ZEVparts.nl

Heb je een website, ben je op zoek naar een eendewebsite, post het hier.

Zou ook u in een elektrische aangedreven eend willen rijden?

Ja, liever vandaag dan morgen
16
39%
Nee, nooit!
16
39%
Alleen als de fossiele brandstoffen te duur zijn geworden.
9
22%
 
Totaal aantal stemmen: 41

jeroen-2cv
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 13 okt, 2008 11:20

Bericht door jeroen-2cv » do 31 mei, 2012 00:43

Hoezo ZEV??
Alleen een trapeend is een ZEV :-)

Het is verplaatsen van de vervuiling naar het platteland waar in NL de centrales staan.
Bouw dan die centrales ook lekker in het centrum van de stad. En hou je vervuiling binnen je eigen stadsmuren.
Als je de electriciteit opwekt met olie, gas of kolen gestookte centrales is het rendement (en ook de CO2) uitstoot gelijk aan dat van een benzine-auto.
Ook biomassa veroorzaakt CO2.
Kernenergie dan maar?

Het is het vernaggelen van Frans cultureel erfgoed... in een eend hoort benzine en slechts 1 accu voor de startstroom.
Eend goed, al goed

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » do 31 mei, 2012 06:43

Heb je nou niets beters te doen dan een eend om te bouwen......

Steek al je energie en geld in een moderne auto en ga niet allemaal grondstoffen, geld en menselijke energie investeren in een auto die al beschikt over een zuinige motor, en die daar beslist niet voor ontwikkeld is.

Sorry, maar ik kan dit niet anders zien als een hobby achtig iets waarmee jouw CO2 footprint op deze aardbol alleen maar groter wordt.

Niet ombouwen is het beste voor het milieu, je CO2 footprint wordt dan in ieder geval niet groter.

Dus laat een eend een eend, met geur, geluid en looks!!

Leen
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 1 mar, 2009 18:46
Locatie: Gouda
Contacteer:

Bericht door Leen » wo 20 jun, 2012 15:18

Heren, van bier drinken en k@t roepen word er niets beter.

Ik snap dat de tijd niet rijp is voor de echte petrolheads. Ik ben ook overtuigd dat niet alle auto-km elektrisch kunnen worden op dit moment, maar wel veel.

Ik weet ook hoe het is als ik met mijn kinderen door de stad fiets langs een file met stationair draaiende diesels en ik weet ook hoe het voelt als je benauwd bent. Ga eens praten met iemand die COPD heeft.

Luchtvervuiling is echt en nu een probleem. Elektrisch rijden lost een gedeelte van de luchtvervuiling op! Zonnenpanelen ook!

Daar ik iets met auto's heb en niets met daken richt ik me op de auto's. De stroom koop ik overginds bij de windunie.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » wo 20 jun, 2012 18:08

Hoed u voor het afzeiken van elektrische auto's, een geïrriteerde snikkel is het minste dat je er aan zult overhouden. Afgezien daarvan; iedere inspanning om klassiek rijden schoner of anderszins milieuvriendelijker te maken, verdient waardering. Of het nou om lpg-ombouw, ethanol of elektriek gaat. Praktische problemen worden alleen overwonnen door eigenwijze doorzetters. En laten we niet vergeten: Op de kwestie of stroom milieuvriendelijk is, hebben we als consumenten zelf invloed. Ik zou zeggen: Goed bezig Leen, lekker doorgaan.

Roel l'Hiver
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 14 aug, 2009 12:30
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht door Roel l'Hiver » wo 20 jun, 2012 19:06

Ik heb een tijdje terug een proefrit gemaakt in een elektrische auto (een Renault Kangoo, dat dan weer wel...). Maar ik ben om, zodra de actieradius groot genoeg is en de aanschafprijs op aanvaardbaar niveau, dan vind ik het het overwegen waard! Dat rijdt super!! Zo soepel, snel en comfortabel, geweldig!

Dat er nu pioniers bezig zijn ervaring op te doen, op welk niveau dan ook, is alleen maar toe te juichen. Dat elektriciteit ook opgewekt moet worden, dat er kolencentrales voor nodig zijn, dat er nog een heleboel andere problemen te overwinnen zijn, helemaal waar! Maar het begint met pionieren!

Vooral doorgaan! :-D
2CV Spécial, 1985, orga 2977, bleu des tropiques

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » wo 20 jun, 2012 22:24

Hou nou toch op, als je electrisch wil rijden pak dan een moderne auto.
De luttele kilometers die door klassiekers gemaakt worden wegen daar echt niet tegenop.

Wat kost het niet aan energie om een eend om te bouwen, nutteloos, want er zit al een motor in! Dat is pas regelrechte energieverspilling.

Een eend zonder motorgeluid en de daarbij behorende geur is gewoon geen eend, klaar!

Jij mag ombouwen wat je wilt, maar dan heb je het niet meer over een eend en het daarbij behorende eendrijden.

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » wo 20 jun, 2012 23:10

Hm tja een beetje dubbeel gevoel, lijkt me wel erg leuk om te doen, een eend ombouwen. Of het nu milieuvriendelijker is om om stroom te rijden dan op benzine durf ik niet te zeggen, volgens mij is het lood om oud ijzer. Wel goed dat er mensen zijn die hierin pionieren, anders word het nooit wat met elektrisch. Het is mij op dit moment alleen veel te duur en ik zou dan ook graag de energie zelf opwekken met zonnepanelen op de garage.Of het nu zonde is om een eend om te bouwen? Tja wat wil je liever, een plastic kitkar, of een elektrische eend, vind ik de eend toch leuker.

JieKie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 175
Lid geworden op: do 27 jan, 2011 21:48
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door JieKie » wo 20 jun, 2012 23:26

windmolens zijn idd niet echt milieuvriendelijk.. ze hebben een betonnen voet nodig van 400m² en de wieken gaan maar 15 jaar mee. deze zijn gemaakt van materiaal dat moeilijk te recycleren is..

zonnepanelen zijn ook gemaakt uit een milieuonvriendelijk materiaal, maar ik geloof dat ze hier al vorderingen in gemaakt hebben. ze gaan ook maar een 20tal jaar mee

maar olie is toch het allermeest milieuvriendelijk.. en tegenwoordig kost het 1 vat olie om 4 vaten op te pompen. en dan denk je, er is toch biodiesel? jaa maar dat gaat ten koste van de voedselopbrengst, omdat die mais de plaats inneemt van de andere gewassen. dus das ook een grote voetafdruk.

na verloop van tijd zal er dus niets anders opzitten dan over te schakelen naar elektrisch.. (en vanwaar gaat al dat koper blijven komen ;) )

conclusie: neem als je echt groen wil zijn, neem de fiets
dyane 6 1974
dyane 6 1981 (papieren)
2cv AZ 1965 (restaureren)
2cv charleston 1985 (custom project)

Gebruikersavatar
Dyane
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 695
Lid geworden op: zo 9 apr, 2006 20:44
Contacteer:

Bericht door Dyane » do 21 jun, 2012 00:11

David schreef:Wat kost het niet aan energie om een eend om te bouwen, nutteloos, want er zit al een motor in! Dat is pas regelrechte energieverspilling.
Nou bij deze is dus alle energie die gestoken wordt in Burtons en Lomaxen bouwen e.d. en van eenden ombouwen met een GSA of Visa motor of welke vorm van verbouwing van een eend dus ook energieverspilling en nutteloos :lol: . Dan kan je gelijk wel een aantal topic op dit forum verwijderen :lol:

Volgens mij gaat het hier ook een hobby. En of je nou een GSA motor of Visa motor bouwt in een eend of een elektrische motor. Beide gaat het om een bepaalde vorm van uitdaging. Overigens is Leen niet de enige die een elektrische eend heeft gemaakt. Op de wereldmeeting in Frankrijk waren er diverse. En ook de maker van de 123 ontsteking rijdt in een elektrische eend rond.

Dus wat mij betreft... Leen goed bezig!!

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » do 21 jun, 2012 08:21

Wat betreft het ombouwen van brandstofmotoren, het gaat erom dat dit NIET onder het motto van milieu gebeurt.
Dat is oneigenlijk, als je stelt dat je het leuk vindt om te bouwen: hartstikke leuk, prima, doen!!
Maar kom niet met een milieu argument dat gaat er bij mij niet in :?


En wat vind je dan van het andere element: de beleving van een 2cv?!

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » do 21 jun, 2012 09:07

David schreef:En wat vind je dan van het andere element: de beleving van een 2cv?!
vering blijft het zelfde, deuren kieren, dak klappert (alleen beter hoorbaar) en je valt nog steeds om als je een bocht maakt..
topsnelheid zal niet veel schelen, die wordt deels door de bak bepaald. alleen optrekken zal een stuk sneller gaan.

geluid van de motor? lekker belangrijk ik zet elke dag de radio aan... en ja, die komt boven het motorgeluid uit...
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » do 21 jun, 2012 10:54

:lol: :lol: :lol: Haha dan heb je in ieder geval een beste radio :lol: :lol:

En hoe heb je dat ingebouwd :?:

Want daar ben ik dan wel weer heel nieuwsgierig naar :wink:

Nee maar ff serieus,
ik vind elk experiment met een 2cv helemaal top! Dat heb ik ook al vaak geschreven op dit forum, je kunt het checken bij mijn berichten.

Maar waar ik niet tegen kan is roepen dat electrisch beter is, of althans minder slecht, voor het milieu en dat het dus goed is om je 2cv om te bouwen.
Dat is natuurlijk nonsens, alles wat er nodig is aan materialen maakt alleen al dat de uiteindelijke milieuwinst negatief zal zijn, immers het vervangen van een motor door iets nieuws betekent al een grotere CO2 footprint, en dat is waar het allemaal echt om draait.
Heel veel is symboolpolitiek, alles moet ineens electrisch, maar waar komt die energie vandaan en welke hoogwaardige materialen zijn er bijvoorbeeld nodig om accu's te maken. (het voorbeeld van de Prius en de inmense vervuiling en milieuvernietiging in Canada door de winning van de delfstoffen die nodig zijn om de accu's van de Prius te kunnen produceren)

Mooi voorbeeldje, misschien ken je het al: als iedereen zijn apparatuur thuis van de standby stand afhaalt kan er in Nederland 1 energie centrale sluiten.
Daar gaat het om, gedragsverandering en bewustzijn.

Iemand gaf het hiervoor al aan, het meest milieubewuste is de fiets pakken en dat klinkt simpel, maar het is precies waar het om draait.
Gedrag.

Afijn ik kan nog wel even doorgaan, maar ik wil alleen maar duidelijk maken dat ik elk experiment met een 2cv leuk vind, maar zeg DAT dan gewoon en ga het niet ophangen aan milieuvriendelijkheid.......

Amen!

Greetz David :wink:

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 21 jun, 2012 13:36

Leen schreef:Heren, van bier drinken en k@t roepen word er niets beter.
haha geweldig.

ik ben het deels met david eens maar ik vind je toontje wel errug zuur.

je kan hele discussies houden over wat nou het meest schoon is of niet. feit is dat fossiele brandstof eindig is en electrisch rijden steeds beter en betaalbaar wordt.

hetzelfde met biobrandstoffen was, nee, ben ik nog steeds groot voorstander van. niet dat het DE oplossing is maar een van de oplossingen. maarja dan is het jammer dat je alleen gezeik hoort over oerwouden die gekapt worden voor suikerriet/mais plantages en voedseltekorten (die overigens veroorzaakt worden door mensen die het zo nodig vinden om beesten te voeden met mais en vervolgens te vermoorden en op te vreten omdat ze denken dat mensen beter zijn dan beesten maar dat terzijde) terwijl bijv E85 prima uit minder hoogwaardige planten en zelfs afval geproduceerd kan worden. maarja idd het gezeur van de petrolheads.

en al zou het gewoon om practische redenen zijn. sinds kort rij ik helaas weer op benzine en schrik dat ik ruim 1,70 per liter moet betalen bij de tinq. dit gaat niet goedkoper worden en in amsterdam hebben die rare groenlinksers het al bijna voor elkaar gekregen dat je daar met een oudere auto de stad niet in mag.

de meeste mensen in de provincie zullen hun schouders daarvoor ophalen, maar wat leen doet is voor mensen in de randstad straks de enige manier om nog eend te kunnen rijden.

als je het nix vind prima. dan doe je het toch lekker niet?

wat ik helemaal met je eens bent is dat als je de auto niet pakt je ook niet vervuild!

maar volgens mij gebruikt tegenwoordig het meerendeel van de eendrijders zn eend alleen maar om zondags lekker een stukje te rijden zonder verder enig nut.

goed terug op topic:

Leen: prima initiatief! Ik zou in de toekomst ansich best over willen, maar grootste struikelblok is de actieradius. de eend is mijn enige vervoer middel en moet soms ook gewoon in een ruk door kunnen naar z-frankrijk ed.

wat mijn ideaal zou zijn is(voor het moment) verbrandingsmotor behouden en optimaliseren voor E85 (en dan moeten ze net als in zweden eens een keer hun best gaan doen E85 op een verantwoorde manier te produceren ipv in brazilie mais te gaan verbouwen) en een kleine electro motor erbij met een bescheiden actieradius en top. een actieradius van 15 a 20 km zou dan al voldoende zijn en een topsnelheid van ca 70-80 km is ook meer dan genoeg. puur voor die paar keer binnen de stad
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 21 jun, 2012 13:48

btw een vriendin van mij (afgestudeerd universiteit van wageningen) die bij de gemeente amsterdam werkt heeft lange tijd onderzoek gedaan naar de gevaren van fijnstof. daar schrik je best van. daarmee wil ik zeker niet pleiten voor het verbieden van auto's in de randstad, maar initiatieven zoals electrisch rijden zijn alleen maar aan te prijzen.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » do 21 jun, 2012 15:52

@dyane maniac

Het is zeker niet zuur bedoeld :lol:

Ik word alleen soms zuur van al die argumenten over milieu die geen hout snijden :wink:

Ik zou niets liever doen als dagelijks electrisch rijden!!

Maar neem mij nou alsjeblieft niet mijn heerlijk pruttelende, meurende, verzurende, klein beetje fijnstof uitstotende, arbo onvriendelijke, heerlijke eend af :D :D

PS bij onze oosterburen leveren ze een katalysator voor op de eend, krijg je ook een "grüne punkt" voor op je eend en mag je de grote stad ook in.

Plaats reactie