Versnellingsbak olie
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 290
- Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
- Locatie: Lelystad
Een stuje over onderhoud uit het Eendelogie boek:
Onderhoud
Olie
In de aanhef schetsten we al dat de versnellingsbak een stiefkindje is. Elke 20.000km. zou er 0,9 liter speciale
versnellingsbakolie ververst moeten worden. Het lijkt simpeler dan het in de praktijk gaat. De plug om de olie eruit te
laten lopen zit onder de bak. Met dopsleutel 21 draai je die met enige kracht los. Na het aftappen, liefst met warme bak,
draai je de plug er weer in. Uiteraard heb je de plug schoongemaakt en het koperen afdichtringetje heb je gelijk even
vervangen voor een nieuw exemplaar. Dit ringetje zorgt weer voor een lekvrije afdichting. De vuldop zit aan de rechter
zijkant en gaat ook met dop 21 los.
Meestal zit de versnellingsbakolie (transmissieolie) in een literfles met vulslang in de dop. Wanneer de olie uit de
opening van de bak gaat lopen zit er voldoende in. Niet uit overbezorgdheid of schuldgevoel het restant er ook bij
gooien, want behalve een kliederboel onder de bak, wordt het ook een kliederboel in de bak. Teveel olie wordt er
uitgewerkt en eenmaal lekkage blijft lekkage. Bijna altijd in de buurt van de remmen.
De transmissieolie voor de 2CV heeft een viscositeit van 80 SAE. Dat is de dikte van de olie. Zomer of winter maakt voor
deze olie geen verschil. Experimenteer niet zelf met dikkere of dunnere olie. Normaal gesproken ziet de oude olie uit de
bak er nog prima uit. Anders dan bij de motor is er geen verbranding aanwezig en smeert de olie alleen maar. Het kan
voor komen dat met de olie ook enige staalsplinters meekomen of op de magneet van de aftapplug zich wat slijpsel
bevindt. Het slijpsel is normaal, staalsplinters niet. De bak begint kennelijk te slijten.
De slijtage van een versnellingsbak is niet te voorkomen, zo`n ding gaat geen honderd jaar mee. Wel kunnen we door
elke 20.000 km. olie verversen die slijtage beperken. Dat de motor moet warmdraaien begrijpen de meeste Deux-
Cheveaux rijders wel, maar ook de bak moet telkens weer even wennen. De olie staat bij het starten namelijk onderin,
Voordat deze door de hele bak is geslingerd en gespetterd, heb je al enkele tientallen meters gereden. Pas dan worden
ook de lagers van de prise-as gesmeerd. Wanneer je je 2CV start met de handel in de vrijstand, dan draait de prise-as al
mee en kan de olie beginnen aan haar werk. Alle beetjes helpen.
Onderhoud
Olie
In de aanhef schetsten we al dat de versnellingsbak een stiefkindje is. Elke 20.000km. zou er 0,9 liter speciale
versnellingsbakolie ververst moeten worden. Het lijkt simpeler dan het in de praktijk gaat. De plug om de olie eruit te
laten lopen zit onder de bak. Met dopsleutel 21 draai je die met enige kracht los. Na het aftappen, liefst met warme bak,
draai je de plug er weer in. Uiteraard heb je de plug schoongemaakt en het koperen afdichtringetje heb je gelijk even
vervangen voor een nieuw exemplaar. Dit ringetje zorgt weer voor een lekvrije afdichting. De vuldop zit aan de rechter
zijkant en gaat ook met dop 21 los.
Meestal zit de versnellingsbakolie (transmissieolie) in een literfles met vulslang in de dop. Wanneer de olie uit de
opening van de bak gaat lopen zit er voldoende in. Niet uit overbezorgdheid of schuldgevoel het restant er ook bij
gooien, want behalve een kliederboel onder de bak, wordt het ook een kliederboel in de bak. Teveel olie wordt er
uitgewerkt en eenmaal lekkage blijft lekkage. Bijna altijd in de buurt van de remmen.
De transmissieolie voor de 2CV heeft een viscositeit van 80 SAE. Dat is de dikte van de olie. Zomer of winter maakt voor
deze olie geen verschil. Experimenteer niet zelf met dikkere of dunnere olie. Normaal gesproken ziet de oude olie uit de
bak er nog prima uit. Anders dan bij de motor is er geen verbranding aanwezig en smeert de olie alleen maar. Het kan
voor komen dat met de olie ook enige staalsplinters meekomen of op de magneet van de aftapplug zich wat slijpsel
bevindt. Het slijpsel is normaal, staalsplinters niet. De bak begint kennelijk te slijten.
De slijtage van een versnellingsbak is niet te voorkomen, zo`n ding gaat geen honderd jaar mee. Wel kunnen we door
elke 20.000 km. olie verversen die slijtage beperken. Dat de motor moet warmdraaien begrijpen de meeste Deux-
Cheveaux rijders wel, maar ook de bak moet telkens weer even wennen. De olie staat bij het starten namelijk onderin,
Voordat deze door de hele bak is geslingerd en gespetterd, heb je al enkele tientallen meters gereden. Pas dan worden
ook de lagers van de prise-as gesmeerd. Wanneer je je 2CV start met de handel in de vrijstand, dan draait de prise-as al
mee en kan de olie beginnen aan haar werk. Alle beetjes helpen.
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640
Niks mis met Eendologie of het werkplaatshandboek, maar de techniek heeft niet stilgestaan. Elders op dit forum staat al een lijstje met hoofdzakelijk multigrade versnellingsbakoliën die het beter doen in onze bakkies dan de oude SAE 80 EP. Dat lijstje is inmiddels 5 jaar oud, en waarschijnlijk al weer gedeeltelijk achterhaald. Het probleem is vooral dat de meeste automaterialenhandels weinig keuze bieden in versnellingsbakolie en dat ze je soms uit armoe een API GL5-olie (met verkeerde dopes) proberen aan te smeren. Maar er zijn nog altijd goede GL4-soorten. Persoonlijk ben ik blij met Valvoline Durablend GL4 75W-90. Vrij duur (15,50 euro) maar na 70 km was ik het kraakje bij het terugschakelen naar z 'n 2 definitief kwijt. Bak schakelt nu ook merkbaar beter dan met de oude SAE 80 EP.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 290
- Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
- Locatie: Lelystad
Dat de techniek niet heeft stil gestaan is precies wat ik bedoelde aan het begin van dit toppic. Er is veel veranderd en andere mogelijkheden. Eendelogie was meer bedoelt voor het stukje rond aftappen. Kan dit nu wel of niet, het antwoord daarop is dus ja!
Wat betreft de olie, volsynteet kan dus prima mits API GL4 (zonder zwavel!). Hetgeen betekenen kan dat de olie die ik probeer te bemachtigen een goede keus is. En dat was vanuit meer hoeken al duidelijk. De prijs is vergelijkbaar met wat hier voor Valvoline wordt betaald en dat lijkt halfsynteet.
Ik ga dus toch maar op zoek naar de andere dure, Redline MTL Fully Synthetic 70W80 Gearbox Oil GL4, variant, denk ik.
Ernst-Jan
Wat betreft de olie, volsynteet kan dus prima mits API GL4 (zonder zwavel!). Hetgeen betekenen kan dat de olie die ik probeer te bemachtigen een goede keus is. En dat was vanuit meer hoeken al duidelijk. De prijs is vergelijkbaar met wat hier voor Valvoline wordt betaald en dat lijkt halfsynteet.
Ik ga dus toch maar op zoek naar de andere dure, Redline MTL Fully Synthetic 70W80 Gearbox Oil GL4, variant, denk ik.
Ernst-Jan
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640
Even dit topic kapen, vind het zonde om voor zo'n kleine vraag een nieuwe te openen.
Ik sta op het punt de bakolie van mijn 2CV6 te vervangen maar ik kan nergens de juiste maat van de ringen van de carterstopplug en de vulopening vinden. In m'n Haynes staat er niks over vermeld en op diverse onderdelensites is het onduidelijk of het ringen zijn voor de bak of de motor. Zijn deze het zelfde ofzo?
En nu weet ik ook wel dat ik gewoon met de oude ringen naar de onderdelenboer kan gaan maar ik heb toch liever alle onderdelen voor ik begin met sleutelen.
Ik sta op het punt de bakolie van mijn 2CV6 te vervangen maar ik kan nergens de juiste maat van de ringen van de carterstopplug en de vulopening vinden. In m'n Haynes staat er niks over vermeld en op diverse onderdelensites is het onduidelijk of het ringen zijn voor de bak of de motor. Zijn deze het zelfde ofzo?
En nu weet ik ook wel dat ik gewoon met de oude ringen naar de onderdelenboer kan gaan maar ik heb toch liever alle onderdelen voor ik begin met sleutelen.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
- Locatie: koudekerk ad rijn
is normaal!
tip: koop op de volgende beurs of als je weer een keer bij de 'eendenboer' om de hoek bent een stuk of 10 van die dingen en vervang het ringetje iedere keer als je de olie doet (bak of motor) kost bijna niks en dan weet je dat je je daar niet druk om hoeft te maken.
greetzzzz
tip: koop op de volgende beurs of als je weer een keer bij de 'eendenboer' om de hoek bent een stuk of 10 van die dingen en vervang het ringetje iedere keer als je de olie doet (bak of motor) kost bijna niks en dan weet je dat je je daar niet druk om hoeft te maken.
greetzzzz
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
- 2cvmaarten
- Veelvuldig poster
- Berichten: 627
- Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
- Locatie: Ulestraten
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
http://news.mpmoil.nl/?id=mineral-trans ... assic-cars
Hier staat zelfs een 2cv op het etiket het is alleen wel een minerale olie.
Op de achterkant van de bus staat specifiek genoemd dat het geen metalen, keerringen en viltringen aantast.
Hier staat zelfs een 2cv op het etiket het is alleen wel een minerale olie.
Op de achterkant van de bus staat specifiek genoemd dat het geen metalen, keerringen en viltringen aantast.
Aanvulling soorten GL4 versnellingsbakolie MPM
Om dit topic even compleet te maken..
Er zijn 2 soorten MPM GL4 olie, eentje is 80w gl4 zonder de aanduiding EP en de ander (die met de 2cv op het etiket) is een sae 90 EP GL4. Beide van MPM. Voor de eend zou je dus de 80 moet nemen.
Mijn ervaring, hij kraakte altijd van 2 naar 3 en van 4 naar 3 zodra de motor warm was. Vandaag vervangen door MPM sae 90 EP GL4, meteen verholpen, schakelt weer als boter en geen gekraak meer. Prima olie voor mijn case
Er zijn 2 soorten MPM GL4 olie, eentje is 80w gl4 zonder de aanduiding EP en de ander (die met de 2cv op het etiket) is een sae 90 EP GL4. Beide van MPM. Voor de eend zou je dus de 80 moet nemen.
Mijn ervaring, hij kraakte altijd van 2 naar 3 en van 4 naar 3 zodra de motor warm was. Vandaag vervangen door MPM sae 90 EP GL4, meteen verholpen, schakelt weer als boter en geen gekraak meer. Prima olie voor mijn case