in de eerste jaren gelijk waren. Ik weet niet of ik dat nu wel goed lees!
Ik heb gister nog een latje op de prise-as geplakt en in de vierde versnelling het aan tal omwentelingen geteld als je de uitgaande aandrijfas éénmaal ronddraaid. (andere aandrijfas vasthouden!)
De bak die nu in het vooronder hangt maakt een zesde omwenteling meer (zeg maar 60 graden ongeveer) dan de andere.

Het is de bak die oorspronkelijk in de AZU hing, wel staat er AZ op het deksel, wat ik eerder al zei..

Geplaatst: zo 3 jul, 2011 18:48
door marcopr
Het is niet lastig schakelen weet ik uit ervaring. De 4e is echt een overdrive in gebruik.
Het is anders maar gewoon prima systeem. Niks aan doen.

Geplaatst: zo 3 jul, 2011 21:59
door siemen
persoonlijk vind ik het wel zwaar irritant! iemand heeft toen voor mij veranderd in de bak, had het toen druk en ik weet helaas niet hoe hij het heeft gedaan :(

Geplaatst: zo 3 jul, 2011 22:57
door marcopr
Siemen het is hier een 1961 AZUutje.
12/13,5 pk dan is de overdrive echt een overdrive, dus lekker op een vlakke weg of met wind mee maar totaal geen trekkracht, bij vals plat of een heuvel moet je echt terug naar drie.

Geplaatst: di 1 nov, 2011 22:29
door Marco250
Hier wat foto's van mijn project, ik ben nu met de remmen bezig en wil dan rijden en een kenteken halen bij de RDW.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Zo en nu is het wel voorelkaar!

Geplaatst: wo 2 nov, 2011 08:35
door Sjoerd
Wat een pracht karretje! Ziet er op zich helemaal niet slecht uit voor z'n leeftijd.
Veel succes met de restauratie :P

Geplaatst: wo 2 nov, 2011 08:51
door Jeroen-citroen
Voor het plaatsen van foto's kun je hier even lezen hoe het werkt :wink:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=4872

Je Azu ziet er prima uit ! Die deurtjes met ovaalraampjes zijn echt super

Geplaatst: wo 2 nov, 2011 09:58
door Geert
Wat ziet die er nog goed uit !!
Als ik dat vergelijk met mijn AZU van 1974, dan heb je toch geweldig geboft. :D

Geplaatst: wo 2 nov, 2011 12:09
door Gerard2cv
Siemen,Om die blokkeering eruit te halen,hoef je alleen in het achterdeksel de stift af te zagen.Deze zit er vanaf de achterkant in