Pagina 2 van 4

Re: Brilrubbers

Geplaatst: ma 5 sep, 2011 21:27
door theoenmarion
Jimmy schreef:Hallo allemaal,

Ik heb bij de restauratie van mijn 2cv az, de brilrubbers laten vervangen bij de garage op de hoek. nu blijkt dat aan de linkerkant van de motor deze toch blijft lekken.
Aangezien ik er niets voor heb betaald, blijft er niets over om deze zelf maar te wisselen.

Nu heb ik een pakking set besteld, alleen zitten hier twee typen in welke moet ik hebben ? foto 1 of foto 2
Ik weet namelijk niet zeker dat de rubbers die er nu in zitten wel de goede zijn.
Het motorblok is een A06 635.

Als ik het goed begrijp hoeft de cilinderkop niet helemaal eraf, tot de zuigerpen en dan kan ik de rubber net vervangen klopt dat ?

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt

Groeten Jimmy
Hallo Jimmy, even een vraag: ik zie op jou site met foto's dat er een typeplaatje zit op het chassis. Bij mijn 2cv6 is voor ca 4 jaar terug een nieuw chassis onder gezet(door de vorige eigenaar) maar ik heb er geen type plaatje zitten, wel een ingeslagen nummer links. Klopt dat wel?

Geplaatst: ma 5 sep, 2011 21:51
door Jimmy
Hier staat de uitleg met een plaatje erbij

Groeten Jimmy

http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=925 ... ijp+testen

[/img]

Geplaatst: ma 5 sep, 2011 22:20
door theoenmarion
Jimmy schreef:Hier staat de uitleg met een plaatje erbij

Groeten Jimmy

http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=925 ... ijp+testen

[/img]
THKS. Maar bij mij ligt de motor er al uit. Kan hem dus pas testen als hij er weer in zit!

Brillrubbers vervangen

Geplaatst: za 21 jan, 2012 14:12
door theoenmarion
Even een vraag over het vervangen van de brilrubbers.
Ik lees vaak dat de cilinder kan blijven zitten. Ik heb de kop er dus afgeschroefd, en toch kwam de cilinder iets los van het blok. Ik zie op beide delen geen pakking i.o.d. klopt dat?
ik kan de kop er nu helemaal afhalen met stoterstangen. Heb ik dit goed gedaan of doe iets te veel. Ik heb twee foto's gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: za 21 jan, 2012 15:13
door Geert
Je hebt het goed gedaan en ... er zit inderdaad geen pakking tussen !!
Als het goed is sluit e.e.a. zo goed aan. Als je dadelijk monteert even nauwkeurig kijken of e.e.a. goed past en met het juiste aanhaalmoment aantrekken.

Geplaatst: za 21 jan, 2012 15:28
door siemen
eerst de onderste moer voorzichtig aandraaien en dan de 2 bovenste. daarna rustig verdelen.
Doe je eerst de bovenste 2 dan plet je de aluminium buisjes!
Aanhaalmoment kun je doen maar je kan ze zelf ook goed aan trekken!

Geplaatst: za 21 jan, 2012 19:53
door TB
En die stoterstangbuisjes wel blijven ondersteunen met een hand tijdens het aandraaien van de kopbouten. Dit om te voorkomen dat je de buisjes kapot draait in het carter.

Geplaatst: za 21 jan, 2012 20:20
door theoenmarion
Bedankt mensen voor jullie tips. Ik zit te denken om de beide krukaskeerringen ook te vervangen,uit voorzorg, Ga het blokje niet uit elkaar halen omdat alles goed draaide, maar was erg vies van olie. Dus misschien dat de keerringen ook wel lekken! Goed plan of niet?

Geplaatst: za 21 jan, 2012 21:41
door marcopr
Volgens mij is er maar 1, aan de achterkant. Gewoon vervangen.

Geplaatst: zo 22 jan, 2012 12:15
door achtpeter
Het zijn er echt wel twee, hoor.

Geplaatst: zo 22 jan, 2012 12:29
door TB
Inderdaad, voor een kleine en achter een grote.

Geplaatst: zo 22 jan, 2012 22:23
door marcopr
ok :oops: :oops:
ik zal eens goed kijken/lezen.

keerring vloeibare pakking

Geplaatst: ma 23 jan, 2012 09:34
door Le Patron
Ik zou toch even het blok splitsen, je bent nu al zo ver.
Dan kun je de helften van nieuwe vloeibare pakking voorzien, de lekkage komt vaker daar vandaan dan van de keerringen.

Gebruik goede vloeibare pakking,

Geplaatst: ma 23 jan, 2012 12:27
door jornmetten
Nog even over het aantrekken van de koppen.

Let op. Er zijn volksstammen die het op gevoel doen, maar..
Ben toch best wel veel eenden met kromgetrokken koppen tegengekomen.

resultaat is o.a. stank in de auto.

Leen of koop een momentsleutel, en je weet zeker dat het goed is.

2e tip trek de koppen pas aan als je het spruitstuk aandraaid hebt
Het is heel belangrijk dat het spruitstuk goed is uitgelijnd met de kop. Ander krijg je een eende die spruitstukpakkingne gaat vreten.

moment

Geplaatst: ma 23 jan, 2012 12:36
door Le Patron
Zeker momentsleuteltje, voor 35 euro heb je al een kleintje voor de koppen.

Let wel goed op de klik en probeer het gevoel te houden, zeker wat mindere kwaliteit m7 bouten en de leiding boutjes liggen gevoelig met het stuk draaien.