Olie, Welke moet er nu in???
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Ik ben er niet zeker van, maar ik ga NU naar de winkel en koop semi synthetische 10W50 olie. W50 omdat iedereen het daar met elkaar over eens is, 10 omdat dat dunner is in de winter (ik zal mijn Eend ook in de winter gebruiken) en semi synthetisch omdat ik dan tussen 100% synthetisch en 100% mineraal in zit. Ik hoop dat eventuele 'klodders' door de krukas aan pulp geslagen worden en oplossen.
NB, als semi synthetisch 10W50 niet verkrijgbaar is, neem ik semi synthetisch 15W50.
NB, als semi synthetisch 10W50 niet verkrijgbaar is, neem ik semi synthetisch 15W50.
Afblijven.
Lijkt me prima! Overigens viel me op dat bij de Gamma de olie veel duurder was dan bij de Praxis en Karwei. De gewone 5 liter vaten voor 12-15 euro voldoen prima. Gamma is in alles veel duurder.Lelijke Eend schreef:Ik ben er niet zeker van, maar ik ga NU naar de winkel en koop semi synthetische 10W50 olie. W50 omdat iedereen het daar met elkaar over eens is, 10 omdat dat dunner is in de winter (ik zal mijn Eend ook in de winter gebruiken) en semi synthetisch omdat ik dan tussen 100% synthetisch en 100% mineraal in zit. Ik hoop dat eventuele 'klodders' door de krukas aan pulp geslagen worden en oplossen.
NB, als semi synthetisch 10W50 niet verkrijgbaar is, neem ik semi synthetisch 15W50.
La vie est belle.
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Bij de Formido heb ik gisteravond in Heerenveen €17,60 moeten betalen voor 1 fles à 5 liter 15W50 olie met een API index van SI. De kassadame wou me er €22,nogwat voor betalen, maar aangezien op het schap €17,60 stond mocht ik het voor die prijs meenemen. Bij de andere winkels (Gamma, Praxis, Welkoop en volgens mij nog een winkel) was de benodigde olie niet te koop. Ook kon ik de benodigde olie niet vinden bij een garagebedrijf en 3 BP-stations.peter schreef:12 - 15 euro?
Welk merk en kwaliteitscode koop je dan.
Zelf koop ik al tijden Valvoline 10 w 50 bij de karwei, maar ik dacht dat die iets duurder was? (of ben ik in de war met guldens?)
Afblijven.
Wel een wat oudere tread, maar voormij niet, dus toch ik ook nog even.
Ik heb zojuist voorik dit allemaal las bij de Halfords een speciale oude auto(van voor 1990) motorolie gekocht van Valvoline 10W40 voor motoren die meer dan 100.000 gelopen hebben of zo, volgens de verkoper de beste olie voor oudere autos.
Kostte 20 Euro voor 5 liter tov. 10 euro voor de 15W40 standaard Halfords olie, die ik anders in wilde gooien.
Kan ik nu beter vervangen, of..... zal ik maar gewoon proberen en kijken of deze goed bevalt en hem vervolgens aan jullie allemaal aan- of afraden.
Ik heb zojuist voorik dit allemaal las bij de Halfords een speciale oude auto(van voor 1990) motorolie gekocht van Valvoline 10W40 voor motoren die meer dan 100.000 gelopen hebben of zo, volgens de verkoper de beste olie voor oudere autos.
Kostte 20 Euro voor 5 liter tov. 10 euro voor de 15W40 standaard Halfords olie, die ik anders in wilde gooien.
Kan ik nu beter vervangen, of..... zal ik maar gewoon proberen en kijken of deze goed bevalt en hem vervolgens aan jullie allemaal aan- of afraden.
Ondar Eendrijder en Dyanerijder
www.ondar.nl
www.ondar.nl
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 160
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 20:34
- Locatie: Zwijndrecht
- Contacteer:
Hoi,
Ik rijd sinds ik mijn eend heb met 10W40 olie, ik wissel deze na ongeveer 10.000 km en bij elke wissel neem ik het oliefilter mee, kost toch bijna niks. De eerste keer kwam de olie er als een zwarte drap uit en gebruikte mijn motor aardig wat olie, maar nu blijft de olie veel langer zijn lichte kleur houden. Ik ga er dan ook vanuit dat deze half-synthetische olie wel wat vuil los weekt, dit heeft echter nog geen problemen veroorzaakt en ik ga er dan ook vanuit dat dit juist positief voor mijn motor gewerkt heeft. De motor loopt prima en verbruik bijna geen olie meer(moet maar 1 keer bijvullen van min naar max in 10.000 km tijd)
Ik rijd sinds ik mijn eend heb met 10W40 olie, ik wissel deze na ongeveer 10.000 km en bij elke wissel neem ik het oliefilter mee, kost toch bijna niks. De eerste keer kwam de olie er als een zwarte drap uit en gebruikte mijn motor aardig wat olie, maar nu blijft de olie veel langer zijn lichte kleur houden. Ik ga er dan ook vanuit dat deze half-synthetische olie wel wat vuil los weekt, dit heeft echter nog geen problemen veroorzaakt en ik ga er dan ook vanuit dat dit juist positief voor mijn motor gewerkt heeft. De motor loopt prima en verbruik bijna geen olie meer(moet maar 1 keer bijvullen van min naar max in 10.000 km tijd)
2cv az 1968
Ja die drap die er bij haar uitkwam (de oude olie, die was behoorlijk zwart en rook naar benzine) Ik denk dat ik deze vlak voor mijn vakantie (augustus) naar de alpen nog een keertje ververs gewoon om ff te checke
aangezien ik bijna dagelijks mee naar mijn werk ga (+/- 35km enkele reis)
deze week nog even niet trouwens want ik wil eerst de veerpotten goed smeren, maar das een andere tread....
thanks for the reply en asse ut goed blijft doen dan blijk ik her utzelfde geven.
aangezien ik bijna dagelijks mee naar mijn werk ga (+/- 35km enkele reis)
deze week nog even niet trouwens want ik wil eerst de veerpotten goed smeren, maar das een andere tread....
thanks for the reply en asse ut goed blijft doen dan blijk ik her utzelfde geven.
Ondar Eendrijder en Dyanerijder
www.ondar.nl
www.ondar.nl
Hallo, ik weet dat het al een oude discussie is maar mag ik even inbreken?
Ik zie door de 10 sae wwww wweet ik veel door de bomen de eend niet meer.
Volgens het onderhoudskaartje in mijn eend zit er bij mij 10 /40 in (bij een citroendealer gedaan). Ik begrijp dat dit iets te dun is, misschien niet in de winter. Bij Halfords zeiden ze gisteren dat ik zo dik mogelijk moiet hebben. Mij lijkt die 10/50 wel wat maar nu het volgende. Kan ik er zomaar een halve liter bij gooien? M.a.w. mag er gemixd worden??
Ik zie door de 10 sae wwww wweet ik veel door de bomen de eend niet meer.
Volgens het onderhoudskaartje in mijn eend zit er bij mij 10 /40 in (bij een citroendealer gedaan). Ik begrijp dat dit iets te dun is, misschien niet in de winter. Bij Halfords zeiden ze gisteren dat ik zo dik mogelijk moiet hebben. Mij lijkt die 10/50 wel wat maar nu het volgende. Kan ik er zomaar een halve liter bij gooien? M.a.w. mag er gemixd worden??
Gecertificeerd Eendoloog (Conjunctus Viribus)
C'est la tone que fait la musique.
C'est la tone que fait la musique.
Zoals gezegd, je wilt 's winters een motorolie die bij kou lekker soepel is. Dan is een 10w of 15w uitstekend. 20w kan zoals wordt aangeraden door citroen, maar is net iets aan de dikke kant. Je merkt dit bij kou als je wil starten. De motor komt wat moeilijker rond.
Mocht het in nederland onder de -5 graden worden, dan kun je beter 10w of 15w nemen.
Wordt het nog kouder, dan is misschien 5w zelfs een optie. Ik ken iemand in Zweden die daar mee rijdt in zijn visa-blokje.
Een eendemotor wordt tussen de 80 en 100 graden. 's Zomers misschien nog warmer. In dat geval is w40 net iets te slecht. Daarom wordt er dan voor w50 gekozen. Deze kan de temperatuurschommelingen wel wat beter aan.
We hebben hier niet zulke strenge winters, dus een tussenoptie is 15w50 voor het gehele jaar. Nog beter zou zijn: bij winters met -5 tot -10: 10w40. De motor heeft moeite om op temperatuur te komen, en daardoor mag er een olie in die niet tegen extreme hittes bestand is. Voor 's zomers met +25 graden kun je weer beter kiezen voor een 15w50 of 20w50.
Als je altijd mineraal-olie gebruikt, dan kun je deze beter blijven gebruiken. Semi-syntetisch kan tegenwoordig ook wel. Er worden reeds veel minder dopes gebruikt om de motor schoon te maken dan vroeger. en volledig syntetische olieën zijn veel minder slecht dan in het verleden. Het is dus sinds enige jaren een fabeltje geworden dan volledig syntetisch je motor meteen aan gort zou rijden.
Maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen en semi-syntetisch nemen. Die olieën zijn gewoon wat beter dan volledig mineraal.
Ik haal mijn olie altijd bij de brezan. Zeker met mijn CCNL-pas is het daar vaak wat goedkoper dan bij de bouwhandelaren.
Koop geen olie bij de cit-dealer. Een tijdje terug een bon gezien voor 1 liter olie bij een grote beurt: 30 gulden!!! en dat was dan ook nog standaard 20w40...
Daniel
Mocht het in nederland onder de -5 graden worden, dan kun je beter 10w of 15w nemen.
Wordt het nog kouder, dan is misschien 5w zelfs een optie. Ik ken iemand in Zweden die daar mee rijdt in zijn visa-blokje.
Een eendemotor wordt tussen de 80 en 100 graden. 's Zomers misschien nog warmer. In dat geval is w40 net iets te slecht. Daarom wordt er dan voor w50 gekozen. Deze kan de temperatuurschommelingen wel wat beter aan.
We hebben hier niet zulke strenge winters, dus een tussenoptie is 15w50 voor het gehele jaar. Nog beter zou zijn: bij winters met -5 tot -10: 10w40. De motor heeft moeite om op temperatuur te komen, en daardoor mag er een olie in die niet tegen extreme hittes bestand is. Voor 's zomers met +25 graden kun je weer beter kiezen voor een 15w50 of 20w50.
Als je altijd mineraal-olie gebruikt, dan kun je deze beter blijven gebruiken. Semi-syntetisch kan tegenwoordig ook wel. Er worden reeds veel minder dopes gebruikt om de motor schoon te maken dan vroeger. en volledig syntetische olieën zijn veel minder slecht dan in het verleden. Het is dus sinds enige jaren een fabeltje geworden dan volledig syntetisch je motor meteen aan gort zou rijden.
Maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen en semi-syntetisch nemen. Die olieën zijn gewoon wat beter dan volledig mineraal.
Ik haal mijn olie altijd bij de brezan. Zeker met mijn CCNL-pas is het daar vaak wat goedkoper dan bij de bouwhandelaren.
Koop geen olie bij de cit-dealer. Een tijdje terug een bon gezien voor 1 liter olie bij een grote beurt: 30 gulden!!! en dat was dan ook nog standaard 20w40...
Daniel
Die blauwe platen zijn een 'License to drive slow.'
Al je antwoorden op je vragen
Al je antwoorden op je vragen
Er mag op zich gemixt worden met deze voorwaarden (verschillende deskundigen hebben overigens uiteenlopende meningen, maar deze komt vaak voor): de olie moet van dezelfde 'soort' zijn. Dus mineraal bij mineraal, half-synthetisch bij half-synthetisch en synthetisch bij synthetisch. Mineraal mag op zich gemengd worden met half-synthetisch. Voorwaarde twee: olie moet dezelfde viscositeit hebben. Maar als tijdelijke oplossing kun je xW40 en xW50 wel mengen.robbie schreef:Volgens het onderhoudskaartje in mijn eend zit er bij mij 10 /40 in (bij een citroendealer gedaan). Ik begrijp dat dit iets te dun is, misschien niet in de winter. Bij Halfords zeiden ze gisteren dat ik zo dik mogelijk moiet hebben. Mij lijkt die 10/50 wel wat maar nu het volgende. Kan ik er zomaar een halve liter bij gooien? M.a.w. mag er gemixd worden??
Overigens wordt xW40 in alle 2cv boeken wel aanbevolen. Maar veel 2cv-specialisten houden het op xW50 vanwege de wat oudere motoren en grotere toleranties.
La vie est belle.
Misschien komt dat juist wel door die Aldi olie... Probeer eens een semi-synthetische 10W40 met kwaliteit CH op die XM. En voor de Eend semi-synthetisch 15W50. Wedden dat je olieverbruik minder wordt?rocco schreef:in de auto's die we hier hebben (XM en 2cv) gieten we 15w40 die eens in aanbieding was in de ALDI, voor €1/liter,
lijkt een beetje goedkoop maar heeft geen problemen...
en aangezien die autos moeite hebben met olie inhouden,
hoeft het niet te duur te zijn.
Waarom 5-15 euro op olie besparen terwijl je per week een volle tank (25 euro, 80 euro bij XM) er door heen rijdt? Goede en verse (!) olie draagt trouwens ook bij aan brandstofbesparing!
La vie est belle.