Pagina 2 van 2

Geplaatst: zo 8 jan, 2012 00:04
door Boudewijn
Na enkele maanden aan het verbouwen te zijn geweest, nu eindelijk weer tijd voor de eend. Vanavond het blok uit elkaar gehaald en de timing tussen krukas en nokken as staat 2 tandjes verkeerd. Morgen maar eens verder gaan slopen.

Geplaatst: ma 16 jan, 2012 19:24
door TB
Best wel lomp eigenlijk...

Geplaatst: za 25 feb, 2012 20:59
door Boudewijn
Motor heeft van de week eindelijk gelopen. Het stellen van de ontsteking was nu geen probleem meer. Hierbij nog een foto hoe de tandwielen stonden bij demontage.
Afbeelding
Een advies voor iedereen die een motor zonder uitlaat start: DRAAG GEHOORBESCHERMERS !
Ik heb twee dagen fluitende oren gehad.

Geplaatst: wo 29 feb, 2012 21:19
door Boudewijn
Nu de motor klaar is gaat hij in de opslag tot dat ik hem een keer nodig zal hebben. Hij is voorzien van nieuwe olie en olie filter. In plaats van de pakkingen heb ik tussen de cilinders en het spruitstuk stukjes karton zodat er geen rommel van het spruitstuk in de cilinders kan vallen. De caburateur wordt met een plastic zak afgesloten. Is dat voldoende voor langdurige opslag of moet ik nog andere maatregelen nemen?

Geplaatst: wo 29 feb, 2012 21:52
door lordmaster1
In een lekbak zetten voor de zekerheid?

Geplaatst: do 1 mar, 2012 22:27
door achtpeter
Om de maand even de krukas tornen, om te voorkomen dat hij vast gaat zitten

Geplaatst: za 17 mar, 2012 21:40
door theoenmarion
Ik heb ook gelezen dat je de ontsteking bij kunt stellen met draaiende motor! Hoe moet dit? Ik bedoel, dan moet de ventilator er toch af. Dat betekend dat de dynamo dan ook niet draait. Graag uitleg....

Geplaatst: zo 18 mar, 2012 11:30
door lordmaster1
De dynamo hoeft toch niet te draaien als je de ontsteking aan het stellen bent? Gewoon fan eraf en stellen.

Geplaatst: zo 18 mar, 2012 17:05
door AZL57
alleen niet te lang laten lopen. Afstand puntjes stellen met voelermaatje dan de 2 boutjes van het onstekings zo vast zetten dat je dit nog kunt draaien. Dan starten en stellen op gehoor of met stroboskoop,

Geplaatst: di 11 mar, 2014 17:45
door theoenmarion
[quote="Boudewijn"]De contactopening heb ik gesteld zoals Achtpeter beschrijft. Als ik nu de pen in het vliegwiel zet staat de nok zoals op de foto. Ik kan dan het huis niet ver genoeg verdraaien om de punten te laten openen. Het is niet de eerste keer dat ik de punten van een 2cv stel. Normaal staat het ontstelingshuis redelijk horizontaal als de punten op tijd staan, maar nu zou het huis onder een hoek van 45 graden moeten staan en dat gaat niet binnen de speling die ik in de sleufgaten van het huis heb.
@AZL57 wat bedoel je met de nok aan de goede kant van de meenemer?

Vanavond maar eens de vervroeging er uit halen en kijken of daar niets mis mee is.

Volgens mij heb ik het zelfde probleem! Blok niet uit mekaar gehad. Wel het vliegwiel er af gehad, maar dat kan volgens mij maar op een manier gemonteerd worden toch?
Ik kan het huis ook niet draaien om het op de juiste stand te krijgen. Hmmmmm.
Zo te zien is het blok niet los geweest.

Geplaatst: di 11 mar, 2014 18:09
door Boudewijn
theoenmarion schreef: Zo te zien is het blok niet los geweest.
Mijn blok zag er ook vies uit, alsof het uit een auto was gehaald. Maar men moet het toch uit elkaar hebben gehad anders kunnen de tandwielen niet verkeerd staan.

Geplaatst: di 11 mar, 2014 19:16
door theoenmarion
Afbeelding

Weet niet of het goed te zien is, maar zo staat de nok.
Vliegwiel staat zo op het punt met de pen in het gaatje.
Is dat goed?

Geplaatst: wo 12 mar, 2014 10:21
door achtpeter
In deze stand moet het ongeveer goed zijn; de nok gaat zo te zien juist de contactpuntjes openen. Met een proeflampje moet je het precieze moment van openen vaststellen. Lukt dat niet, dan staan de puntjes te ruim afgesteld of je hebt het asje van het bewegende contact niet gesmeerd.

Geplaatst: wo 12 mar, 2014 18:44
door theoenmarion
Na heel wat geklooi is het gelukt.
De ontstekingstijd goed kunnen afstellen.
Betwijfel nog wel of de onderbrekernok wat slijtage heeft. Heeft iemand de diametermaat van de onderbrekernok?
Het probleem van inhouden bij gas intrappen is ook verholpen. Het bleek dat de acceleratiepomp bleef hangen. Een ander membraan en veer gemonteerd en hij doet het weer.

Geplaatst: wo 12 mar, 2014 19:30
door vanVeller
De diameter maakt toch niet uit, je stelt toch eerst de puntjes.