Pagina 2 van 5
Geplaatst: zo 28 aug, 2011 10:28
door achtpeter
Rossero schreef:Je moet proberen niet op de rand van het gat te lassen maar er net buiten, dan kan de hitte alle kanten op. Op deze manier een ring aanleggen om het gat en daarna dichtlassen. Anders brand je het gat alleen maar groter. Lekker rustig op standje 1 en vullen maar.
Hieronder nog een illustratie ter verduidelijking

Dat bedoel ik; een kratertje
Geplaatst: zo 28 aug, 2011 13:25
door Yannick
AK350 schreef:Een blok koper achter het gat houden en dan aan de andere zijde lassen
De las hecht zich niet aan het koper en het koper voert de warmte af.
Werkt inderdaad schitterend!
Geplaatst: zo 28 aug, 2011 14:38
door Geert
Ik heb het met een messing plaatje geprobeerd : Gaat prima.
Daarna heb ik het nog met RVS geprobeerd: Gaat nog iets beter !
Bedankt voor jullie tips.
Ik heb nu alleen proefstukjes gemaakt, straks probeer ik het op de carrosserie en ik ben heel benieuwd naar de wat grotere gaten.
Lukken die niet dan las ik er een plaatje op !
En idd het is maar heeeeeel dun plaatwerk .
Geplaatst: zo 28 aug, 2011 16:59
door Boudewijn
Geert, zorg er voor dat je de roest er verf zoveel mogelijk weg haalt. Een plaatje er in lassen is beter dan een plaatje er op lassen.
Geplaatst: zo 28 aug, 2011 18:29
door Geert
Ik heb verf en kit etc . goed weggehaald en toen een plaatje erop gelast. Blijft prima zitten, De kleine gaatjes krijg ik ook dicht maar idd goed roest, kit en verf weghalen.
Geplaatst: vr 2 sep, 2011 00:03
door VintageSpeed
heb je foto's? Is wel interessant
Geplaatst: vr 2 sep, 2011 07:56
door Geert
VintageSpeed schreef:heb je foto's? Is wel interessant
Foto's van de gaatjes staat boven in dit topic, van de gelaste gaatjes staan op de camera, maar die wil opeens niet meer verbinding maken met mijn PC dus dat lukt nu even niet.
Geplaatst: ma 15 okt, 2012 16:04
door Guro
Is er ergens een betrouwbare online tutorial over hoe je het beste kunt lassen? Ik heb het nog nooit gedaan maar wil het graag leren. Normaliter zou ik gewoon beginnen en zien waar het schip strandt, maar het plaatwerk van de 2cv is zo dun dat je er nog net niet doorheen kunt kijken en ik wil het ook nou niet meteen verpesten zeg maar..
Heb een gaatje zitten in het metaal onder de reserveband en links- en rechtsachter moeten gerepareerd worden.
Geplaatst: ma 15 okt, 2012 17:51
door Geert
Lassen kun je volgens mij het beste leren door het zelf te doen.
Rustbuster geeft een goede basis-cursus, daarmee zou je kunnen beginnen.
Voordat je aan je eend begint zou ik eerst zelf oefenen op een stuk oud plaatwerk van een 2CV.
Dat is mijn ervaring. En later gaat het ( bijna) vanzelf

Geplaatst: ma 15 okt, 2012 18:37
door Boudewijn
Lassen moet je leren door het te doen. Op internet zijn wel wat filmpjes te vinden, kijk daar eens naar en dan gewoon oefenen op een stuk plaat.
Kijk eens naar deze filmpjes (wel in het Duits)
http://www.oldtimer-tv.com/oldtimer/DE/ ... p?Seite=56
http://www.oldtimer-tv.com/oldtimer/DE/ ... ?Seite=229
http://www.oldtimer-tv.com/oldtimer/DE/ ... ?Seite=216
http://www.oldtimer-tv.com/oldtimer/DE/ ... ?Seite=174
http://www.oldtimer-tv.com/oldtimer/DE/ ... p?Seite=93
De kofferbak bodem is wel zeer dun en dus moeilijk te lassen. Je zou kunnen overwegen om de gehele bodem te vernieuwen.
Geplaatst: ma 15 okt, 2012 19:07
door Guro
Bedankt voor jullie reacties! Als de bodem vervangen wordt, moet dan de koets uit elkaar?
Geplaatst: ma 15 okt, 2012 19:19
door gelemotor
Kijk Boudewijn,
dat zijn nog eens duidelijke filmpjes!
Ook namens mij bedankt dus.....
Gr, Luc
(Z.G. zeer goede koets gekocht, was door "gerenomeerd " bedrijf helemaal goed en klaar gemaakt. Na 2 jaar bij een andere eigenaaar gewacht te hebben op iets wat niet ging gebeuren, nu in mijn bezit. Allemachtig wat er aan roest onder de keurige naden kan zitten!)
Geplaatst: ma 15 okt, 2012 20:25
door JanR
Wie heeft er ervaring met de cursus van Rustbuster
Geplaatst: ma 15 okt, 2012 20:40
door Geert
JanR schreef:Wie heeft er ervaring met de cursus van Rustbuster
Ik .
Geplaatst: ma 15 okt, 2012 20:45
door gelemotor
JanR schreef:Wie heeft er ervaring met de cursus van Rustbuster
Ja, ik zei de leek....
Ben er heen gegaan als complete leek op las gebied, maar kwam met enigzins vertrouwen terug!
Cursus betekent eerst theorie, die best te volgen is.
Daarna, na een lekkere lunch, ga je aan de slag om het zelf eens te proberen met elk een eigen apparaat en werkstukje.
Dat bestaat wel uit wat dikker plaat dan de eend wat betekend dat het wat eenvoudiger last.
Ook nieuw plaatwerk, eenvoudig op een werkbank voor je, is anders dan straks de praktijk met slechte positie en oud/verroest plaatwerk.
Maarrrr, ik zeg doen, het is een eerste stapje waarna je dingen veel beter gaat begrijpen
Als je er echt trek in hebt gekregen, neem je credit card mee en koop ter plekke allerlei handige zaken erbij.
Ze hebben ook een grote voorraad van het geweldige RX 5 !
Gr, Luc
Gr, Luc